Fotografera i Raw
Vill du kunna påverka exakt hur dina bilder ser ut i slutändan? Då är Raw-formatet för dig.
Är Raw-formatet för dig?
Du som fotograferar ställer dig förr eller senare frågan: Ska jag fotografera i filformatet Raw?
Kanske har du stött på Raw i fototidningar, kring fikabordet på fotoklubben och kanske i någon av våra kurser på Moderskeppet. Du har sneglat i manualen till din kamera och sett att den är redo att fota i Raw. Allt du behöver göra är att ändra en liten inställning.
Men är det rätt för dig? Jag tycker att du ska tänka så här:
Om du vill kunna påverka exakt hur dina bilder ser ut i slutändan, och är villig att lägga ner tid för att nå dit, då är Raw-formatet absolut för dig!
Raw är inte svårt alls, tvärtom, men det kräver mer av dig. Låt mig förklara.
En JPEG-bild är färdig
När du idag fotograferar i filformatet JPEG händer en rad saker direkt i kameran.
Kameran bildbehandlar bilden genom att öka färg och kontrast, sätta vitbalans och addera skärpa. Därefter kastar den bort bildinformation som inte behövs.
Det är för att du snabbt ska få en så färdig och användbar bild som möjligt. Det är själva styrkan med JPEG.
Men allt detta resulterar i att det blir svårare (och ibland omöjligt) för dig att korrigera fel i efterhand. Så som att råda bot på en förfärligt kall vitbalans eller fixa en på tok för ljus bild. Informationen du behöver saknas.
Dessutom tål inte JPEG-bilden att du drar alltför mycket i reglagen i ditt bildbehandlingsprogram. Då kommer den gå sönder och se gräslig ut.
Kort sagt: Med JPEG får du snabbt en bild som alltid är redo att användas av bildbehandlingsprogram- och bildtjänster, men du är begränsad i att förbättra och förändra den så som du vill.

Samma bild direkt från kameran. En JPEG till vänster och en Raw-bild till höger. Kameran har gett JPEG-bilden stuns i färg och kontrast, medan Raw-bilden är obehandlad och känns lite dassig.
En Raw-bild är ofärdig
När du fotograferar i Raw däremot så sker ingen bildbehandling i kameran. Den sparar en helt obehandlad bild som innehåller all information från fototillfället. När du laddar över bilden till datorn ser den därmed ganska dassig och ofärdig ut.
Kameran har lämnat en del av jobbet till dig som fotograf. Du måste nu själv färdigställa bilden genom att bildbehandla den i ett bildbehandlingsprogram som hanterar Raw-bilder, exempelvis Lightroom eller Photoshop.
Det kommer ta längre tid att få bilden klar, men tack vare all bildinformation har du nu stora möjligheter att själv påverka slutbilden. Vare sig det gäller fel som måste korrigeras eller att du vill gå loss rejält med kreativa bildeffekter.
Kort sagt: Med en Raw-bild har du mer jobb framför dig innan bilden är färdig att användas, men du har nästan inga begränsningar för vad du kan åstadkomma.

Samma bild i JPEG till vänster och Raw till höger. Blomman har blivit för ljus i vissa partier. Ett försök till att rädda tillbaka detaljer i blombladen med hjälp av verktyget Högdagrar fungerar fint på Raw-bilden. Men i JPEG-bilden förblir vissa partier helt kritvita.
Det handlar om när, inte om
Så återigen: Har du som fotograf ambitionen att kunna påverka exakt hur dina bilder ser ut? Då handlar det faktiskt mer om när, inte om du ska ändra kamerans inställning till att fotografera i Raw. Det är helt enkelt nästa steg. Även om det steget inte behöver ske just idag.
För om du just nu tragglar med att få koll på hur ISO, bländare och slutartid fungerar? Fokusera på det först, och Raw sen. Har du just börjat lära dig hur du organiserar dina bilder i Lightroom? Fokusera på det först, och Raw sen. En sak i taget. Då blir det bäst.
Men kom ihåg att Raw väntar på dig runt hörnet. Lite som en fin skatt redo att upptäckas.
Ett medlemskap
Alla fotokurser
Ditt välkomstbrev kommer idag och hjälper dig snabbt igång.
Du får Sveriges största kursutbud om foto och bildredigering.
300 onlinekurser
Extra guider, mallar och exempel
Lärorika medlemsbrev
Alltid tillgängligt