Hyperrealistisk reflektion

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Hyperrealistisk reflektion

Från kursen: Specialeffekter i Photoshop

En rödgrön röra gör dina reflektioner perfekta.
Köp medlemskap
♫ Musik ♫ Den här bilden föreställer Rodinmuséet i Paris och jag tyckte att gräsmattan här var lite trist, så jag bestämde mig för att ha lite kul med bilden, och gjorde så här istället. Jag byggde alltså någon slags damm här och fyllde den med vatten i Photoshop. Hur svårt är det att åstadkomma sånt här? Ja, det som är svårt är förstås att få till den här realistiska reflektionen, för om du tittar på den på nära håll så ser du att vattenytan beter sig väldigt kaotiskt och de här vågorna förvränger objekten på ett väldigt specifikt sätt, och det finns liksom ingen chans att jag kan tänka mig, eller experimentera mig fram till hur det här är gjort, men du ska få hela hemligheten av mig, och hemligheten ser ut så här, vad är ens det här kanske du tänker, ja, vi kan ju fråga en gammal stads- och utrikesminister: Denna rödgröna röra! Mm, exakt, jag har skapat den här rödgröna röran så att du också ska kunna få till de här realistiska reflektionerna för det här är en vanlig Psd-fil, och du som är medlem hos oss kan ladda ner den här under stödmaterialet, och på så vis kommer du också kunna skapa såna här reflektioner blixtsnabbt. Hur fungerar den då? Jo, jag ska visa grundprinciperna, och sen kan du experimentera på egen hand sen. Här har jag en vanlig bild på den svenska naturen, faktum är att den föreställer Hälsinglands högsta punkt, Garpkölen, men egentligen så valde jag bara en bild i högen som inte hade ett knepigt perspektiv, om jag kikar på bilden med Rodinmuséet igen så är den lite krångligare eftersom den har saker på sidorna här också, som liksom också ska spegla sig i vattnet, men i den här bilden så ska jag nu skapa en helt rak vattenyta, och då är det lite enklare att visa dig hur det här fungerar. Jag kommer att börja med att bestämma vart vattenbrynet ska vara nånstans, så här uppe väljer jag en Rektangulär markering, och så drar jag bara ut den över bilden på det här viset och här nånstans då tycker jag att landskapet ska övergå i vatten, så där släpper jag upp min markering och sen trycker jag Cmd + J (PC: Ctrl + J) för att få den här biten som ett eget lager, så. Sen zoomar jag ut en rejäl bit, bara för att få bättre överblick, och sen väljer jag här uppe Redigera > Omforma fritt, eller så använder jag kortkommandot ifall jag kan det. Sen drar jag bara i det övre handtaget neråt tills bilden liksom vänder på sig, och sen behöver jag inte dra ut den ända ner till sin originalstorlek, alltså till 100 %, eftersom landskapet liksom naturligt kommer att bli lite ihoptryckt i min vattenyta sen, så här nånstans så stannar jag och bekräftar omformningen med Enter. Nu hamnar det ju en bra bit utanför min bildyta och ett smidigt sätt att få fram allt igen är att gå till Bild > Visa alla, då kommer Photoshop plocka fram precis det här som är utanför bildytan. Så, då har jag nån slags extremt spegelblank sjö här, nästa steg är att förstöra den lite så att jag får ett mer realistiskt resultat, och först och främst kommer jag göra en markering av själva speglingen, och smidigt sätt att göra det är att hålla nere Cmd (PC: Ctrl) på tangentbordet, och sen klickar jag bara en gång med musen på lagertumnageln här nere, och då ser du att jag får speglingen markerad och då går jag till Filter > Oskärpa > Rörelseoskärpa, och här jobbar jag nu med en ganska lodrät vinkel och jag drar bara på tills jag tycker det ser bra ut, det handlar alltså om att göra speglingen lite mindre perfekt, så här nånstans kanske blir bra. Sen kommer själva vågorna och reflektionen, och tack vare då den rödgröna röran så kommer det att gå på ett ögonblick, men här är det verkligen jätteviktigt att speglingen fortfarande är markerad, för är den inte det, så kommer det inte funka alls, så när jag har dubbelkollat att den verkligen är markerad, ja, då går jag upp till Filter > Förvrängning > Förskjutning, det är det här filtret jag ska använda, och när jag väljer det dyker det upp en ruta som du kommer få experimentera en del med, för exakt vilka värden du ska skriva in här beror nämligen på din bilds upplösning och format och så, men du ser i alla fall att jag har tagit i ganska rejält, 100 och 200 är alltså ganska höga värden, och för vattenreflektioner så brukar jag nästan alltid jobba med dubbla värdet på den lodräta skalningen, men testa dig fram, det kan hända att du vill skruva ner det till 30:60 eller 15:30 eller skruva upp det till 200:400, har du en lågupplöst bild till exempel så kan du ju ha mindre värden här, och detsamma gäller ju då om du tycker att effekten blir för stark, då kan du också skruva ner värdena, men testa dig fram. Övriga inställningar här då? Ja, se till att Töj för att passa och Upprepa kantpixlar alltid är ikryssade, har du ställt in dem en gång så behöver du egentligen aldrig ändra dem sen, när du har valt värden trycker du OK och då kommer Photoshop vilja ha en så kallad Förskjutningskarta av dig och det är nu du ska söka upp min rödgröna röra som du laddade ner och sparade på din hårddisk, så leta upp den filen, markera den, och klicka på Öppna, då kommer det här Filtret att köras och: POFF, så har du en sån här realistisk vattenreflektion, och du ser att jag har tätare vågor här borta till exempel än vad jag har i förgrunden och det är ju precis så det blir i verkligheten. Jag vill nu visa dig tre förbättringar som du kan göra i det här läget, Saker som ligger en bit in på den här nya stranden borde egentligen inte synas i speglingen, för det finns liksom inte den vinkeln i verkligheten, så jag kommer att göra ett litet knep här för att flytta upp själva speglingen, och då börjar jag med att markera den igen precis som jag gjorde tidigare, Ctrl- eller Cmd-klickar på lagertumnageln här nere och sen lägger jag direkt till en lagermask på den här knappen, varför det då, jo, sen kan jag nämligen koppla loss lagret ifrån sin lagermask genom att klicka bort den här lilla länken, och poängen med det är att jag sen kan flytta lagret utan att masken hänger med, så då kan jag ta tag i själva lagret här med Flyttaverktyget eller nånting och bara flytta det en bit uppåt, jag kan också jobba med piltangenterna om jag vill det. Skulle jag vilja ha tillbaks det lilla utrymmet som blev här nere nu så kan jag jobba med Omforma fritt egentligen, samma sak som jag gjorde tidigare, och det här ger i allmänhet ett lite mer realistiskt resultat även om det inte stämmer helt överens med verkligheten, för saker som är precis i vattenbrynet, de borde ju faktiskt spegla sig i vattnet, och de försvinner ju också in bakom lagermasken nu, men ofta är det här ett pris som kan vara värt att betala, särskilt om man gör de här åtgärderna som jag ska visa dig framöver. I nuläget så är vattenlinjen spikrak, efter då min markering tidigare, och det är inte särskilt realistiskt, så jag ser till att jag har lagermasken markerad och sen går jag in med en liten svart pensel och målar lite på måfå så här längs med konturen så att jag inte får den här perfekta linjen, utan att jag får en lite mer realistisk vattenlinje. Precis i vattenbrynet så blir det gärna en liten skuggning som jag nu ska lägga till, och då börjar jag med speglingens skugga, och det finns ju snabbmetoder där jag bara går in direkt och påverkar själva lagret, men jag vill ha en mer noggrann metod här, så jag skapar istället ett tomt lager här nere som då hamnar ovanför min spegling, och sen gör jag om det till en så kallad Urklippsmask genom att här uppe välja Lager > Skapa urklippsmask och det går också bra att Alt-klicka precis mellan lagren om du föredrar det, vad innebär det här med Urklippsmask då, jo, allt som jag gör nu på det tomma lagret kommer bara dyka upp på själva speglingen och då kan jag gå med min pensel och välja en mörkgrön färg som kanske passar bra här, tar den och målar sen bara ett streck med en väldigt mjuk pensel så att det inte blir en skarp skarv och du ser att jag får en liten skuggning, om jag vill kan jag byta Blandningsläge till Multiplicera för det här lagret, för att liksom bränna in skuggan lite mer i bilden, skulle det bli för starkt så tonar jag ner det lite grann med Lageropaciteten ifall jag behöver det. Nu gör jag ungefär samma sak för bakgrunden nu, men här behöver jag ingen Urklippsmask eftersom den här speglingen ligger ju längre upp och täcker liksom strecket som jag ska göra, annars blir det samma teknik jag skapar först ett tomt lager och så sätter jag väl det också till Multiplicera och tar sen min mjuka pensel och målar ett streck även här, och för att få ett sånt här rakt streck så duttar jag bara dit en startpunkt först och sen håller jag nere Shift-tangenten när jag klickar ut själva slutpunkten, då får jag en sån här rät linje. Det kan mycket väl hända att jag vill ha en skugga i nederkanten av bilden, eftersom speglingen liksom inte brukar bli lika synlig nära kameran och det kan jag göra direkt här, eller då om jag vill vara noga, jobba på ett separat lager, men här tar jag bara en jättestor pensel och målar sen lite grann så att jag får nån slags skuggning i nederkanten. Så, där har jag det, och det går förstås att fortsätta förbättra det här på olika sätt, men då har du i alla fall några trådar att börja dra i när du testar det här på egen hand. Du kanske undrar varför min Förskjutningskarta är rödgrön förresten, jaa, det beror på att Förskjutningsfiltret läser olika färgkanaler i den här bilden, för att veta hur bilden ska skjutas lodrätt respektive vågrätt och så där, så det rödgröna säkerställer att resultatet verkligen efterhärmar verkligheten så noga det går. När du jobbar på egen hand sen så rekommenderar jag att du också börjar med såna här raka vattenytor som jag hade i mitt exempel och se då till att du inte har för mycket saker i förgrunden, för har du ett högt stort objekt i förgrunden så blir det ju problem när du ska skapa speglingen och då behöver du en massa speciallösningar, och det gällde ju också mitt fall med Rodin-muséet, där krävdes de mycket specialåtgärder, för om jag vill spegla allting som inte är gräsmattan i den här bilden, då kan jag ju inte göra en rektangulär markering, utan då måste jag ju göra nånting åt det här hållet då, och det i sin tur gör ju att jag inte bara kan vända bilden neråt sen som jag gjorde tidigare, utan jag måste gå in och markera liksom varje perspektivbit för sig så att säga på den här speglingen och sen då förvränga den på sin plats, och först efter det så kan jag gå vidare med allt det här andra. Jaa, men som sagt, börja med nånting enklare, så att du lär dig den här tekniken. Nåväl, det var allt för den här veckan, kom ihåg att du som medlem kan ladda ner Förskjutningskartan direkt under stödmaterialet. Lycka till med dina speglingar så hörs vi nästa vecka. ♫ Musik ♫

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter