Här lär du dig att använda korn för mindre digital känsla

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Här lär du dig att använda korn för mindre digital känsla

Från kursen: Perfekta utskrifter från Mac

Här lär du dig hur du kan använda korn för att få en mindre digitl känslan i dina bilder.
Köp medlemskap
Kan en bild verkligen bli för perfekt? Ja, jag tycker faktiskt det ibland. När det blir så perfekt så att det tappar känslan. Det finns ju en stor fördel med digitala bilder fotograferade på låga iso-tal, och det är att de blir väldigt rena. Som den här som är fotograferad på iso 100, det finns en väldigt ren och slät yta. På lite högre iso-tal kommer det att komma brus som gör att man inte får den här rena och släta ytan. Som på den här bilden med lunnefågeln där bakgrunden faktiskt är ganska brusig. Men jag kan tycka att det ibland blir lite för rent, men det finns faktiskt en lösning på det. