Bamses farmor i Grekland

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Bamses farmor i Grekland

Från kursen: Specialeffekter i Photoshop

Bygg upp ett fantasilandskap steg för steg.
Köp medlemskap
♫ Musik ♫ Hej, hej, idag befinner jag mig i Grekland eller närmare bestämt Meteora, och det är en väldigt spektakulär plats med ett kloster som ligger högt uppe på höga klippor, du kanske känner igen dem om du varit där eller om du har sett en James Bond-film där de här också figurerar. Jag ska dock leka lite med de här omgivningarna och höja Bamses Farmorfaktorn betydligt och skapa nånting sånt här, och jag ska visa dig hur jag gör det och här är bilden jag ska utgå ifrån, och jag kommer att börja med att fylla på med lite klippor här borta till vänster, så jag går över till den här bilden, gör sen en markering kring det jag vill ha med mig här och väljer sen Redigera > Kopiera, och växlar sen tillbaka till den andra bilden och väljer Redigera > Klistra in. Okej, jag behöver fixa storleken lite här så jag väljer Redigera > Omforma fritt, drar sen ner storleken och vill jag se lite bättre hur det blir, så sänker jag Opaciteten här borta i Lagerpanelen, då kan jag se vart jag ska placera den lilla rackaren och här nånstans blir bra. Okej, tillbaka till full Opacitet och sen behöver jag ju radera bakgrunden som är bakom klipporna som jag klippte in nu, så jag lägger till en lagermask för att åstadkomma det och går sen in med en stor svart och mjukkantad pensel till att börja med för att jobba med skarven i förgrunden först, så jag målar för att radera delar av bilden som jag klippte in, och försöker se till att det inte uppstår någon ny iögonfallande skarv, så där nånting blir väl rätt schysst, jag vill förstås inte täcka över den andra klippan här, så här får jag också gå in och pilla till det lite, så att det då rimmar med den andra klippan, så att de funkar ihop, sen kan det hända att jag behöver gå in med mindre och hårdare penslar för att få till speciella områden, här vill jag till exempel kanske jobba med de här buskarna som finns för att på så sätt få en helt osynlig övergång, ju mer tid jag lägger ner på det här, desto bättre blir det, och i vanliga fall hade jag fortsatt så här och måla manuellt för att frilägga alla klipporna, nu kommer det ta lite för lång tid när jag visar dig, så jag kommer istället välja en väldigt slarvig snabbmetod som jag då alltså inte rekommenderar om du härmar mig, om du inte också vill bli klar jättesnabbt av någon anledning, så jag kommer att välja verktyget Snabbval här uppe och sen ska jag då måla i bilden för att försöka få till en markering som bara innehåller själva bakgrunden, och då kommer det hända då och då att jag får med mig en bit av klipporna också, så då måste jag håller ner Alt på mitt tangentbord och måla bort precis det området och så fortsätter jag så här hela tiden, om och om igen, tills jag har lyckats få till det här på ett bra sätt, så det kommer ta en liten stund. så, nu har jag tycker jag en hjälplig markering av den här bakgrunden, men jag vill understryka igen att den är ju rätt kass om jag skulle zooma in, så jag hoppas som sagt att du är mer noggrann än vad jag har varit, och jag står ju på lagermasken nu och då kan jag bara fylla markeringen med svart, och det kan jag göra genom att gå till Redigera > Fyllning och så Svart här då, så där, då blir jag av med bakgrunden och då kan jag slå på synligheten för min utgångsbild här också och då ser du om jag zoomar in så kommer det synas att min kontur inte är helt perfekt, men om jag zoomar ut igen kommer ju ingen se det, så jag försöker vara kvar i det utzoomade läget nu. Okej, ett litet problem som jag ser är att det har blivit en liten rand längs konturen av min markering och så blir det ganska ofta när jag markerar på det här viset med verktyget Snabbval, så jag går in med en svart pensel och fixar till det så att