Från kursen: Raw i Affinity Photo

Förbättring av en bild från Skottland, från start till mål

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Förbättring av en bild från Skottland, från start till mål

Från kursen: Raw i Affinity Photo

Anders visar hur det kan se ut när en bild bildbehandlas från start till mål i Affinity Photos Develop-modul.
Köp medlemskap
I den här filmen tänkte jag visa dig lite, hur det kan se ut när jag bildbehandlar en RAW-bild i Affinity Photo's develop-modul från start till mål. Så att du får se allting i en lite mer praktisk kontext. Bilden är en bild som jag plåtade en tidig morgon i norra Skottland. Kanske har du också varit på den här platsen? Ljuset var inte det bästa och det var inte lätt att hålla kameran stadigt utan att höja ISO på kameran kraftigt. Så jag fotade några bilder på kortare slutartider, väl medveten om att de skulle bli ganska underexponerade som du kan se. Jag ska plocka fram den här bilden så att den ser ut att vara tagen lite längre fram på dagen i lite bättre ljus. Bilden öppnas förstås direkt i develop-modulen eftersom det är en RAW-fil. Jag börjar då med exposure, alltså exponering, för här måste jag ju höja exponeringen rätt rejält. Jag drar till höger här, för att plocka fram mitt motiv. Jag vill inte gå för långt, så att himmelen blir överexponerad, utan jag stannar här någonstans. Blackpoint behöver jag knappast röra. Jag vill ju inte göra det mörka ännu svartare i den här bilden som redan var så mörk. Däremot tror jag faktiskt att jag drar på en aning Brightness för att putta det ljusaste lite närmare vitt, så att jag får en lättare känsla på vissa detaljer. Själva borgen är fortfarande för mörk tycker jag. Så jag hoppar direkt ner till Shadows and Highlights Så tar jag och lättar upp de här skuggorna en hel del. Sådär kommer borgen fram fint. Jag tror också att jag ska skruva ner Highlights lite grann, eller ganska mycket, förut när jag ökade Brightness så tycker jag att jag fick ett ganska bra helhetsintryck men jag vill fortfarande ha lite mer detaljer i de allra ljusaste partierna så att det blir lite tydligare där. Sådär tycker jag att det blir bra. Nu börjar bilden kännas lite kontrastlös istället, så det behöver jag ta hand om. Men först vill jag slå på lite färg, för i en mörk bild försvinner ju färgerna ganska kraftigt. Så om jag vill signalera att det här är lite senare på dagen, då behöver jag kräma på med lite färgmättnad. Du ser att jag höftar bara lite med både satturation och vibrance för att få fram färgerna. Sedan var det kontrasten, som minskar när jag lättar upp skuggorna och minskar ner högdagarna, som jag gjorde i Shadows and Highlights, därför återför jag lite kontrast för att få rätt balans i bilden. Sådär någonting, det börjar likna något. Vi kan ju testa vad som händer om vi slår på lite Clarity. Ja, jag vill nog inte riktigt lyfta fram alla detaljer i vattnet på det här viset. Ska jag ha någon Clarity över huvud taget får jag hålla mig på ett lågt värde. Vitbalansen känns bra tycker jag, så den behöver jag inte röra. Jag ser inte heller något direkt behov att röra de här andra flikarna med geometriska justeringar, svartvitt och sådant där. Vill jag göra någon lokal justering då? Ja, jag kan ju testa i alla fall. Kanske himmelen kan bli lite mer färggrann. Då tar jag Overlay Gradient-verktyget sedan drar jag bara upp ett område. Nu kommer jag även att påverka borgen här, som du ser, men om jag bara ska öka färgen lite så kanske det inte gör så mycket tänker jag. Skulle jag däremot dra kraftigt i ljuset, så ser du att det inte blir så bra när borgen är inkluderad i området. Då hade jag nog fått använda Overlay-penseln istället. Då hade jag sett till att den här rutan som heter Edge Aware är ikryssad. Men det var inte aktuellt nu, utan nu skruvar jag tillbaka den här och så testar jag bara att dra på med lite mer färg istället. Så kanske. Lite kontrast behöver justeras också. Jag vet inte om jag tycker att det var någon direkt förbättring här egentligen. Så att jag tror faktiskt att jag växlar till Overlays-fliken här. Och så slänger jag min lokala justering genom att klicka på soptunnan. Så, nu är den borta. Däremot så skulle jag nog vilja ta bort den här lilla fläcken, slår det mig Det är troligen en insekt, eller något antar jag, nära kameran. Så jag tar och zoomar in rejält på den där och sedan tar jag mitt plåsterverktyg. Då får jag först se till att jag har en storlek som faktiskt täcker hela min fläck eller min insekt. Sedan går jag bara ut och klickar. Den där lagningen blev ju perfekt, så jag behöver inte korrigera något manuellt utan nu tar jag och zoomar ut igen och betraktar helheten. Jag tycker nog att jag är helt klar med min bildbehandling här. Om jag nu jämför mellan före och efter så är ju skillnaden minst sagt dramatisk i just det här fallet.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter