En tecknad figur sitter vid en dator och ser frustrerad ut för att synkroniseringen i hans LIghtroom aldrig slutförs.

ModerskeppetFotoBibliotek

Hjälp, synkroniseringen i Lightroom har fastnat!

Står synkroniseringen i ditt Lightroom och tuggar för evigt? Här hittar du tänkbara lösningar.

Anders Sejdeborn
Observera att den här guiden gäller det molnbaserade Lightroom. Har du upptäckt problem med synken i Lightroom Classic bör du läsa den här guiden istället.

Hur många bilder ditt Lightroom håller på att synkronisera ser du om du trycker på moln-ikonen i programmets övre, högra hörn.

En del av gränssnittet i Lightroom Desktop, där synkroniseringsstatusen säger "synkroniserat och säkerhetskopierat".

När synkroniseringen fungerar som den ska, tickar antalet nedåt tills du får statusen ”synkroniserat och säkerhetskopierat”.

Om synkroniseringen fastnar på ett visst antal och aldrig kommer vidare trots att du har en aktiv internetuppkoppling, finns det ett problem någonstans.

Dubbelkolla att du har testat uppenbara åtgärder som finns på den här listan. Många synkproblem beror på tillfällig hicka som är lätt att bota. Skulle problemet kvarstå fortsätter du nedan.

Hitta bilderna som inte vill synka

Börja med att klicka på ”Visa” till höger om synkroniseringsstatusen.

Till höger om synkroniseringsstatusen i Lightroom syns det klickbara ordet "Visa"

Tryck på Visa för att se vilka bilder Lightroom synkar för närvarande.

Då filtrerar Lightroom fram alla bilder med ändringar som ännu inte har synkats upp till ditt personliga Adobe-moln. (Psst! Får du inga bilder, bara ett svart hål? Se nedan.)

När synkroniseringen fungerar bör antalet framfiltrerade bilder minska i takt med att data laddas upp till ditt moln. Om ett antal bilder aldrig försvinner har kön fastnat.

Radera problembilderna för att åtgärda problemet

Det enklaste sättet att åtgärda det här synk-problemet brukar vara att radera problembilderna och sedan (om det är bilder du vill ha) importera dem på nytt.

Se bara till att du har originalen tillgängliga på annan plats, så du inte raderar din enda kopia!

Innan du raderar kan du även testa att göra en liten ändring av problembilderna, exempelvis dra pyttelite i ett bildbehandlingsreglage. Ibland kan det räcka för att synkroniseringen ska hoppa igång igen.

Om du får ett svart hål

Ser du inga bilder alls när du trycker på ”visa”, utan bara ett ”svart hål”? Då ligger problemet troligen inte i uppsynkningen till molnet, utan i datan som ska synkas ned till det Lightroom du sitter i.

Lightroom-gränssnitt med filtrering på bilder som synkroniseras för tillfället. Filtreringen ger inga bilder.

Om du får ett svart hål när du trycker Visa är det troligen nedsynkningen du har problem med.

Det kan röra sig om bilder som du har importerat till Lightroom på en annan enhet, exempelvis mobilen eller surfplattan.

Eller – om du även använder Lightroom Classic – ändringar i ditt Lightroom Classic som ska synkas till dina Lightroom-enheter.

Vill du dubbelkolla om problemet finns i uppsynkningen eller nedsynkningen? Den här guiden visar hur du går till väga.

Så här går du vidare från ett svart hål

Om du INTE har Lightroom Classic installerat går du vidare och försöker identifiera bilderna som bråkar via en diagnostiklogg istället.

Om du har synkat bilder från Lightroom Classic är det värt att bygga om synkroniseringsdatan innan du gör annan felsökning.


Se kurser som lär dig mer

Senast uppdaterad: 12 april 2022
En kvinna i bygghjälm håller en skiftnyckeln intill ett moln och logotyperna för Lightroom och Lightroom Classic

Fler guider för dig med synkproblem

Gå till översikten