det inte finns en sån där liten miniskarv, så. Okej, då ska jag ta och förlänga klippan lite så att den sticker upp lite mer i bild och då går jag tillbaka till bilden jag hade uppe tidigare, och jag gissar att jag kanske kommer undan med att sno den här klippan, det som jag måste passa mig lite för är att man inte ser för tydligt att den här klippan är med två gånger i min bild för så kommer det ju bli, men jag tar en kopia här och sen växlar jag över och klistrar in, mm, jag tänkte att jag skulle dra lite i perspektivet här, det är ju ett sätt då som gör att man inte känner igen klippan lika lätt, så då kör jag Omforma fritt och sen drar jag bara ut den på höjden, inte för mycket, för då kommer det börja se väldigt smetigt ut, pixlarna smetas ut, men så här nånting borde ju funka, och när jag ändå är igång så kan jag också försöka justera vinkeln lite, så att det passar bättre ihop, så, och sen kör jag väl fulmetoden igen då för att avlägsna bakgrunden, alltså en lagermask och väljer sen Snabbval och försöker markera själva bakgrunden och inte klippan, och det är lite enklare den här gången även om det alltid är lite bökigt att få med precis rätt område, men när det är klart så kan jag återigen fylla det här med svart, och sen var det det här med att städa upp längs konturerna, det gör jag med en svart pensel så att jag inte får de här små strecken. Jaha, då ska vi se om jag kan få det att smälta ihop och då kör jag en lite större och betydligt mjukare pensel så att jag får en väldigt mjuk övergång i underkanten så här, och då måste jag nog sänka klippan en aning, så blir bättre, sen blir det här en fråga om att få till skarvar och ljus och sånt så att det ser okej ut och jag kan till exempel gå tillbaka till Omforma fritt, och om jag då håller nere Cmd (PC: Ctrl) på tangentbordet så kan jag dra i de här enskilda handtagen och förvränga formen lite grann, i syfte att få de två bitarna att passa ihop lite bättre, så där ser du att det funkar lite bättre. Då ska vi se, jag måste nog jobba en del med övergången här så att ljuset matchar lite bättre och då börjar jag med att testa att måla fram och bort olika partier för att se vilket alternativ som är bäst och det känns väl inte riktigt som att det finns nåt självklart val i det här fallet, det behöver i och för sig inte bli perfekt eftersom jag ändå har slarvat med min friläggning, men jag provar mig fram lite grann och här kanske det får duga tills vidare. Mm, jag vill visa dig en sak till, för om du måste jobba vidare för att få bitarna att passa ihop så kan det vara smidigt att arbeta med Tänj, så jag går tillbaka till Omforma fritt, jag tycker det är den smidigaste vägen nämligen, speciellt om jag kan kortkommandot, men nu högerklickar jag på objektet och väljer Tänj istället, och då ser du att jag kan börja dra i olika delar av objektet så att säga, där jag exempelvis kan leta efter en bättre övergång i de skuggiga partierna här nere utan att för mycket av den övriga klippan påverkas, så jag går in och drar i de olika områdena tills jag får precis det som jag eftersträvar, så där nånting, nu tycker jag att det börjar se hyfsat övertygande ut, en liten justering till här bara så tror jag att jag är nöjd, det är en sån uppgift som aldrig tar slut, du kan alltid hitta nånting att förbättra, men så där nöjer jag mig med, och innan jag går vidare med den andra klippan nu så ska jag också ta och förlänga min bild lite grann, för i nuläget finns det inte tillräckligt himmel för att min bildidé ska funka, så hur fixar jag det då, jo, jag väljer först Beskärningsverktyget och så utökar jag bara arbetsytan på det här viset, väldigt enkelt, sen Enter då för att bekräfta det, sen ställer jag mig på utgångsbilden, jag markera lagret, eller nej, jag gör en kopia här förresten, så att jag alltid har originalet kvar, det är alltid bra, sen går jag in och gör en markering av överdelen av himlen, för jag ska nämligen dra ut den helt enkelt, men jag tänker inte gör det med vanliga Omforma fritt, utan jag tänker istället välja Redigera > Skala för innehållsmedvetenhet, och nu har jag inga detaljer i himlen, så jag hade säkert kunnat klara mig ganska bra med vanliga Omforma fritt, men den här skyddar ju då viktiga element, så den gör ändå att jag får lite mer dynamik och inte ett lika 100 %-igt smetigt utseende, så där nånting. Nu blev ju himlen dock lite tråkig, väldigt blå och tom, så jag ska dunka dit lite moln tänkte jag, och då skapar jag ett nytt tomt lager här nere för molnen, och det fina är att jag sedan länge har Molnpenslar för just det här ändamålet, och du som är medlem kan gå in under stödmaterialet och ladda hem penslarna till ditt eget Photoshop om du vill, men jag går ut här med Penselverktyget valt och sen väljer jag ut ett lämpligt moln, jag kan ta den här till exempel, sen går jag bara ut i bilden och jag vill kanske ha lite större moln, och vita moln vill jag ju ha förstås, jag vill inte måla fram oväder, så jag får byta här nere från svart till vit färg, men sen kan jag gå in och bara dutta dit mina moln och det blir väldigt smidigt. Okej, nu ska jag göra exakt samma sak här som jag gjorde med den vänstra klippan, för att bygga upp den andra, alltså klippa in olika delar, fulfrilägga dem och sen dra lite i formen och sånt för att försöka matcha det här till utgångsbilden, och eftersom det är ren repetition så speedar jag upp filmen här. ♫ Musik ♫ Så, nu har jag en till klippa med ett fränt kloster här på toppen, och det blev inte perfekt så jag får kanske finputsa det lite sen, men jag tänkte visa dig nu hur jag skapar världens fånigaste och brantaste linbana, och då ska jag först ha lite kablar mellan de två topparna, så jag skapar ett nytt tomt lager för det och sen får jag ta en pensel här då, och den ska ju vara väldigt liten och hård i kanterna, så att det blir nån slags kabel, sen håller jag bara nere Shift på tangentbordet och klickar två gånger på det här viset, för då får jag ju en rät linje, men jag tänkte ändå att min kabel skulle hänga lite grann, vara lite mindre rak, så jag går in i det här Tänj-läget igen och bara böjer till den här kabeln lite, man kan ju verkligen börja fundera över fysiken, hur den fungerar här, men jag bryr mig inte så mycket om det utan här nånstans blir det bra, sen tar jag en kopia av den här kabeln så att den kan gå dubbelt så jag trycker Cmd + J (PC: Ctrl + J) på tangentbordet och sen hoppar jag in i Omforma fritt och bara drar lite i den här, så att den inte blir helt identisk med den andra, så nånting, nu börjar det likna nånting, och jag kanske ska sänka Opaciteten här också lite grann på kablarna så att de inte blir lika tydliga. Jaa, och sen slutligen då, nån slags vagn måste det ju finnas här, och jag hittade faktiskt en befintlig sån i en av bilderna så jag tänkte att jag snor den här helt enkelt och gör bara en liten simpel markering här med hjälp av Polygonlassot så att jag får med mig lite av de här vinklarna som finns, och när jag är klar med markeringen så tar jag bara en kopia, och som vanligt växlar jag tillbaka och klistrar in den här. Nu börjar det likna nåt men jag kanske ska göra nån slags liten hänganordning också så jag kör väl ett nytt lager för det, och sen går jag in och handmålar en liten grunka så här, som sagt, man kan verkligen börja ifrågasätta nu hur den egentligen fungerar, den här kabinbanan, men jag struntar i det, jag kommer ju aldrig mer zooma in här tänker jag, så jag bryr mig inte så mycket om det, så jag tror jag får vara klar där, och alla bilder som jag har använt finns förstås att ladda ner under stödmaterialet så du har alla chanser i världen att göra en noggrannare variant än vad jag gjorde. Det var allt för den här gången. Hej då, så syns vi snart igen! ♫ Musik ♫

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter