Risken om du drar på mycket är att element som hade mycket färgmättnad från början, slår i taket och grötas ihop.
Färger som slår i taket spricker sönder och kan ge fula defekter i bilden. Dessutom kan hög mättnad få hudtoner att se väldigt onaturliga ut.
Med de riskerna i bagaget är det en vanlig fråga varför man någonsin använder Mättnad framför Lyster. Svaret kan exempelvis handla om naturlighet och relationen mellan färger. Mättnad behåller förhållandet mellan olika mättnader. Om en sak är väldigt mycket färggrannare än en annan vill du kanske behålla det så. Vilket Mättnad gör, medan Lyster jämnar ut sådana skillnader ju högre du går.
I kombo med andra reglage
En vanlig anledning till att använda mättnad är annars att andra justeringar har lämnat bilden lite blaskig. Och då kanske det behövs lite påslag för att återföra bilden till något slags ursprungsläge. Som du sedan kan kombinera med ökad Lyster vid behov.
Om du drar ner mättanden i botten får du förstås en svartvit bild. Det gäller för övrigt inte Lyster där vissa svaga färger består, även om du drar ner reglaget så långt det går.