En reparatör pekar åt både vänster och höger. Till vänster finns ett par bilder som synkas upp till ett moln, till höger finns ett moln som synkar ned till en dator. Ovanför reparatörens huvud finns ett frågetecken.

ModerskeppetFotoBibliotek

Hitta var i kedjan synkroniseringen misslyckas

Krånglar synkroniseringen i Lightroom? Börja med att lokalisera var problemet uppstår.

Anders Sejdeborn
Observera att den här guiden gäller det molnbaserade Lightroom. Har du upptäckt problem med synkroniseringen i Lightroom Classic bör du läsa den här guiden istället.

I vilken fas finns problemet?

Synkronisering i Lightroom består av två huvudfaser – uppsynkning och nedsynkning.

En bra strategi när din synkronisering inte fungerar, är att först lokalisera i vilken fas problemet finns. Det ökar dina chanser att hitta rätt lösning.

Grafik som visar Lightroom-synkroniseringens två faser - uppsynkning till molnet och nedsynkning till alla enheter.

Uppsynkning

Alla ändringar du gör på en viss enhet ska först synkas upp till ditt personliga Adobe-moln. Det gäller förstås nya bilder som du importerar, men även bildbehandling du gör, album du skapar, osv.

Nedsynkning

Alla ändringar som har synkats upp till ditt moln, ska sedan synkas ned till alla dina andra enheter där Lightroom finns installerat. När synkroniseringen är klar ska alla enheter visa samma sak.

Kolla om dina ändringar når molnet

För att kolla om uppsynkningen har fungerat behöver du undersöka om ändringarna har nått ditt moln.

Hur ditt moln ser ut vid en viss tidpunkt kan du alltid se genom att logga in på webb-varianten av Lightroom.

Så här gör du

Öppna din webbläsare och gå till lightroom.adobe.com. Logga in med ditt Adode ID.

Om ändringarna INTE syns i webb-varianten har du problem med uppsynkningen.

Om ändringarna syns i webb-varianten har du problem med nedsynkningen.

Kom ihåg att det kan ta en liten stund för ändringar att synkas upp till molnet, även när synkroniseringen fungerar som den ska. Dra inte för snabba slutsatser om du utför lite tester.

Gå vidare

Om du har problem med uppsynkningen – se om du kan filtrera fram filerna som krånglar.

Om du har problem med nedsynkningen – gör en diagnostiklogg för att hitta filerna som krånglar.

Använder du Lightroom och Lightroom Classic parallellt? I så fall kan felet ha sitt ursprung på Lightroom Classic-sidan.


Se kurser som lär dig mer

Senast uppdaterad: 12 april 2022
En kvinna i bygghjälm håller en skiftnyckeln intill ett moln och logotyperna för Lightroom och Lightroom Classic

Fler guider för dig med synkproblem

Gå till översikten