Skapa en zombie

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Skapa en zombie

Från kursen: Specialeffekter i Photoshop

Gör din läskigaste kompis ännu läskigare.
Köp medlemskap
Hej, när det här avsnittet släpps så är det bara några dagar kvar till Halloween. Så jag tänkte ta min kära vän och kollega Filip och förvandla honom till något som liknar det här. Alltså lite mer zombiefierad variant av Filip. Och det är en hel del pyssel så jag ska sätta igång direkt. Min första åtgärd kommer vara att tuffa till den här bilden lite grann, som fotografen Patrik Svedberg har tagit så först och främst så tar jag en kopia av lagret så att jag alltid har kvar originalet och så går jag upp och väljer Filter > Camera RAW filter. Här inne så jobbar jag ganska aggressivt med reglagen lite på måfå, så jag drar upp skuggor och ner med högdagrarna för att få lite mer detaljer och så drar jag på rejält mycket klarhet för att få en sån här härlig lokal kontrast. Lite mindre färg vill jag också ha så jag sänker lyster en bit och kanske lite ytterligare kontrast också. Sen ett annat lite mer undangömt reglage som jag gillar att jobba med det är "Ta bort dis" som jag hittar under den här "Effekter" fliken. I den här bilden finns ingen dis, men bilden blir lite hårdare när jag drar på det här. Och jag kanske ska kosta på mig en hel del vinjettering också när jag ändå är här För att den här ljusa bakgrunden inte ska störa mig så mycket. Ibland kan det hända att dom här reglagen inte räcker hela vägen fram och då kan jag köra en omgång till med det här filtret. Och nu tar jag i rejält här lite mer än vad som egentligen funkar bra för den här bilden. Men idag är sån där dag jag känner för att överdriva saker. Så, nästa steg nu det är att förstöra Filips ena öga och det kommer jag göra med "Klonstämpeln" på ett eget lager. Jag börjar med att skapa ett tomt lager Som jag döper till Öga och sen går jag ut och väljer "Klonstämpeln". Och en inställning är viktig här, jag måste gå upp hit och ställa in "Alla lager". Annars kommer jag bara att klona från mitt tomma lager vilket så klart inte funkar. Sen går jag bara in och håller ner "Alt" för att plocka upp ett avtryck och då väljer jag pannan här nånstans tror jag vill nämligen ha lite struktur i det nya ögat och jag tror att det här kommer funka bra. Sen målar jag bara slarvigt fram ett område här som bara ser till att täcka hela ögat. För att sedan fila till det här lite grann så adderar jag en lagermask för lagret. Men samtidigt som jag trycker på knappen här så håller jag nere "Alt" på tangentbordet. Det ger mig nämligen direkt en svart lagermask så att den här kloningen jag gjorde göms undan helt och hållet Och sen kan jag då gå in med en ganska hård och vitfärgad pensel och sen måla fram den här strukturen precis där jag vill ha den. Jag bryr mig inte om att det smälter ihop lite dåligt nu, jag ska strax addera lite skuggor som kommer ta hand om den biten. Så där nånting.. Skuggningen det ska jag göra med en så kallad "Urklippsmask" Då börjar jag med att först skapa ett ytterligare tomt lager längst upp, här. Och sen håller jag ner "Alt" tangenten igen medan jag håller markören precis mellan dom här två lagren och då ser du att det blir en liten ruta med en pil. Och om jag då klickar till så kopplar jag ihop det här nya skugglagret med ögalagret och vad är vitsen med det då? Jo, nu kommer allt jag gör på det här skugglagret bara synas där ögat finns. Super praktiskt.. För att skuggan ska borra in sig i strukturen så ändrar jag också blandningsläget här till "Multiplicera". Så, sen väljer jag först pipetten för att kunna plocka upp en mörk skuggfärg ifrån ansiktet eller örat i det här fallet Nio av tio gånger blir det nämligen bättre än att jobba med svart. Nu kan jag äntligen gå in med en mjuk kantad pensel och sen bara handmåla fram lite skuggning på ögat. När jag gör det ser du att det kommer nästan bli som ett ögonlock här men jag kommer säkert jobba vidare med det här sen. Så jag tycker att det här duger alldeles utmärkt tillsvidare. Över det andra ögat så vill jag ha en sån här hålighet och då behöver jag en källbild. Så jag öppnar en bild här på en döskalle. Den här bilden och Filip bilden också för den delen finns självklart att ladda ner för dig som är medlem under stödmaterialet. Om du nu vill öva på samma bilder som jag använder. Här gör jag först en markering kring ögat och jag tar i rejält så jag får med mig mycket material runt om. Och sen tar jag bara en kopia av det här. och så växlar jag tillbaka till Filip och så klistrar jag in den här biten. Döskalle bilden var mer högupplöst som du ser så jag måste först justera storleken och därför hoppar jag in under Redigera > Omforma fritt. Om jag inte kan kort kommandot. Och så drar jag ner storleken. Och för att se bättre vart nånstans jag ska placera det här så sänker jag också lagrets opacitet. Så, då ser du att det är enkelt att slut justera storlek och position. Och där nånting blir väl bra så då trycker jag "Enter" för att bekräfta. Och sen går jag tillbaka till full opacitet igen. Sen så samma teknik jag gjorde med ögat tidigare, jag håller nere "Alt" på tangentbordet och lägger till en lagermask för att direkt få en svart mask som gömmer allting. Och så går jag in med en jätte mjuk vit pensel den här gången för att måla fram den här håligheten. Nu ska jag egentligen addera mer bitar av döskallen här så egentligen är det lite tidigt att hålla på med färg matchning och sånt i det här läget. Det kanske ändå är intressant att se hur jag skulle göra så jag tänkte göra en snabb demonstration för att få det här att smälta in i ansiktets färg. Jag kommer nog göra det enkelt för mig med hjälp av "Nyans/mättnad" Är jag lite mer noggrann så gör jag det via ett justeringslager men jag kan också gå direkt via justeringsmenyn om jag är lite lat. Och här hittar jag ju "Nyans/mättnad" Det enda jag behöver göra här det är väl att sänka mättnaden lite grann för att matcha den övriga bilden och sen bara puffa det här gula lite mer mot rött för att hitta nån slags hudton. Och där ser du då att det börjar funka ihop . Och Filip börjar ju se rätt så creepy ut får man ju säga. Nu ska jag lägga till mer struktur i Filips ansikte så jag hoppar tillbaka till döskalle bilden och den här gången så siktar jag in mig på pannan framför allt för där finns mycket ren textur. Och så en kopia och sen klistrar jag in här. Åter igen så får jag pilla lite med storleken för att det ska bli mer rimligt. Men här låter jag här biten vara lite större än då så att jag får mycket textur att jobba med. Och sen igen en svart lagermask och så ska jag måla fram strukturen precis där jag vill ha den. Nu vill jag dock inte ersätta Filips panna helt och hållet med det här då riskerar det nämligen bli så till slut att jag inte känner igen Filip alls. Så istället så byter jag blandningsläget på det här lagret och då väljer jag åter igen "Multiplicera" och då ser du hur jag får en kombination av den här döskallen och Filip. Jag kan passa på att måla fram lite mer här också nu när jag ser precis vart det hamnar. OK, nu så ska jag inte bry mig om färg och ljus utan jag ska upprepa exakt samma sak för att fylla på med struktur i resten av ansiktet. Så här speedar jag upp filmen så du slipper se allting om och om igen. ♫ Musik ♫ Så där, och du hann kanske se att jag gjorde en liten special lösning här nere vid halsen och den blev väl inte så där jätte lyckad. Men om jag lägger till lite skuggning så kanske jag kommer undan med det. Så jag använder samma teknik med en sån här urklippsmask som jag använde på ögat tidigare. För att bara tona ner det här lite grann så att det inte blir lika iögonfallande, och då funkar det ju bättre som du ser. OK, då ska jag ta bort lite av det här gula igen så jag väljer ett av döskallelagren och så kör jag det här "Nyans/mättnad" tricket då åter igen. Jag får ett mörkare utseende eftersom jag har satt blandningsläget till "Multiplicera" men det bryr jag mig inte om utan jag gör ungefär samma justering som tidigare. Kanske inte riktigt lika långt mot rött jag gillar ha kvar lite av den här gula tonen. När jag sedan ska göra samma justering på alla andra döskalle lager här så använder jag ett litet trick för om jag håller nere "Alt" samtidigt som jag väljer "Nyans/mättnad" i den här menyn så kommer det vara förinställt på den senaste inställningen jag gjorde, alltså den senaste justeringen dyker upp där automatiskt. Så då behöver jag inte ratta in nånting utan kan bara trycka OK. Och så kan jag göra då precis samma sak för alla övriga döskalle lager. Så att alla får samma justering. Här kanske jag också ska göra det här aningen mörkare faktiskt. Bra, en bra bit på väg nu behövs det lite splatter och jag ska skapa ett nytt tomt lager för det. Och så ska jag använda splatter penslar som jag har längst ner i mitt penselbibliotek och som medlem så hittar du en länk med instruktioner och så till dom här penslarna via stödmaterialet. För dom här är inte med i Photoshops grundbibliotek så dom måste du ladda in och installera. Då så, då väljer jag en pensel här och dom här påminner alltså om vattenfärg som har skvätt på papper ungefär men jag ska använda dom till nån slags blod