Nyans, färgmättnad och kontrast är återkommande termer i bildbehandling. Kunskap om vad de betyder är viktigt för att kunna hantera verktygen i ditt bildbehandlingsprogram. Om du förstår vad som menas med termerna ökar dina chanser att förstå vad du gör markant.
Även om många program för bildbehandling finns på svenska så är det bra att kunna den engelska motsvarigheten av termen, eftersom den ofta är nyckeln när du söker i sökmotorer på internet.
Färgmättnad (saturation)
Färgmättnad är tyngden av färg i fotot. Jag brukar kalla mättnadsreglage för färgens volymkontroll.
Ett foto har aldrig något färgmättnadsvärde – verktyg med färgmättnad arbetar relativt. Mycket eller lite upplevd färgmättnad är subjektivt. När du bildbehandlar kan du öka eller minska den befintliga färgmättnaden.En ökning eller minskning av färgmättnaden kan även vara en sidoeffekt av andra korrigeringar. Exempelvis en ändring av kontrasten (som jag kommer in på lite senare i bildbehandlingsskolan).
Ett foto kan helt berövas sin färgmättnad och då blir det i gråskala, det som även kallas svartvitt.
I ruta ett finns originalfotot. I ruta två har färgmättnaden ökats och i ruta tre har den minskats.
Nyans (hue)
Nyans är lätt att förstå. I avancerade bildbehandlingsprogram kan du förskjuta en färg genom färgskalan. Du har sett den här effekten om du tittat i en reklamkatalog för till exempel målarfärg, där ett hus visas upp i flera färgvarianter.
Här har jag använt riktade reglage så att jag bara påverkar blomman, bakgrunden är kvar i samma nyans.
Kontrast (contrast)
Kontrast är avståndet mellan ljusa och mörka områden i fotot. Stor kontrast ger tydligare skillnad mellan mörkt och ljust. Att öka kontrasten innebär att dela bilden vid en mittpunkt och putta ljuset åt varsitt håll. Mörkt blir mörkare, ljust blir ljusare.
Förändrad kontrast är effekt av någon annan ljusjustering. Många verktyg har syftet att öka kontrasten, men det kan göras med olika stor kontroll och finkänslighet.
Mer och mindre kontrast. Det mörka i bilden har blivit mörkare och det ljusa har blivit ljusare. Skillanden mellan ljust och mörkt blir tydligare.
Photoshops verktyg Kurvor
Verktyg som ”kurvor” och ”nivåer” påverkar kontrasten i bilden, även om det inte finns något tydligt reglage som heter just ”kontrast” inne i verktyget.
Ökad kontrast upplevs starkare både i ljus och i färg. När du ökar kontrasten ökar även färgmättnaden.

Pixlarna i illustrationen till höger har utsatts för en kontrasteffekt.
Skuggor, mellantoner, högdagrar (shadows, midtones, highlights)
Det går att dela upp bilden i olika ljusområden. I många verktyg kan justeringar sedan ske mot endast de områdena. Olika program blandar friskt benämningen i singular/plural; skugga/skuggor, mellanton/mellantoner, högdager/högdagrar.
Ofta kan du förändra det du anser fel med bilden genom att förändra i ett enda område, vilket snabbar upp bildbehandlingen.
Både ljus och färg kan justeras avgränsat till ljusområden. Specialeffekter du ser som filter i fotoappar fungerar ofta genom att tona en bild olika i dessa områden.
Skuggor är gjorda mer grönblå, högdagrar mer gula.
Foto med markerade skuggor, mellantoner respektive högdagrar.
Ett tydligt exempel där jag förändrar ljuset i förgrunden, som nästan uteslutande är i området skuggor.
Dessa områden kan förstås justeras i ljus men det finns även verktyg som låter dig förändra färg avgränsat till ljusområden. Specialeffekter du ser som filter i foto-appar gör ofta sin magi genom att tona en bild olika i dessa områden.
Svart- och vitpunkt
Ett fotografis svartpunkt är den punkt i fotot där det är som absolut mörkast. Denna behöver nödvändigtvis inte vara helt svart. Ett fotos vitpunkt är motsvarande – där fotot är som ljusast.
På bilden till vänster är svart- och vitpunkten utmarkerade. Det svarta är mer mörkgrått än nattsvart, det vita mer ljusgrått. På bilden till höger är kontrasten ökad så att svartpunkten är helt svart och vitpunkten är helt vit.
Att ändra kontrasten så att svartpunkten blev maximalt svart (och motsvarande med vitpunkten) var den vanligast insatsen på den tiden när bilder överfördes till datorn via en skanner. Detta eftersom inskannade bilder ofta blev lite mjölkiga med låg kontrast.
Det är lätt för ett datorprogram att mäta svartpunkten. Det första ett korrigeringsverktyg med autofunktion fixar är just svartpunkten, om den inte är helt svart.
På bilden till höger är det markant lägre kontrast, med en svartpunkt som är mer mörkgrå och inget som är helt vitt i bilden.
Motsvarande ändring har gjorts på gråskalan nedan. Notera hur justeringen får hela skalan att anpassa sig. Justeringar som strävar efter att göra svartpunkten och vitpunkten mer tydliga påverkar hela fotot.
Digitala kameror lämnar sällan bilder med låg kontrast eller med svartpunkt eller vitpunkt som kan förflyttas. Men, det är ändå en djup tradition i bildbehandling att reflexmässigt göra den justeringen. Kanske är det därför det under perioder är trendigt att presentera bilder med uppenbart motsatt justering.
10 vanliga begrepp i bildbehandling
Lärorika artiklar för dig som vill arbeta med digitala foton i din dator. Och förstå begreppen alla använder.
