Vad du kan och inte kan göra i Photoshop

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Vad du kan och inte kan göra i Photoshop

Från kursen: Redigera matbilder i Photoshop

Det finns en hel del saker som du inte kan göra i Photoshop och som du måste tänka på redan vid fotograferingstillfället.
Köp medlemskap
Även om Photoshop är ett fantastiskt kraftfullt program, så finns det faktiskt begränsningar i vad du kan åstadkomma med hjälp av programmet, så om du vill att dina matbilder ska bli bättre, så räcker det inte bara med att du kan redigera dem, du behöver också träna på att fotografera mat. Fotograferar du sås som har fått skinn, eller som här örter som har slokat, så finns det faktiskt inte så mycket som du kan göra inne i Photoshop, jag brukar kalla det här för att maten har dött, och det kanske är lite väl dramatiskt med tanke på att maten inte har blivit otjänlig bara för att såsen har fått lite skinn på sig, däremot så gör den sig inte längre lika bra på bild, och därför är det viktigt att du tränar på att titta på detaljer i bilden när den fotas, så att du kan rätta till dem innan du tar din bild, kanske till exempel lägga på nya örter. En annan sak som inte går att göra så mycket åt i efterhand, det är i vilken vinkel som du har tagit din bild, om du kom på i efterhand att din sallad kanske hade varit snyggare att fotografera rakt uppifrån i en så kallad overheadbild, då kan du inte göra så himla mycket åt det om du har tagit bilden från sidan, det enda skulle i så fall kunna vara att du fotar om bilden om det är möjligt. Samma sak gäller till exempel om du har tagit en närbild av maten, men sen kom på att du skulle ha stått en bit ifrån för att fånga helheten av rätten och kanske också lite av sammanhanget som den serverades i, så du behöver alltså tänka på saker som vinklar och utsnitt och komposition när du fotar bilden. En annan sak som också kan vara svår att redigera i efterhand, det är ljuset i bilden. Jag har ju visserligen visat dig hur du kan jobba med att korrigera exponeringen i bilden i Camera Raw till exempel, och jag har visat dig hur du kan lätta upp skuggor och så vidare, och även om Photoshop och Camera Raw kan göra väldigt bra jobb med ljuset i din bild, så kommer du faktiskt alltid längst om du har ett så bra ljus som möjligt redan när du fotar. Mat är extra känsligt för ljuskvalitén och färgen på ljuset, så jag har märkt att när jag till exempel fotar mat i ett rum där ljuset har många olika färger, jag kanske har ett gult ljus från en glödlampa och en rödmålad vägg i närheten som kastar ett rött ljus mot maten, då gör det att maten upplevs som lite konstig, det gör att blänk i maten som till exempel glans i chokladglasyr eller i fettdroppar i nystekt kött eller vattendroppar på nytvättade grönsaker, att allt det ser lite grann tokigt ut, och just såna här smådetaljer är i princip omöjliga att snygga till i efterhand, så tänk på hur ljuset ser ut där just du fotar din bild. Det kan också vara bra att tänkta på att saker som skedar eller metallskålar eller brickor i metall kan reflektera det som händer utanför bilden, så det kan vara bra att tänka på om till exempel kameran syns i dessa ytor. Även saker som ljusets riktning, alltså varifrån ljuset träffar maten, kan ha stor betydelse för hur maten upplevs på bilden, och det här är inte heller nånting som går att justera särskilt mycket i efterhand, ofta tycker jag det är bättre att fota mat i ett ljus som kommer från sidan, eller kanske bakifrån, och sen använda nånting som reflekterar tillbaka ljuset upp på skuggsidan, om jag däremot har fotat med ett ljus som är rakt framifrån, så går det inte att göra så mycket åt ljuset i bilden, utan det känns oftast lite platt och konstigt. För min egen del så har jag märkt att utvecklingen av mitt fotograferande och mitt bildredigerande går hand i hand, jag blir bättre och bättre på bägge två ju duktigare jag blir på att se detaljerna i bilden.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto