Från kursen: Raw i Affinity Photo

Hitta rätt vitbalans

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Hitta rätt vitbalans

Från kursen: Raw i Affinity Photo

Med vitbalansreglagen ser du till att din bild får rätt kyla eller värme. Ofta används vitbalans för att neutralisera färger som avviker, men du kan också jobba kreativt med funktionen.
Köp medlemskap
De allra viktigaste reglagen i Affinity Photos Develop-Modul. De är samlade i den här basic-fliken. I detta kapitel ska jag gå igenom de här olika avdelningarna Jag går inte helt i fallande ordning här utan börjar med att klicka i den här rutan så jag får fram avdelningen för white-balance, alltså vitbalans. Jag ska först visa hur den fungerar, sedan kommenterar jag lite kring arbetsflöde. Vitbalans behandlar ljusets färgtemperatur alltså hur kall eller varm bilden känns. Verktyget kan användas för att korrigera en färg du inte vill ha, för att få den mer neutral då, men även för att få en kreativ effekt du vill ha. Båda de varianterna är en möjlighet. Jag har två reglage här, som du ser, ett som heter Temperature och ett som heter Tint Nittioåtta gånger av hundra är det Temperature som är den mest intressanta. Här ser du att jag enkelt gör bilden kallare genom att dra reglaget åt vänster eller då varmare om jag drar åt höger. Varför kan du över huvud taget behöva korrigera vitbalansen? Jo, vitbalansen är ju i första hand en kamerainställning. Kanske har du valt fel vitbalans i kameran eller har du haft autovitbalans på kameran så har den misslyckats i sin gissning då kan du alltså åtgärda det genom att dra i den här spaken. I den här inomhusmiljön ser du att ljuset har blivit väldigt varmt. Här kanske jag vill kyla av bilden lite för att få mer neutrala färger. Ofta räcker det med att jag bedömer resultatet med mina ögon Det är sällan livsviktigt att det blir exakt neutralt. Här har det omvända inträffat. I verkligheten var det ett varmt gult ljus men kameran har trott att den ska kompensera bort en del av det. Här vill jag gå tillbaka till ett mer varmt ljus. Som jag sa tidigare är det sällan du behöver korrigera Tint De flesta ljuskällor, till exempel sol och lampor jobbar längs denna blågula skala. Därför är det temperatur som kan hamna snett Men det finns undantag. I den här bilden har jag fotat genom en tonad flygplansruta Då har jag fått ett överskott av grönt. Då kan jag gå in och plocka bort det där med hjälp av Tint-reglaget. Kom ihåg att även om det är sällan du måste korrigera en felaktig vitbalans på den här grön-lila skalan så kan du ju använda den till kreativa färgeffekter. Den kan fortfarande vara väldigt användbar Upplever du det som svårt att hitta rätt med de här spakarna kan du testa vitbalansverktyget istället. Det hittar jag härute. Tanken här är att jag går in i bilden och klickar på något som jag vill ska vara färgneutralt, alltså grått då Saker som är helt vita och helt svarta funkar dock inte så bra Så försök att hitta något som är mittemellan då Varje gång jag klickar ställer vitbalansen in sig och gör det jag valt färgneutralt. Se det här verktyget som en hjälp att ratta in rätt värde med de här spakarna Varför inledde jag då det här med vit- balans istället för de övre avdelningarna? Jo, för att det finns en logik i att göra den här justeringen allra först om det är så att du behöver göra en kraftig korrigering För när du väl har hittat rätt toner är det enklare att bedöma hur du ska ställa in övriga reglage som har med ljus, färg och sådant att göra Är avvikelsen däremot väldigt liten kan du förstås vänta med vitbalansen för att finlira det efter att du har ställt in alla de andra reglagen Detsamma gäller om det främst är det kreativa spåret du är ute efter Alltså att addera en färgeffekt Då kan du ju också vänta med det där. Rent tekniskt spelar det ingen roll i vilken ordning du gör saker Det är mer en visuell grej att det ska bli enklare för dig att bedöma saker och ting. Som avslutning vill jag också bara nämna en liten halvteknisk grej Vitbalans är en sådan där sak där det skiljer sig en hel del mellan RAW-bilder och vanliga Jpeg-bilder För i Jpeg-bilder har vitbalansen bränts in i bilden, så att säga, alltså den som kameran var inställd på I RAW-bilder däremot har inte den där tolkningen skett ännu. Filen minns visserligen vad kameran var inställd på men beslutet är inte spikat. Det är den faktiska tolkningen du styr med de här reglagen. I den meningen är det helt betydelselöst vad kameran var inställd på. Du har alla möjligheter att välja det här i efterhand om du har en RAW-fil. I Jpeg-fallet är beslutet taget en gång så det enda du kan göra är att skjuta färgerna som redan finns i bilden åt det kalla eller varma hållet. I allmänhet ger det ett klart bättre resultat att korrigera tolkningen stället för att göra om tolkningen som du gör i Jpeg-fallet. Det där är en sån fördel med RAW-filer kontra Jpeg-bilder. Det här var flera saker på en gång, men det viktigaste i den här filmen det var det var ju det här med temperaturreglaget Det är det du använder i första hand när du vill få till rätt vitbalans alltså värme och kyla i dina bilder.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter