Upplösningstillstånd

Från kursen: Specialeffekter i Photoshop

En specialeffekt där motivet går upp i småbitar.
Köp medlemskap
♫ Musik ♫ Hej och välkommen till min veckoserie om tips och trix i Photoshop, varje vecka i tio veckor framöver kommer jag att släppa ett nytt avsnitt med fokus på specialeffekter och i det här första avsnittet ska jag göra en väldigt cool effekt och det ser rätt avancerat ut men i själva verket så är det här mycket enklare än du kan ana och hemligheten är en viss pensel som jag ska skapa på egen hand och det är också i den änden jag ska börja. Jag inleder med att skapa ett nytt dokument här uppe, och så anger jag dimensionerna till 800 x 800 pixlar ungefär, sen tar jag Polygonlassot här uppe och ritar upp en enkel triangel så att jag får nånting som ser ut så här och sen ska jag fylla den här med svart, och om du inte kan kortkommandot för det så kan du alltid välja Färgpytsen i Verktygspanelen eller gå via Redigera > Fyllning och sen väljer jag Svart i listan och trycker OK. Det här ska alltså bli min penselspets nu så jag går upp till menyn Redigera igen och väljer Definiera penselförinställning och sen kan jag väl döpa den här till skärva eller nåt liknande, så, då har jag den på plats och du ser att jag nu direkt kan gå till Penselverktyget och rita med den här fina skärvan jag har skapat, jag kan dutta dit skärvor men drar jag med penseln ser du att då blir det inte så vackert, så jag måste ändra penselns beteende lite grann och det gör jag via Penselpanelen som jag får fram genom att klicka på den här lilla symbolen, och kom ihåg då att du måste först ha valt Penselverktyget för att den ska synas. Okej, här finns ju hur många inställningar som helst som du kan experimentera med men jag ska visa dig de viktigaste som du behöver för just det här ändamålet, och först och främst vill jag sprida ut varje penselavtryck en hel del, så jag klickar därför på Form på penselspets, och dubbelkolla att rubriken verkligen blir markerad här så att du får upp rätt alternativ, här tar jag sen och drar på ganska rejält för att separera penseln här som du ser, sen hoppar jag ner till Formdynamik och här vill jag ge penseln variation, så jag kommer att öka de här olika Darreglagen i stort sett till max, Storleksdarr för att få varierande storlek Vinkeldarr för att få skärvorna att peka åt olika håll och så där, och kanske lite Rundhetsdarr också för att formen inte ska vara densamma hela tiden, och sen vill jag också sprida ut det lite grann så jag markerar Spridning och drar sen på lite grann här så att jag får det här att fladdra iväg en aning. Där är jag nöjd och som jag sa: Här kan du experimentera mycket själv om du vill det, men för att det här ska sparas med de här inställningarna måste jag klicka på menyn här uppe och välja Ny penselförinställning och då kallar jag väl den här för Spridda skärvor eller nåt sånt som då antyder att jag har gjort de här inställningarna. Så, då har jag min magiska pensel och så här ser det ut när jag nu målar med den. Du som är medlem kan också ladda hem en fil med lite olika penslar under Stödmaterialet och för att få in dem i ditt Photoshop så tar du bara fram Penselbiliotekt här och så klickar du på Kugghjulet och där hittar du Läs in penslar och sen letar du upp penselfilen som du laddade ner och då får du alltså tillgång till lite färdiga såna här Skärvpenslar som jag har skapat åt dig. Okej, då ska jag börja skapa, och jag vill först lösa upp vissa konturer hos mitt motiv och om du har nåt som är frilagt, alltså separerat ifrån bakgrunden, så kan du göra det lite bättre än vad jag kommer göra det nu, för då kan du jobba med Suddgummit på objektet eller kanske ännu hellre direkt i en lagermask för att radera vissa bitar, men jag har en platt bild här som du ser så jag kommer fuska lite genom att bara måla med bakgrundsfärgen över konturerna på den här dansösen, jag vill dock ha kvar originalet så jag skapar först ett tomt lager som jag ska måla på och sen kan det vara bra att kunna ett litet trick med tangentbordet, för när jag har en pensel vald kan jag nämligen hålla ner Alt-tangenten och på så sätt tillfälligt få Pipetten och då blir det ju smidigare att hela tiden plocka upp ny färg från bakgrunden om och om igen, så jag plockar upp en färg här nära konturen och så målar jag då lite grann med min Skärvpensel som du ser för att då skapa den här upplösningen av konturerna, och det jag menar då är att du ser här att jag får lite spökskärvor här och där eftersom jag inte har en helt enfärgad bakgrund, men det spelar inte så jättestor roll för just den här effekten så jag är beredd att leva med det, men då och då tar jag upp en ny färg med Pipetten för att den här avvikelsen inte ska bli för stor och exakt vilka delar av dansösen jag vill lösa upp här är förstås valfritt men särskilt effektiv är ju den här effekten i partier där en rörelse liksom har frysts av kameran, så jag jobbar mig runt i bilden och förstör lite olika konturer och då och då ser jag till att penseln är ganska liten, har en bra storlek så att det inte blir för stora hål nånstans, mm, så där nånting, då börjar jag vara nöjd med upplösningen av konturen, nästa steg är att du måla skärvor som flyger iväg ifrån dansösen och det gör jag på ytterligare ett tomt lager, så jag skapar först och främst det, så. Färgen ska jag korrigera senare så i det här läget vill jag bara ha nånting som syns tydligt i bilden så jag väljer till exempel vit färg eller nånting, och så målar jag bara med min Skärvpensel igen då på ungefär samma sätt som tidigare för att bygga upp den här effekten. ♫ Musik ♫ Så där, då är jag nöjd så långt, nästa steg är då att få till färgen, och för att göra det smidigt så ska jag använda en så kallad Urklippsmask, jag ska skapa den först så ska jag berätta sen hur det fungerar, och då börjar jag återigen med att skapa ett tomt lager ovanför det här lagret där jag målade skärvor och sen går jag in i Lagerpanelen och håller ner Alt-tangenten samtidigt som jag håller musmarkören precis mitt mittemellan de här två lagren och då ser du att jag får en annan liten symbol där, och när jag klickar till så kopplas det tomma lagret ihop med Skärvorna under, och då har jag gjort en Urklippsmask. Och hur funkar det då? Jo, allt jag nu gör på det här tomma lagret kommer bara att synas där just skärvorna finns, så därför blir det väldigt lätt att färga enbart skärvorna utan att omgivningen påverkas. I just det här fallet hade det säkert funkat ganska bra att bara måla med en enfärgad pensel för att få till färgerna på skärvorna, men har ditt objekt många färger är det ett bättre alternativ att klona färg från originalet, så jag ska göra det, och då måste jag välja Klonstämpeln här borta i min Verktygspanel, och innan jag börjar klona så vill jag göra ett par viktiga inställningar, här uppe så väljer jag först och främst Alla lager, annars kommer jag klona från mitt tomma lager vilket ju inte fungerar, och sen kryssar jag ur den här rutan som heter Justera här uppe, och det gör att jag kan stämpla med samma Källområde om och om igen om jag vill det, och då blir det lite enklare att få till rätt färg, sen kan jag börja klona och då tar jag ju bara ett avtryck som vanligt, alltså genom att hålla nere Alt-tangenten och sen klickar jag på motivet, till exempel på klänningen och stämplar sen upprepade gånger över skärvorna för att få till själva färgen och går sen vidare för att göra samma sak med håret och fötterna och så vidare. ♫ Musik ♫ Mm, här nånstans kan jag ju vara klar med min effekt nu, men som bonus vill jag visa dig några saker du kan göra för att vässa resultatet ytterligare och det första är att jobba med fler penslar, de här skärvorna blir ju ganska grafiska och kantiga, men i mitt Penselbibliotek här så hittade jag en pensel för nån slags partiklar, lite gnistor eller nåt liknande så jag målar med den på lagret med skärvor för att få lite mer kaotiskt resultat och såna här penslar kan du ladda hem gratis överallt på nätet, annars kan det ju vara en kul övning att skapa en egen baserat på det du såg mig göra tidigare, men du kan också leta runt i Photoshops standardpenselbibliotek och se vad du kan hitta för att förbättra resultatet. Du kan också välja att lägga på lite Rörelseoskärpa på skärvorna om du vill ha en lite starkare explosionskänsla så med Skärvlagret markerat går jag bara upp till Filter > Oskärpa > Rörelseoskärpa och då ser du hur jag här kan ställa in Vinkel och Styrka och så för att skapa den här rörelsen i bilden, och till sist ska jag också lägga på lite 3D-känsla på skärvorna, så jag dubbelklickar ovanför lagernamnet här ute för att öppna upp Lagerstilar, och så slänger jag på lite Avfasning och relief, och hittar du inte den i listan här så finns den alltid under den här menyn, så där kan du leta i så fall, och här kan jag förstås jobba med olika inställningar för att skapa ett utseende som jag vill ha där det blir lite mindre platt. Jaa, jag nöjer mig här men uppmuntrar verkligen dig att fortsätta experimentera, jag la ju bara några minuter på det här nu för att visa dig grundtekniken, men om du investerar lite mer omsorg så kan du garanterat få till ett ännu coolare resultat, så lycka till med det, så ses vi i nästa avsnitt. ♫ Musik ♫

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto