Mörk och dramatisk effekt i Photoshop - Del 4

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Mörk och dramatisk effekt i Photoshop - Del 4

Från kursen: Redigera matbilder i Photoshop

Med ett justeringslager och en lagermask kan du skapa en snygg vinjettering som både leder betraktarens blick in i bilden samt tillför lite extra dramatik.
Köp medlemskap
Nu såg du kanske att längst ner i den här bilden så var det inte så himla snyggt, för det är liksom en plåtkant kvar längst ner där som egentligen stör lite grann, men jag har lämnat den medvetet där, för jag tänker lägga på en mörk vinjettering på den här bilden, och då kommer den här kanten inte att synas längre. En vinjettering är när kanterna runtikring bilden är lite mörkare än resten av bilden och i det här fallet ska jag ju jobba med mörker, men man kan också lägga på ljusa vinjetteringar, eller man kan lägga på färgade vinjetteringar om man vill det, men för den här bilden så passar det bättre att lägga på en svart, mörk vinjettering, och för att lägga på den här extra vinjetteringen så brukar jag göra som så att jag väljer ett justeringslager för Nivåer, så jag klickar upp ett justeringslager för det, och här drar jag upp Svartpunkten rejält, och så drar jag ner lite, så kanske, jag stänger ner där, och i första läget nu vill jag göra min lagermask helt osynlig, jag vill alltså inte att den ska vara vit, utan svart, och då trycker jag: Cmd + I (PC:Ctrl + I), så att lagermasken Inverteras och blir svart, och nu kan jag jobba med Övertoningsverktyget, och här har jag sedan tidigare valt att övertoningsverktyget ska gå från Förgrund mot transparent, och det här kan ju kännas lite bakvänt nu, för jag vill ju att det ska vara svart som kommer in från kanterna och inte vitt, men här jobbar jag ju alltså i lagermasken och gör den synlig igen, och det jag har i mitt lager, där den här lagermasken är aktuell, det är ju att jag har en mörkare ton under så här kan jag alltså jobba med verktyget för att plocka fram de där mörka detaljerna som jag tog fram i justeringslagret för Nivåer. Jag ska ta och zooma ut lite till för jag tänker att jag ska dra övertoningen en bit ifrån, jag vill att min övertoning ska börja kanske här, och sluta ungefär där, så att den blir lite mer subtil och inte börjar direkt på kolsvart, här kan jag dra lite till så att jag får bort den där lite halvfula kanten, nu kan jag välja att klicka det här lagret av och på, så kan jag se att jag har fått den där vinjetteringen, så att bilden blir lite mörkare i kanterna och där är den bilden faktiskt klar. Så den här ganska vanliga, alldagliga bilden som jag bara tog lite snabbt vid middagsbordet en dag, har jag kunnat skapa en ganska intressant och spännande matbild av, jag tror faktiskt att den färdigredigerade bilden kan inspirera fler att prova just det här receptet, jämfört med originalbilden. Jag har bifogat den här pumpa-bilden som en raw-fil i stödmaterialet till den här kursen så att du kan träna på den om du vill göra bilden lite mer så där mörk och mystisk. Och det här var faktiskt den sista delen i den här kursen, så nu återstår det bara för mig att ge dig några goda råd på vägen och säga hej då ordentligt, och det tänkte jag göra i nästa avsnitt.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter