Det här är återgivningen

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Det här är återgivningen

Från kursen: Perfekta utskrifter från Mac

Här lär du dig hur relativ och perceptuell återgivning påverkar din bild.
Köp medlemskap
Du kommer få två ställen när du ska skriva ut tittarordet återgivning. Dels när du ska skärmsimulera din bild och dels när du ska skriva ut den. Under återgivning kommer det finnas två alternativ, perceptuell och relativ. Anledningen till att återgivning finns är för att du kan ha färger i din bild som inte skrivaren kan hantera. Eller för att vara mer precis: Som skrivaren tillsammans med pappret inte kan återge, för pappret har faktiskt en stor inverkan här. I den inre markeringen här ser jag att ganska mycket av min bild ligger utanför, framförallt i det lila partiet eller rosa partiet. Det här är alltså väldigt mycket utanför och måste då tryckas in på något sätt. I min nästa bild här har jag ju ingenting som behöver förändras eller tryckas in, så i den bilden kommer återgivningen, perceptuell eller relativ, inte ha någon betydelse alls. Men vad är då skillnaden mellan perceptuell och relativ återgivning? Om jag börjar med den perceptuella återgivningen, så kommer den att komprimera hela omfånget. Perceptuell återgivning heter Gamut Compression på engelska. En direktöversättning skulle vara Omfångskomprimering. Det innebär att färger som är utanför det som skrivaren kan hantera kommer att flyttas in och färger som är innanför kommer också att flyttas. Det gör att det kan bli en viss skillnad i bildens ljushet, men relationen mellan färgerna består. Såklart kommer färgen dock att förändras lite grann. Den relativa återgivningen kommer att klippa av alla färger som är utanför. På engelska heter det Gamut Clipping, alltså Omfångsklippning om man ska göra en rak översättning. Det här gör att det som är innanför det som skrivaren kan hantera kommer inte påverkas alls, vilket ju kan vara väldigt bra. Men det kan också ställa till med problem då färgerna som ligger utanför klipps bort. De här olika återgivningarna kommer att synas bäst om man tittar på en bild med väldigt starka färger. Här har jag min originalbild. Sen har jag en bild med perceptuell återgivning som jag har skärmsimulerat. Och du ser ju att färgerna skiljer lite grann, men man ser alla nyanserna i blomman. I den relativa återgivningen så börjar det bli ganska platta toner och platta färger. Titta framförallt på det här lilla bladet. Då ser du skillnaden mellan den perceptuella och den relativa. I den relativa blir det nästan som att det finns ett stort fält med färg där alla färgerna ser likadana ut. Det är helt enkelt för att ganska mycket av den här blomman har legat utanför det som är hanterbart av skrivaren och pappret. Då klipps allting av och blir då exakt samma ton, vilket gör att det blir en stor klump färg. Ska man hårdra det här så är ju egentligen färgerna i den högra, alltså i den relativa återgivningen, kanske närmare originalet än den perceptuella återgivningen. Men, de inbördes variationerna mellan färgerna är snyggare i den perceptuella återgivningen. Det här tar ju då upp frågan om vilken som egentligen är bäst. Faktum är att du kan aldrig riktigt veta det. Du behöver skärmsimulera eller testa att skriva ut, för att vara säker på vilken som kommer ge dig bästa resultatet.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto