Skapa en guldklimp

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Skapa en guldklimp

Från kursen: Specialeffekter i Photoshop

Så skapas en realistisk stentextur från scratch.
Köp medlemskap
♫ Musik ♫ Hej igen, Photoshop innehåller ju en hel del hemliga funktioner som i stort sett aldrig används, men att experimentera med dem kan vara rätt skoj, och faktiskt ganska lärorikt, så den här veckan ska jag hålla till i Filtermenyn och leka lite, och min tanke är att jag ska börja med ett helt tomt dokument och visa hur du kan få till en sån här realistisk stenstruktur och så att du till och med kan skapa guld, en gammal alkemistdröm som äntligen blir sann, att skapa guld från ingenting. All right, jag börjar med att skapa ett nytt dokument här, och jag låter det vara 2000 x 2000 pixlar så att jag får en ganska vettig upplösning och jag tror att jag börjar med att fylla bakgrunden med svart, jag går upp till Redigera > Fyllning och i listan väljer jag Svart och trycker OK, sen kommer jag att skapa ett tomt lager och det kan jag exempelvis göra genom att klicka knappen här nere i Lagerpanelen och sen så ska jag byta min För- och bakgrundsfärg här nere och Förgrundsfärgen kommer jag välja som lite ljusgrå så här och Bakgrunden lite mörkare grå. Och nu kommer första specialfiltret så jag går till Filter > Återgivning > Moln, och då får jag nånting sånt här, alltså nån slag slumpmässig mix av min Förgrundsfärg och Bakgrundsfärg på det här sättet, och det här ska bli själva stenytan, ytan är fortfarande lite för mjuk så jag går upp till Filter > Brus > Lägg till Brus, och jag vill vara lite försiktig här så 2–3 % nånting brukar räcka, om jag zoomar in här ser du hur ytan har den här lilla stenkänslan, men själva tricket här är att få fram en 3D-känsla i texturen och då ska jag ta hjälp av kanalerna, så jag går över till min Kanalflik här, och skulle du inte se den i ditt Photoshop kan du slå på den via Fönstermenyn här. I Kanalfliken ska jag skapa en ny kanal och det gör jag genom att trycka på knappen här nere och då ser du att jag får nånting som heter Alfa 1, och jag kan döpa om den om jag vill men det orkar jag inte bry mig om just nu, när jag skapar en ny kanal på det här sättet slår För- och bakgrundsfärg om till Svartvitt igen men jag dubbelkollar det här så att det verkligen blev så, sen går jag till Filter > Återgivning igen men nu väljer istället Differensmoln, och så här blev det då och det här filtret är slumpvis så det kommer se olika ut varje gång, så hos dig kan det alltså se aningen annorlunda ut. Jaa, även här ska jag nog ha lite brus så jag kör Filter > Brus > Lägg till brus igen då, men nu nöjer jag mig med kanske 1 %, så. Sen kan det hända att jag vill köra Differensmoln igen på den här kanalen, och det är mest bara för att jag vill hitta nån slags struktur som passar en sten och det där är ju svårt för dig att se nu, men jag vill ha liksom nån slags jämn fördelning mellan det här svarta och vita så därför går jag upp igen till Filter > Återgivning > Differensmoln och när jag gör det ser du att jag får ett nytt resultat och jag kan upprepa det här hur många gånger jag vill, för längst här uppe i Filtermenyn så finns det här senaste filtret, och tillsammans då så finns det ett kortkommando här: Cmd + F (PC: Ctrl + F), så då kan jag upprepade gånger trycka Cmd + F (PC: Ctrl + F) för att få olika resultat och se om jag hittar nånting som jag är nöjd med, men det här kan du experimentera dig fram till senare. Jaa, nu har jag förutsättningar att få till en 3D-känsla i texturen och då går jag först tillbaka till det vanliga RGB-läget, klickar bara på tumnageln, och det gör jag bara för att inte riskera att stå kvar på min specialkanal, och sen hoppar jag tillbaka till Lagerfliken och kollar att allt verkar vara i sin ordning och att jag har det här stenlagret markerat. Sen går jag ytterligare en gång till Filter > Återgivning > Ljuseffekter, det här är ett stort filter som innehåller en massa funktioner som jag inte ska gå igenom nu men det är ganska lätt att testa sig fram på olika sätt, men det viktigaste för just mitt ändamål är att ställa in Texturkanalen här nere, och här jag ska välja min egen skapelse, den här Alfa 1, du ser att jag omedelbart får en väldigt cool stentextur här, och är jag inte nöjd med utseendet, ja, då kan jag försöka leka lite med de olika reglagen, du ser att det händer saker när jag drar i spakarna, här kan du notera att jag jobbar med en enda ljuskälla som här är en strålkastare, de andra ljuskällorna här är avstängda, och vill du lägga till ljuskällor, om du exempelvis inte har nån strålkastare hos dig så gör du det här uppe. Jag vill också tillägga att filtret Ljuseffekter har gjorts om lite i moderna versioner av Photoshop, så har du en gammal Photoshopversion så kan det se rätt annorlunda ut, men hittar du bara rätt bland alla reglage och funktioner så ska du kunna åstadkomma effekten även i äldre versioner. Okej, min hyperrealistiska textur är på plats och jag ska nu skapa själva stenen, och då tar jag egentligen bara Lassoverktyget här och ritar upp nån slags oregelbunden stenform på fri hand och med den på plats sen så kommer jag att skapa en lagermask till det här stenlagret och det gör jag genom att klicka här ner i Lagerpanelen, och då ser du att allting som fanns utanför min markering göms undan och då börjar det verkligen närma sig, nu är det en väldigt platt sten får man ju säga, kanske perfekt om jag ska kasta macka på sjöar och så, men jag ska göra min sten lite rundare, och det kommer jag göra med Skuggning. Om jag är väldigt noggrann och vill kunna justera skuggningen senare så jobbar jag med justeringslager och lagermasker, men här kommer jag att vara lite lat och jobba direkt på mitt stenlager med hjälp av Efterbelysverktyget som jag hittar här ute och det är ett verktyg som mörkar ner saker, en viktig sak här bara, här uppe styr jag hur det här verktyget ska bete sig, så Exponering avgör hur snabbt effekten kommer, men framförallt kan jag ställa in vilket Tonområde jag ska påverka här, så jag kan välja mellan Skuggor, Mellantoner och Högdagrar, och nu ska jag påverka lagret direkt så därför tar jag en liten lagerkopia här som säkerhet ifall jag vill börja om och sen ser jag till att själva lagret och inte lagermasken är markerad, det är väldigt viktigt för att det ska fungera, sen är jag redo att sätta igång. ♫ Musik ♫ Så där nånting, då har jag nån slags asteroidkänsla nästan eller en sten, hur ska jag då få den att bli till guld, jo, det handlar förstås om färg, och tänker jag faktiskt jobba med justeringslager, så jag går upp till min Justeringspanel och skapar ett lager för Nyans/mättnad, och i den här rutan så kryssar jag i Färga och sen försöker jag ställa in de här reglagen så att jag får en färg som känns lite så där lagom guldig, det ska ju vara ganska naturfärgat guld, en rå guldklimp som man hittar i Alaska. Mm, nu vill jag säkerställa att det här med färgen bara påverkar själva stenen, och det är inte helt nödvändigt eftersom jag har valt en svart bakgrund, så den får ändå ingen färg, men ifall jag vill byta ut den senare kan det vara bra, så därför går jag upp och trycker på den här knappen och det betyder då att färgen bara hamnar på stenlagret, du ser att det är en liten pil här som pekar ner på det lagret. Vill jag ha en lite mer kontrastrik känsla kan jag byta Blandningsläget till Täcka över för lagret Nyans/mättnad och då ser du att jag får mycket mer kontrast, och blir det för kraftigt så kan jag också testa Mjukt ljus och då ser du att jag får en lite försiktigare effekt, men jag vill ju inte skapa nåt löjligt matt guld, utan jag vill verkligen ha en fin glänsande guldklimp här, så jag går tillbaka till Täcka över, och vill jag då skruva ner det en aning så kan jag istället tona ner det med lite lägre Lageropacitet här ute och på så sätt kan jag hitta precis rätt avvägning, så, nu jag en väldigt bra utgångspunkt och vill jag kan jag gå vidare med olika verktyg och förbättra det på olika sätt, jobba mer med skuggningen och kanske addera lite glans genom att också ljusa upp vissa partier, öka färgdynamiken kan man tänka sig, med fler lager för Nyans/mättnad och så vidare och så vidare. Det var allt för den här veckan, lärdomen får väl vara att det finns gömda och glömda saker i Photoshop som kan göra de mest fantastiska ting, det gäller bara att veta vart man ska leta. Tack för den här gången, jag hoppas att vi ses igen nästa vecka. ♫ Musik ♫

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter