Para en zebra och en elefant

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Para en zebra och en elefant

Från kursen: Specialeffekter i Photoshop

Förbjuden kärlek på savannen.
Köp medlemskap
♫ Musik ♫ Hej, hej, i det här avsnittet ska det bli lite förbjuden kärlek får vi säga i vår Herres hage, jag ska nämligen para en elefant med en zebra, så att jag får den här zelefanten kan vi kalla den, och skälet är kanske inte för att jag tror att du vaknar upp varje morgon med en iver att byta päls på olika djur, men den här övningen är rätt lärorik, för det handlar ju om att byta texturer, matcha storlek och form och sånt på ett vettigt sätt och sen få saker och ting att smälta ihop tillräckligt bra, och det är ju färdigheter som kommer väl till pass i många situationer. Jaa, jag ska inte bli långrandig, men det ska däremot min elefant bli, så nu ska jag dra igång! Här har jag då min snabelkompis som ska få zebraränder och i ett annat öppet dokument så har jag zebran som jag tänkte använda, och för att det ska fungera bra så går det inte att byta allting på en gång, utan jag måste ta det här stegvis, och jag väljer att börja med bakdelen, så jag gör en rejäl markering runt zebran så här och sen tar jag en kopia av det, och sen växlar jag tillbaka till elefanten och här Klistrar jag in. Okej, den blev ju lite stor jämfört med elefanten så jag går upp och väljer Redigera > Omforma fritt och sen drar jag storleken så här, och om jag vill ha lite enklare att hitta precis rätt, då sänker jag Opaciteten för lagret så att det blir lite genomskinligt, och jag är inte ute efter en perfekt matchning i det här skedet utan bara en så bra utgångspunkt som möjligt egentligen, så jag fortsätter att justera storleken och vinkeln och så där så gott jag kan. I just det här fallet vill jag se till att ränderna på magen och ryggen går hyfsat vertikalt, så de får inte blir för sneda, så jag vågar inte vrida den här riktigt lika mycket som jag kanske skulle göra annars, men här nånstans tycker jag att det får räcka i det här fallet, trycker bara Enter för att bekräfta omformningen. Och nu går jag ut här för att döpa mitt elefantlager, och det gör jag inte bara av pedantiska skäl, utan det här kommer också underlätta min nästa åtgärd, för det jag ska göra nu är nämligen att anpassa zebrans kropp till elefantens, och då kommer jag använda filtret Gör flytande så jag går upp hit och väljer Filter > Gör flytande, och här inne ska jag nu puffa runt formen på zebran för att få den att matcha, men för att lyckas med det så måste jag se lite bättre vad jag siktar på och därför går jag först ner till avdelningen som heter Visa lagerfond, och om den inte redan är påslagen så slår jag på den, för här kan jag nämligen välja vilka andra lager som ska vara synliga, utöver själva lagret som jag jobbar med, alltså zebran i det här fallet, just nu står det på Alla lager som du ser och det gör det väldigt svårjobbat egentligen, men jag kan slå om det här och bara visa elefantlagret, och nu förstår du kanske varför jag döpte det, det gör det mycket enklare för mig att hitta, särskilt då om jag skulle ha haft 30 lager i den här listan, men nu ser du att jag får elefantkroppen som en bra referens här, men jag kommer alltså inte påverka elefantlagret på nåt sätt, det vill jag understryka, utan det är ju bara zebralagret jag jobbar på, utan det här är bara en visuell referens, och jag kommer huvudsakligen arbeta med Verktyget för skeva framåt längst upp och innan jag börjar så kikar jag till Penselalternativen här uppe och förutom storlek och sånt så kan jag också välja Tryck här som du ser och jag ser alltid till att hålla den här rejält låg, kanske runt 10 eller så, för på så sätt så får jag inte för mycket effekt på en gång utan jag kan i lugn och ro jobba fram utseendet jag vill åt. Sen börjar jag bara dra zebran ut till elefantens form eller in då beroende på hur det ser ut på det här viset och jag gör det här sakta och säkert med upprepade penseldrag, samma på benet här nere, och det jag vill se upp med hela tiden är att knuffa pixlar för långt åt nåt håll, för då kommer det snabbt bli väldigt smetigt, så märker jag att jag tvingas göra det, då är det bättre att lämna området helt tills vidare, och sen ta det separat, så jag kommer exempelvis inte putta det andra zebrabenet för att matcha elefantens bakre ben här, utan där bedömer jag att avståndet är för långt, ibland kan det hända att jag går bort och drar lite i Opacitetsreglaget om jag behöver se nån detalj på elefanten lite bättre och så vidare, men sen fortsätter jag bara att puffa lite på det här hela tiden, och jag vill liksom se till att ränderna verkligen svänger runt elefantbenets kontur, så det är därför som jag försöker putta in det här lite extra, och samma sak här uppe, jag kontrollerar lite hur det ser ut och sen puttar jag in det som ligger utanför elefanten. Här får jag akta mig lite nu så att inte ränderna blir bubbliga och konstiga, jag vill inte gå in med verktyget och pilla för mycket utan jag nöjer mig här nånstans, trycker OK. Då ska jag få zebratexturen att smälta ihop lite med elefanten, jag måste ju behålla elefantens alla rynkor och sånt där för att det här ska funka, och lösningen är nästan alltid att byta Blandningsläge, och jag kan testa lite olika, Multiplicera exempelvis, då ser du att jag får den här effekten eller Täcka över eller nånting annat, det här beror förstås på hur texturen och underlaget ser ut, jag brukar prova mig fram och i det här fallet tror jag att jag väljer Täcka över. All right, nu vill jag att ränderna bara ska dyka upp på själva elefanten förstås, så jag behöver en lagermask och när jag nu skapar masken håller jag nere Alt på tangentbordet, det gör nämligen att jag direkt får en svart mask som gömmer undan alla zebraränderna och sen kan jag gå in med en vit pensel och i lugn och ro börja måla fram mönstret, istället då för att börja med en vit mask och måla bort det som hamnat utanför, så vänder jag på det på det här viset, för jag tycker det är lite enklare, så jag målar bara fram på det här viset, och när jag gör det här nere ser du att jag upptäcker ett litet problem, jag har missat här att foten blir väldigt stor och klumpig på en elefant längst ner, så det behöver jag fixa sen, men just nu bryr jag mig bara om att måla fram det här mönsterlagret så att säga där elefant finns, så där tror jag får duga tills vidare, och hur fixar jag då det här med foten, jag markerar till exempel lagret igen, alltså inte masken, utan jag måste markera lagret och så går jag tillbaka till Gör flytande helt enkelt och här inne så jobbar jag precis som jag gjorde tidigare för att fixa till det här, och här nere bör jag ju dra ganska mycket i de här pixlarna nu så risken är att det blir lite smetigt, men jag bedömer att gräset och det här andra kommer att göra att det inte blir särskilt iögonfallande, men är du noggrann kan du jobba med en ny kopia från själva zebran så att det inte blir så smetigt. Mm, jag anar lite fler gröna små pixlar här och där som inte ska vara där, så jag tror jag gör en liten specialare istället för att gå in i Gör flytande hela tiden och det här kommer ju funka i just det här fallet eftersom zebran är svartvit, för jag tänker nämligen helt sonika avlägsna all färg på zebralagret och det kan jag göra från Bild > Justeringar > Tunna ut, det finns också ett kortkommando här som du kan lära dig om du vill, men så där, då har jag tagit bort all färg och det tog hand om de små problemen som jag såg, men jag har fortfarande ett annat större problem, min elefant är ju inte särskilt svartvit, utan snarare brungul eller nånting med de här nya ränderna och det beror på att elefanten har en sån ton i utgångsläget, så tillsammans med blandningsläget Täcka över som jag valde så blir det så här, så en lösning är ju att göra elefanten mer färglös, alltså mer grå som den skulle vara i verkliga livet och jag ska vara riktigt lat nu, vill du göra det här bra och noggrant så jobbar du så klart med ett justeringslager för Nyans/mättnad till exempel, drar ner Mättnaden, och jobbar sen med tillhörande lagermask för att få till det, men jag ska istället köra helt manuellt med Svampverktyget, och det enda jag måste se till då är att läget här uppe är Tunna ut och inte Mätta, jag vill inte öka färgen, jag vill tunna ut färgen, och sen målar jag bort färg på elefanten, men innan jag gör det så vill jag som en liten säkerhetsåtgärd först ta en kopia av elefantlagret så att jag har originalet kvar ifall jag gör bort mig på nåt vis, sen målar jag bara lite slarvigt över det här området och att jag valde den lata vägen är mest för att jag blev så nyfiken på hur det här skulle bli, för egentligen kommer jag förr eller senare att få göra det på hela elefanten så klart, så använd smartare metoder om du vill som sagt, men jag kör på med den här Svampen nu, och du ser att jag nu får fina svartvita ränder här och ändå elefantens rynkiga struktur överallt. Jaa okej, jag kommer speeda upp filmen rejält nu, jag ska nämligen upprepa samma teknik om och om igen, flera gånger om, för att täcka hela elefanten med ränder. ♫ Musik ♫ Mm, jag stannar till lite här för jag vill kommentera en liten sak, för jag ska nu sätta dit den sista biten på snabeln här nere, och då ser du att jag har valt längsgående ränder från magen för att det här ska matcha det övriga, men då stöter jag på ett litet problem eftersom det kommer vara väldigt svårt att få de här ränderna att hamna rätt på den vackert kurvade snabeln, med hjälp av det här Skevaverktyget, det kommer lätt bli ganska oregelbundet, så jag vill visa att jag då kan hitta bättre verktyg, och i det här fallet kommer det funka perfekt med den här: Snurra medsols, för då ser du att jag kan gå in och rotera det här mönstret lokalt liksom, så att jag kan få det att svänga av åt rätt håll, och håller jag nere Alt så snurrar jag det här åt andra hållet, så på så sätt kan jag jobba med de här ränderna och få dem att följa snabelns utsträckning, så det gäller att välja rätt verktyg för rätt ändamål så klart, och när jag väl har fått en bättre utgångspunkt kan jag börja växla mellan de här olika verktygen för att göra det här sista finliret. ♫ Musik ♫ Så nånting och när jag väl har alla ränder på plats så kan det förstås krävas lite pill med Opaciteter och sånt där också så att allting ska matcha bättre, men här har du mitt slutresultat då, en zelefant, och de här bilderna på elefanten och zebran kan du ladda hem under stödmaterialet, annars uppmuntrar jag så klart att du testar med andra djurkombinationer också. Ha det så bra så ses vi i nästa vecka när jag är tillbaka med ett helt nytt avsnitt. ♫ Musik ♫

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter