ModerskeppetFotoBibliotek

Exponering och ljus

Vad är egentligen bra ljus? Lär dig om över- och underexponering och hur du kan använda ljuset för att skapa effekter när du fotograferar.

Mattias Karlsson

Underexponerade foton är för mörka och överexponerade är för ljusa. Exponeringsfel är lätt fixat, med undantag för kraftigt överexponerade fotografier. Du kan dessutom vilja ändra ljuset även om bilden inte är felexponerad för att få fram en speciell effekt.

På den här sidan kan du läsa om exponering och effekter som ”high key” och ”low key” samt begrepp som utfrätning och igensotning.

Exponeringen sker i kameran

Ett fotografi hamnar i kameran när hålet i linsen öppnar sig. Detta kallas för en exponering. Vid analogt fotografi var det när filmen exponerades för ljus, och med digitala kameror är det istället en sensor som exponeras för ljus. Hur mycket ljus filmen utsätts för styrs av två saker;

  • hur stor öppningen i linsen är – bländaren
  • samt hur länge den är öppen – slutartiden.

En tredje faktor påverkar exponeringen och det är ISO-värdet. Vid analogt fotograferande avgjordes ljuskänsligheten av filmen, men i en digital kamera går det att ställa in hur känslig sensorn ska vara för det ljus som den exponeras för.

Vare sig du fotograferar med kamerans automatiska läge eller ställer in allt själv, kan samverkan mellan de här tre helt enkelt bli fel. Det är då bilden blir felexponerad.

Underexponerade foton är för mörka

När kameran mäter sitt ljus på ett väldigt ljust objekt kan den få för sig att det är skarpt ljus ute. Den korrigerar då med kortare slutartid och fotot blir underexponerat, det vill säga mörkt.

Underexponeringar är förhållandevis lätta att korrigera. Oftast är det bara att ljusa upp hela motivet lite grann. Även riktigt kraftigt underexponerade fotografier kan räddas i ett bildbehandlingsprogram, men då blir inte alltid slutkvaliteten den bästa. Men att det går att rädda alls kan vara ett mirakel i sig.

Igensotning

Det finns underexponerade fotografier som inte går att rädda. När det har blivit igensotat, alltså helt svart i bilden, finns inga detaljer kvar. Om bildbehandlingsprogrammet inte har någon information om vad som ska finnas i ett visst område går det inte heller att rädda bilden genom att förbättra ljuset där.

Bild med igensotade detaljer

Det kan vara svårt att se på en skärm, men hela nedre högra hörnet saknar detaljer. Det är bara en stor svart yta – bilden har sotat igen.

Low key

Ett felaktigt underexponerat fotografi är sällan snyggt. Däremot går det att överdriva det mörka för att skapa effekt. Genom att göra majoriteten av tonerna i en bild svarta skapas en low key-effekt som kan vara riktigt stämningsfull med rätt motiv.

Överexponerade foton är för ljusa

Det vanligaste sättet för en kamera att mäta ljuset är att ta ett snitt av hela bilden, vilket kan leda till att det ljusa blir väldigt ljust och det mörka blir väldigt mörkt. Överexponerade foton dyker upp minst lika ofta som underexponerade och är väldigt vanligt soliga dagar. Du kommer hem efter en fototur en solig dag med blå himmel och upptäcker att på dina fotografier är himlen vit.

Utfrätning

När ljuset blir för starkt i kameran når det till slut en vägg. Det är särskilt känsligt i en digitalkamera. Väggen är ”absolut vitt”. När allt fler detaljer når denna gräns finns det ingen återvändo. I det helt vita finns inga detaljer och ingen färginformation, bilden har blivit utfrätt. Då kommer alla försök att korrigera att vara lönlösa – det går inte att justera någonting som inte existerar.

Överexponerad bild.

I övre hörnet är himlen utfrätt – det finns inga färger eller detaljer kvar.

Bild med utfrätta detaljer.

Här är detaljerna i bröllopsklänningen utfrätta. På papper skulle stora delar av klänningen se konstiga och tomma ut.

High Key

Överexponerad bild.

Medvetet är nästan hela bilden ljus.

En high key-bild är en bild med framför allt ljusa bildtoner. Nästan alla toner i bilder hamnar i det vita. Det som avgör om ett fotografi är high key beror på exponering och hur bilden är redigerad.

Dåligt exponerade foton kan korrigeras

Ett fotografi kan vara dåligt exponerat utan att för den sakens skull vara över- eller underexponerat. Ett dåligt exponerat foto saknar den färgmättnad och kontrast som ett bra exponerat foto har. De ljusa områdena i fotot är inte riktigt vita och de mörka områdena är inte riktigt svarta. Svart och vitpunkten ligger inom det gråa området och färgmättnad samt kontrast lider av detta. Ett grådassigt foto helt enkelt. Även det är lätt fixat i ett bildbehandlingsprogram med verktygen för ljus och kontrast.

Öva på att korrigera

I dina egna fotoalbum kan du leta rätt på minst två foton av varje: överexponerade, underexponerade och dåligt exponerade. Öva genom att se till att alla bilder blir korrekt exponerade./p>

Förändra ljuset för att uppnå en effekt

Självklart är tolkningen av bra ljus något subjektivt. Att förändra ljuset behöver inte innebära rättande av ett fel. Det kan lika gärna vara så att du gillar fotot mörkare eller ljusare, eller att du vill få fram en speciell känsla av bilden; som low key, high key eller något mindre extremt.


10 vanliga begrepp i bildbehandling

Lärorika artiklar för dig som vill arbeta med digitala foton i din dator. Och förstå begreppen alla använder.

Senast uppdaterad: 9 augusti 2023