effekt så jag går in och väljer en mörkröd färg på den här penseln. Tror jag slår om det här lagret till "Multiplicera" igen för att få en sån här samverkan. Och så går jag bar in och duttar dit lite blodstänk som du ser. Filip har väl käkat upp nån stackare eller nåt sånt. Och sen så kan jag bara fortsätta på samma sätt här och addera flera typer av splatter då genom att välja nya penslar. Ställa in storleken och gå in och dutta dit mer blod. Om jag upplever i efterhand att det är lite för mycket av den här röda tonen försvann eftersom jag slog om till "Multiplicera" så kan jag förstås börja om med en mer intensiv rödfärg på penseln eller bara göra en kopia av det här lagret och sen jobba med ett annat blandningsläge också exempelvis "Täcka över" här och då ser du att jag får tillbaka lite mer av den här djupröda tonen. Förresten så gillar jag hur ögat blev nu också av en slump så blev den här splatter effekten nånting som nästan skapar en antydan till iris och pupill. Kanske att den behövs fin justeras lite här så att det där inte stör men Tycker att det blev ganska coolt. Allright, jag tycker att det kanske är lite för mörkt kring Filips mun här. Hans original mun försvinner liksom lite för mycket så jag tror jag går in och drar ner opaciteterna på mina splatter lager en aning för att få fram mer av originalet. Det där får väl duga. När du jobbar så här är det lätt att börja addera så mycket att man inte längre känner igen personen, så jag ska avsluta med en riktigt cool effekt Då behöver jag ta en kopia av den här bilden som jag gjorde i början som var lite tuffare än originalet. Så jag tar en kopia av det lagret och sen placerar jag det längst upp i min lagerpanel ovanför allt annat. För nu ska jag nämligen låta min zombie bara titta fram i ett visst parti i ansiktet. Så när jag står på det här lagret så går jag bara in med ett lasso, och så målar jag bara på frihand nån slags form så här, där jag vill att zombien ska komma fram och när jag är klar med det här så håller jag ner "Alt" igen samtidigt som jag lägger till en lagermask, då blir det rätt direkt. Och du ser då att zombien bara kommer bli synlig innan för det här som var min markering. För att få mer 3D effekt så jobbar jag nu med lagerstilar, så jag dubbelklickar på lagret här ute och då dubbelklickar jag strax ovanför lagernamnet. Och här inne så lägger jag framför allt till "Avfasning och relief" Och då ser du ju att det här hudlagret får lite djup. Det kan hända att du behöver pilla lite med inställningarna. Ljusets riktning, hur tjock huden ska vara och så vidare. Och du ser också att jag har valt färger här nere som har lite hudton i sig istället för att bara jobba med svart och vitt. Vill du sen förstärka detta ytterligare kan det vara värt att addera lite vanlig skugga också det beror lite på hur bilden ser ut. Nu ser man mer att det är Filip igen och det fina är ju att det här området där huden har skalats av styrs helt av min lagermask så skulle jag gå in med en svart eller vit pensel så kan jag utöka eller krympa det här området precis som jag vill som du ser. Och riktigt coolt kan ju det här bli om jag väljer en mer oregelbunden pensel för då kan jag gå in och liksom förstöra den här konturen då så jag får en mindre perfekt kant och det börjar nästan se ut som om att Filips hud liksom smälter bort och blottar då den här zombien. Nu börjar jag känna att effekten hade varit snyggare om det var lite mer skillnad mellan döskallen och huden, så då ställer jag mig bara under det här lagret och lägger till ett justeringslager för Nyans/mättnad för det jag gör nu här nere det kommer bara påverka själva zombien. Så då kan jag gå in med dom här reglagen och kanske dra det här lite mer åt det gröna hållet till exempelvis så att det blir en tuff effekt. Så kanske jag får dra ner lite mättnad så att det inte ser ut som nån konstig rymdvarelse. Men på det här viset kan jag jobba vidare förstås hur länge jag vill. Och i min andra version här som jag gjorde när jag övade så kom jag på nånting som blev rätt coolt du ser här att jag har målat fram mer av döskallens näshåla Och sen då med hjälp av den här lagermasken som jag skapade måla fram hud strängar ovanför så det blev lagom små äckligt intryck. Allright, nu är det din tur att skapa zombies och om du är medlem så hittar du som sagt döskalle och penslar och allt under stödmaterialet. Så gör zombie och posta gärna resultatet i medlemsforumet sen så att vi andra får se OK ha en bra Halloween, så ses vi nästa vecka då jag är tillbaka med ett helt nytt avsnitt.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto