Från kursen: Raw i Affinity Photo

Tona ned eller lägg till brus

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Tona ned eller lägg till brus

Från kursen: Raw i Affinity Photo

När du tonar ned brus måste du se upp så inte äkta detaljer påverkas för mycket. Ibland kan det löna sig att addera lite brus efteråt.
Köp medlemskap
Att minska bruset är en vanlig bildbehandlingsåtgärd, framför allt finns bruset i bilder du har fotat under ganska mörka förhållanden, lite beroende på vilka kamerainställningar du har haft. Har du en lite enklare kamera kan det ofta vara ett kraftigt brus i mörka partier. Har du då ljusat upp dem med reglage under Basic-fliken då kan det här bruset bli riktigt framträdande. Det svåra med att reducera brus är att datorprogram kan ha svårt att skilja brus från riktiga detaljer. Hade det varit superlätt så hade allt det här skett automatiskt redan i kameran, men eftersom det är lite av en balansgång i de här lite knepigare fallen får du ofta själv ta kommandot om du vill bli av med lite extra brus. Jag har inte bara en spak här som du ser, det beror bland annat på att det finns olika typer av brus. Dels finns det luminansbrus som är det man talar mest om. Det finns också färgbrus så det kan mycket väl visa sej att en enfärgad yta i ditt motiv inte är så enfärgad vid en närmare inspektion. Det här med färgbrus det är i allmänhet lite enklare att undertrycka. Affinity gör en färgbrusreducering redan när raw-filen tolkas. Problemet kan vara helt löst utan att du behöver göra nånting. Annars kan du förstås alltid dra på den här spaken lite om du vill. Luminansbruset däremot, det är lite lurigare. Det är här den här tydliga konflikten med bildens äkta detaljer kan dyka upp. Ofta måste jag vara lite småförsiktig med den här spaken. Det finns inga universella regler att förhålla sej till, utan här är det det granskande ögat som regerar. Den vanliga arbetsgången är att jag drar upp den här för att bli av med så mycket brus jag kan utan att bilden tappar sitt naturliga utseende. Om jag går väldigt långt kan bilden börja kännas lite smetig. Kryssar jag dessutom i den här Extreme-rutan så kan jag gå ännu längre, så den här rutan bör du i stort sett alltid undvika. Jag behåller mina lägre värden här tills jag hittar en hyfsad balans i bilden. Den här spaken ska vid höga värden ge en lite noggrannare brusreducering, men skillnaderna är väldigt små så det är inte superviktigt att finlira med den här. Till sist Contribution, den bestämmer hur mycket brusreduceringen ska slå igenom. Har du hittat en bra balans med de övriga reglagen så kan du sen använda den här för att göra själva slutavvägningen, för att hitta precis rätt. Noice Addition, alltså att lägga till brus, det kan låta lite knepigt. Vi är ju främst vana vid att försöka bli av med brus på olika sätt. Men det här är inte alls dumt i vissa fall. Det handlar inte om att skapa en snygg korneffekt som man kan se i gamla analoga foton, utan det är verkligen digitalt brus det är frågan om. Hur kan det här vara användbart då? Om du har gjort en lite kraftigare brusreducering så kan bilden kännas lite smetig, då är det precis brus som är lösningen. Genom att addera en aning brus så återfår du ett naturligare utseende. Konturerna blir inte lika kletiga, och tomma blanka ytor återfår lite liv. Ibland kan brus vara en riktig livräddare, den gör att jag kan bli av med det här lite fulare originalbruset i lite hög utsträckning utan att bilden förlorar naturligheten.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter