Det journalistiska bildspråket förändrats i takt med att vi får färre renodlade fotografer. ”The Emotional Ladder” är ett verktyg från Washington Post som hjälper dig att tänka kring bildkvalitet. Det finns fyra steg:
- Informational
Exempel: en översiktsbild av ett musikband på scenen med lite publik i förgrunden. - Graphically appealing
Exempel: en bild i silhuett av en av musiker i en uttrycksfull posé mot spotlights i bakgrunden - Emotionally appealing
Exempel: en närbilder av publiken till en konsert som reagerar känslomässigt starkt på musiken - Intimate
Exempel: backstage före eller efter en musikkonserten där ingen poserar för kameran, det är som om musikerna är omedvetna om att en fotograf ens är närvarande
Hur dagens bilder skiljer sig idag utifrån ”The emotional ladder” lär du dig i avsnittet.
I avsnittet får du också lära dig att mobilen inte är en systemkamera, utan bör användas med en annan attityd.
Kurser på Moderskeppet
Lär dig mer kopplat till avsnittets innehåll