Kundkommunikation

ModerskeppetFoto

Hållbar och trygg kundkommunikation

Gabriella Argus

Ett av dina ansvar som egenföretagare är förmodligen att hålla kontakt med dina kunder, svara på frågor och lösa problem. Utan ett bra system för hur det ska skötas och var gränser ska dras finns det risk för att du vaknar mitt i natten av oro.

1. Bestäm din roll

Det första steget mot en hållbar kundkommunikation är att definiera dig själv som kommunikatör. Hur du väljer att framställa dig själv kommer att påverka hur din kund uppfattar dig.

Skilj på din privata och din professionella roll för att lättare hålla oro inom arbetstider. I din professionella roll vill du göra allt du kan för att lösa problemet, men det behöver inte tynga ner dig som privatperson på kvällarna.

Du lär dig mer om din roll som kommunikatör andra kapitlet av kursen Kundkommunikation för fotografer.

2. Uppnå struktur

Du som har sett kursen Ordning och reda för kreativa vet att det är omöjligt att hålla allt i huvudet. Du behöver struktur för att samla fokus till de uppgifter du har framför dig i stunden.

Fördelen med kundkommunikation är att du kan förutse scenarion och lägga upp en strategi för att hantera dem. Då är du förberedd och kan agera istället för att reflektera.

Du lär dig mer om att skapa struktur för kommunikation i tredje kapitlet av kursen Kundkommunikation för fotografer.

3. Skriv mallar

Kommunikationsmallar är ett verktyg för att upprätthålla strukturen du upprättade i förra steget. De hjälper dig att kvalitativt och tidseffektivt kommunicera med dina kunder.

Hitta din personliga röst och börja skriv på dina mallar. Ta hjälp av det du samlade in under första steget för att hitta en bra utgångspunkt.

Du lär dig mer om att skapa kommunikationsmallar i fjärde kapitlet av kursen Kundkommunikation för fotografer.

4. Skapa system

Sista steget är att få in allt i smidiga arbetsflöden. I kursen lär dig både vad du ska tänka på och hur du gör för att skapa system.

Du får också en genomgång av lämpliga verktyg som Excel, ditt personliga mejlprogram, OneNote eller Sprout Studio System.

Du lär dig mer om att skapa ditt personliga arbetsflöde i femte kapitlet av kursen Kundkommunikation för fotografer.

 

Finns även som bok

Som egenföretagare är det lätt att all tid blir arbetstid. Du vill ge dina kunder fantastiskt service och svarar på sms och mejl vardag som helg, dygnets alla timmar. Känner du igen dig?

I den här boken får du lära dig hur du skapar ett hållbart arbetsflöde som sparar tid och ger kunden konsekvent service.

 

Senast uppdaterad: 4 augusti 2023