Allt arbete med foton bygger på att du förstår litegrann om färglära, främst hur de hänger ihop och påverkar varandra.
Alla färger kan beskrivas som en sammansättning av tre grundfärger, så kallade primära färger. Genom att blanda grundfärgerna bildas sekundära färger. Alla färger har en komplementfärg, som de står i direkt relation till. Det är viktig kunskap vid färgkorrigering av fotografier.
Det finns två sätt att beskriva färgsammansättningar för bildbehandling: RGB och CMY.
Röd, grön, blå – RGB
Alla färger som finns kan skapas genom att blanda färgat ljus av tre primära färger – röd, grön och blå. När alla tre primärfärger tänds samtidigt på full effekt blir resultatet vitt ljus.

De primära färgerna blandas för att skapa sekundära färger. Titta i de områden där färgerna möts: röd + grön = gul,
blå + grön = cyan,
röd + blå = magenta,
alla tillsammans = vit.
Det krävs alltså en ljuskälla. Ett exempel på teknik som blandar färger såhär är din skärm. Och om du hade tre ficklampor med olika färger på ljuset skulle du själv kunna blanda färger mot en vit vägg.
Cyan, magenta och gul – CMY
Färger kan även beskrivas som en sammansättning av tre andra primära färger – cyan, magenta och gul. I vardagsspråk beskriver vi ofta cyan som turkos och magenta som lila. Gul förkortas Y som i engelskans yellow.
CMY-modellen används främst när utgångspunkten är färger blandade på en yta. Utskrifter på papper är ett exempel där färgerna kan beskrivas enligt den här modellen. Ju mer det finns av varje färg ju närmare svart blir det.
Precis som med RGB-modellen kan alla färger beskrivas i CMY-modellen. CMY blir dock lite mer teoretiskt – det funkar inte likadant som i verkligheten.
Om du bara hade tre färgburkar – cyan, magenta och gul – hade flera färger varit svåra att skapa, i synnerhet svart. Istället skapas tryck och utskrifter med en blandning av cyan, magenta, gul och svart (CMYK).

De primära färgerna blandas för att skapa sekundära färger.
Titta i de områden där färgerna möts:
magenta + cyan = blå,
gul + magenta = röd,
gul + cyan = grön,
alla färger = svart.
I avancerade färgskrivare för foto där fotografen vill ha nästan perfekta färger finns ännu fler sorters färgpatroner – det är inte ovanligt med sju till tio patroner.

Alla färger som kan skapas kan beskrivas som en sammansättning av de tre färgerna.
Primära och sekundära färger
I båda modellerna finns primära och sekundära färger.
RGB
Primära: röd, grön, blå
Sekundära: cyan, magenta, gul
CMY
Primära: cyan, magenta, gul
Sekundära: röd, grön, blå

- Primära färger är de grundfärger du blandar med.
- Sekundära färger är de färger som skapas genom att blanda två primära.
Tittar du noga på båda modellerna bredvid varandra ser du ett mönster. Det som är en primär färg i RGB är en sekundär färg i CMY, och vice versa.
Komplementfärger är varandras motsatser
I båda systemen har varje primär färg en direkt motpart. Den är blandad uteslutande av de andra två färgerna i systemet. Den kallas komplementfärg. En komplementfärg innehåller alltså inget av dess motpart. Du använder inget blått för att skapa gult.

Komplementfärgen till blå är gul. Den får du genom att blanda de båda andra RGB-färgerna, röd och grön.
Ser du båda färgmodellerna samtidigt så ser du även att tvärtom gäller – du blandar inget av gul för att skapa blå.

En komplementfärg är alltså en färgs direkta motsats. Det används för att exempelvis skapa dynamik i färgpaletter.

Filmaffischer använder väldigt ofta komplementfärger i formspråket.
Färghjulet visar komplementfärgerna
Alla färger har en direkt komplementfärg. Tillsammans kallas de för ett komplementfärgspar. Genom att rita upp en cirkel med komplementfärger på motsatt sida uppstår det så kallade färghjulet. Mitt emot varandra finns komplementfärgerna.

Färghjulet har komplementfärgerna på motsatt sida om varandra.
Blå på motsatt sida av gul, röd på motsatt sida av cyan, grön på motsatt sida av magenta.
I färghjulet syns fler förhållanden än så. Genom att skapa en triangel i hjulet så får du de två färger som bygger upp den tredje färgens komplementfärg.

Komplementfärgen tillgul (alltså blå) är uppbyggd av lika stora mängder cyan och magenta.
Färger och färgkorrigering av fotografier
Nu kommer all den här färgförståelsen till sitt mål. Komplementfärger och vilka färger som bygger upp en färg är nämligen inblandade i din bildbehandling av fotografier.
Ljuset som belyser ett motiv och miljön runt omkring som reflekterar ljuset ger ibland felaktiga färgtoner i bilden. En molnig dag kan ge ett blåaktigt ljus. En bild tagen i lysrör kan ge blågrön ton.
Då behöver du färgkorrigera. Färgkorrigering handlar om att lägga till eller dra bort färg. Och eftersom alla färger är sammanlänkade är även besluten det. Tänk så här. Ett foto är för blått. Följande åtgärder skulle ge exakt samma resultat:
- minska mängden blå
- öka mängden gul
- minska mängden magenta och cyan, som blå är uppbyggd av
- öka mängden röd och grön, som gul är uppbyggd av
Det betyder att en korrigering av en färg även ger en upplevd förändring av andra färger.

Kallt ljus från ett fönster gör den vänstra bilden blå. Reflektioner från de gröna bladen gör den högra bilden grön.
Egentligen är det som med en hink med vatten. Om du tillför mer varmvatten upplever du vattnet som både varmare och mindre kallt samtidigt.
En bild kan vara neutral eller ha en hinna av en färg. Det vill säga att du upplever att bilden har mer färg än vad som är normalt. Om färghinnan är estetiskt tilltalande kallas det oftast för en toning, annars kallas det för ett färgstick. Om färgsticket går att beskriva med ett färgnamn används det. En bild kan till exempel ha ett blåstick. Jag återkommer till det lite senare.

En bild som är för blå blir korrigerad. Då blir den förstås mindre blå, men samtidigt mer gul.
Verktygen för färgkorrigering
Det finns en mängd verktyg för färgkorrigering i bildbehandlingsprogram och -appar. Vanligast är de två reglagen för vitbalans. Ett annat vanligt verktyg är ”färgbalans”. Det innehåller reglage för de tre vanligaste komplementfärgsparen.

I bildbehandlingsprogrammen visar ett reglage för vitbalans tydligt att mindre mängd blå ger ökad mängd gul.

Vid en första anblick är de tre reglagen för färgbalans helt separata. Men när du ser dem utlagda mot färghjulet ser du hur närliggande och ihopvävda de är.

10 vanliga begrepp i bildbehandling
Lärorika artiklar för dig som vill arbeta med digitala foton i din dator. Och förstå begreppen alla använder.