Från kursen: Raw i Affinity Photo

Så fungerar arbetsflödet

Från kursen: Raw i Affinity Photo

Arbetsflödet i Develop-modulen kan kännas lite rörigt till en början. Din originalfil påverkas aldrig, utan det är först när du lämnat Develop du kan spara en kopia av din bild.
Köp medlemskap
Arbetsflödet när du använder Affinity Photos modul Develop är lite speciellt så jag vill reda ut ett par saker innan jag visar dig konkreta funktioner och spakar. En raw-fil är en fil från en kamera som är inställd på att fota i raw-format och raw-filer heter lite olika saker beroende på vilken kameratillverkare det handlar om, så Olympus raw-filer heter .ORF i efternamn och Canon heter .CR2 och Nikon .NEF och så vidare, och så vidare. En raw-fil är egentligen inte en bild i ordets rätta bemärkelse, utan egentligen mest en datatabell direkt ifrån kamerans sensor, så den där datan behöver tolkas innan den blir en riktig bild, och det gör Affinity Photo automatiskt åt dig, så när du öppnar en fil som är i ett raw-format, hamnar den direkt i Affinitys modul Develop, för det är den som klarar av att tolka de olika raw-formaten, men det fina är att du sen kan vara med och bestämma exkat hur raw-filen ska tolkas, du som användare har inflytande över ljus och färger och skärpa och brus och en massa andra saker och i den här kursen kommer jag då lära dig hur alla de här olika verktygen som du har tillgång till fungerar. Hur skiljer det här sig från annan typ av bilbehandling, jo, en av poängerna med att fotografera i raw-format är att filerna innehåller mer information, det kan exempelvis finnas detaljer lagrade i filen som inte syns i första läget, alltså den första tolkningen, men genom att dra i olika spakar så kan du plocka fram den informationen, och vissa beslut som vanligtvis tas av kameran om du inte fotar i raw-format kan du istället ha full kontroll över, det gäller exempelvis vitbalansen, alltså hur kall eller varm bilden ska bli, så arbetsgången är att du öppnar en raw-fil och får se en grundtolkning som Affinity Photo gör automatiskt åt dig, och därefter gör du alla dina egna justeringar, och sen när du är klar trycker du på knappen som heter Develop och då skapas en bild som ser ut precis som du har ställt in och du hamnar ute i Affinitys vanliga modul Photo, så därmed har du lämnat själva raw-läget och fått en vanlig bild, om man kalla det för det, som du då kan gå vidare med eller spara på vanligt sätt. Det här flödet innebär att ditt raw-original aldrig påverkas, du kan alltså inte råka spara över nån information i originalfilen, och det är ytterligare en sak då som gör läget Develop speciellt, så du har ditt original i botten och alla justeringar du sedan ställer in verkar liksom ovanpå originalet så i det läget är inget etsat i sten, du kan göra saker i vilken ordning du vill och du kan när som helst återvända och korrigera nånting du har gjort tidigare så länge du är kvar i Develop, men när du väl trycker på knappen som också heter Develop, så är det alltså en bildkopia som skapas, en ihopslagning av ditt original och dina justeringar, raw-filen ligger alltid tryggt kvar på sin plats på hårddisken, jag tjatar lite om det där för det är så pass viktigt att få med sig innan du börjar arbeta i modulen Develop. Vad händer om du öppnar en raw-fil som du har justerat en gång igen i framtiden, jo, då kommer allting att vara nollställt igen, Affinity har alltså inget minne av det du gjorde med den sist, och det där är på gott och ont, ibland är det ju frustrerande att programmet inte kan komma ihåg hur bilden är justerad, för det innebär ju exempelvis att du måste bli helt klar varje gång du arbetar med en bild, så att du kommer fram till punkten där du lämnar Develop och kan få en bildkopia med allt du har gjort, därefter kan du ju spara den och fortsätta senare, men avbryter du innan du har lämnat läget Develop försvinner alla dina justeringar, jaa, jag hoppas att du förstår den där delen av arbetsflödet. Sen så sa jag ju att läget Develop i första hand är en plats för att justera raw-filer, men det här med att ingenting bränns in i bilden och att jag kan utföra allting i valfri ordning och även att allting är samlat i enkla reglage och funktioner, det har gjort att många föredrar att arbeta i Develop även när det inte handlar om raw-filer, så även om jag har min kamera inställd på att fotografera i JPEG så kan jag utnyttja vissa styrkor i läget Develop, en JPEG-bild är ju redan tolkad så när jag öppnar den så hamnar jag inte automatiskt i läget Develop, utan då hamnar jag alltid i Affinitys vanliga modul Photo, men allt jag behöver göra för att hoppa över är att trycka på modulen Develops knapp och sen fungerar allting som vanligt, nästan i alla fall, jag har ju inte tillgång till extrainformation i filen och sånt där på samma sätt som jag har i raw-fallet och de här besluten kring vitbalans som jag nämnde, sånt är ju redan taget, så kvalitetsmässigt betalar jag ett visst pris, men utöver det finns det inget som hindrar mig från att jobba i läget Develop även om jag inte har raw-filer. Jag ville som sagt vara tydlig med detta, så att du inte blir förvirrad över själva arbetsgången sen.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter