Här lär du dig att använda skärmsimulering

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Här lär du dig att använda skärmsimulering

Från kursen: Perfekta utskrifter från Mac

Så här gör du för att skärmsimulera på bästa sätt.
Köp medlemskap
Man skärmsimulerar sin bild för att på skärmen kunna se vad som kommer ut på pappret. Givetvis kan du inte exakt se vad som kommer ut på pappret, på grund av att skärmen lyser och pappret reflekterar. Men, du kan se hur färger och kontraster förändras. För att skärmsimulera i Lightroom går du till Framkalla. Under bilden finns det en bockruta som heter Korrektur på skärm. Klicka i den rutan. Då ser du direkt att det finns en del saker som förändrar sig här. Dels blir bakgrunden runt bilden vit, inte grå som den var tidigare. Och det är ju mer för att då matcha mot ett vitt papper, så att du ska kunna göra rätt val. Det blir nu nya inställningsmöjligheter här uppe under histogrammet. Du har till exempel Skapa korrekturkopia, Profil, Återgivning och Simulera papper och bläck. Jag ska börja med att skapa en korrekturkopia av den här. Då skapas det en virtuell kopia som lägger sig bredvid min bild här. Den virtuella kopian kommer ha namn efter vilken profil och vilken återgivning jag använder. Här ser du att den har namnet Photopaper Pro Luster och Perceptuell, och det är precis den profilen och den återgivningen jag har inställd just nu. Det här kommer såklart förändras om jag byter. Det första du behöver göra är faktiskt att välja profil. Så du ska här och nu välja vilken skrivare och vilket papper du ska skriva ut på. Jag har valt Photopaper Pro Luster ifrån Canon och skrivaren PRO 300 från Canon. Sen ska jag försöka välja återgivning här, och återgivningen är ju alltså Perceptuell eller Relativ. När jag klickar på de här ser du att det är relativt små skillnader, men jag vill ändå vet hur min bild faktiskt från början ser ut. Jag går då ner och trycker på y|y-knappen, alltså Före och Efter. Därför att då får jag upp hur den aktuella statusen är, och hur min korrekturvisning är. Då tycker jag ju mig kunna ana att den relativa återgivningen här faktiskt ger ett lite mer liknande uttryck. Den är liksom lite mörk den här vänstra, och då blir den lite mörkare den högra. Det är ofta så med den perceptuella att den ger en liten, liten ljushetsskillnad. Sen kan jag också simulera papper och bläck, och när jag bockar i den rutan så kommer skärmen försöka simulera hur svart är svart på pappret och hur vitt är vitt på pappret. Det du ser då är att bilden blir liksom lite blekare, därför att det svarta på pappret är inte lika svart som på skärmen. Och runtom blir det inte riktigt lika vit yta, därför att det vita på pappret är inte kritvitt. Det här kommer liksom simulera kontrastomfånget. Då har jag ställt in färdigt här för att liksom kunna göra mina justeringar, och det jag först vill kolla är att ingenting av det här är utanför det som skrivaren klarar av. Jag går upp till den lilla papperssymbolen här och klickar i den. Då ser jag att ingenting i den här bilden lyser rött nånstans, så alla färger som finns här nu kommer skrivaren och pappret klara av att återge. Så mitt jobb nu är att få den här högra bilden att stämma överens med den vänstra. Och jag tycker faktiskt att den gör det så där direkt. Möjligtvis att den vänstra är lite mer kontrastrik nere i de här partierna, och det skulle ju inte vara förvånande eftersom att svart på pappret då inte är lika svart och vitt inte lika vitt. Så jag går ner till klarheten och ökar den lite extra för att trycka till kontrasterna lite här. Färgerna tycker jag annars ser ut att vara väldigt, väldigt lika, inga stora skillnader där. Så i den här bilden kommer jag inte behöva göra så mycket, vilket ju är väldigt skönt. Skulle jag sen komma på att jag vill ha ett annat papper, då är det bara att byta här. Jag kan till exempel använda ett Premium Fine Art Smooth, som är ett matt Fine Art-papper. Oj, vilken skillnad, eller hur? Det blev ju en otroligt stor skillnad. Om jag byter tillbaka till Pro Luster-pappret, så är den ju väldigt, väldigt lik vänsterbilden. Men byter jag till Premium Fine Art Smooth blir det en ganska stor skillnad. Helt plötsligt känns den väldigt blek. Här skulle jag klicka ur Simulera papper och bläck, för att liksom se vad det egentligen är i bilden som påverkas. Jo, det är ju mest kontrasterna då. För när jag klickar i Simulera papper och bläck, det är då det händer mycket. Klickar jag ur den, då är de ganska lika ändå, men när jag klickar i den händer det ganska mycket. Jag ska byta till Perceptuell för att se om det blir bättre där. Kanske att det faktiskt blev lite bättre i den perceptuella återgivningen. Finns det nånting i den här bilden som inte kan skrivas ut? Nej, det gör det inte här heller. Den vänstra som jag har här och som indikerar en skärm, visar vilka färger som inte kan visas på skärmen, men som kommer att kunna skrivas ut på papper. Jag tycker att den är lite oviktig. Håll dig till den här högra, den är liksom den viktiga. Nu tycker jag nog att jag skulle behöva göra den här bilden lite ljusare faktiskt, och öka upp klarheten ännu mer. Kanske lyfta upp skuggorna något för att liksom få den lite lättare så att den passar bättre med den vänstra här. Det här innebär ju nu att när jag förändrar den här bilden, att den bilden jag sen skickar till skrivaren, den kommer liksom vara överarbetad. För bockar jag av korrekturet här ser jag att bilden till höger här, den är ju helt överarbetad. Den har för mycket kontraster, den är kanske för ljus, men, det är vad skrivaren behöver för att få ut bilden till vänster. Så det är det som skärmsimuleringen faktiskt kan hjälpa dig med, att inse var skillnaderna är. Jag ska byta till en betydligt färgrikare bild här, därför att här får jag ett problem, och det är ju de här röda partierna. Det som de här röda partierna säger är att det som är under det röda här, det kommer inte att kunna skrivas ut. Om jag då tittar på hur bilden såg ut Före och Efter, så kan jag se att det inte ser ut att vara så stor skillnad ändå. Jag ser till exempel att det kanske är lite blekare här, men inte något mycket heller. Här nere har jag också ganska mycket rött. Klickar jag av det, och sen jämför jag det och tittar. Då tycker jag inte att det ser ut att vara nån stor skillnad där heller egentligen. Det här en sak som jag tycker är jätteviktig. Därför att när man ser rött här, så säger det att det är utanför, men det säger inte om det är ett steg utanför eller hundra steg utanför. Därför brukar jag ta de röda partierna som en indikation på att jag ska kika lite extra på det här partiet. Dels innan jag printar, men också i evaluering efter att jag har printat. Kika lite extra på de här partierna och se om de ser bra ut eller inte, och väldigt, väldigt ofta kommer jag fram till att det ser fortfarande bra ut, så det är inte ett så stort problem. En sak som är lite klurig med skärmsimuleringen är om jag printar på matta papper, därför att om jag zoomar in här och kikar, så ser ju inte det här trädet speciellt svart ut. På vänstersidan ser det ju väldigt svart och fint ut, men inte på högersidan. Så vad gör jag för att få det svartare? Jag gör faktiskt ingenting. Därför att om jag plockar bort Simulera papper och bläck, så ser jag att trädet är väldigt svart. När jag simulerar Papper och bläck så kommer det bli grått, men det är bara för att pappret inte kan återge svart lika djupt som bildskärmen kan göra. Så det är väldigt mycket ett icke-problem. Det som är farligt här är att fastna i att du ska dra Svärta, och göra det svartare. Därför att vad det kommer åstadkomma är stora svarta klumpar. Det kommer inte bli snyggt på en utskrift. Så visst är det så att skärmsimulering definitivt kan hjälpa dig att identifiera vilka färger och vilka kontraster som du behöver jobba med och justera. Ofta är det kanske så att du behöver justera ljusheten, mättnaden, svärtan lite grann. Sen kan det såklart skilja väldigt mycket från bild till bild. Den första bilden jag jobbade med behövde jag ju nästan inte justera nånting alls, och en annan bild kanske jag behöver justera jättemycket. Ta inte skärmsimulering som ett facit, för det är det inte. Du tittar fortfarande på en lysande skärm och din utskrift kommer att reflektera ljuset som finns runtom, utan ta det som en indikation på hur bilden kan komma att se ut.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter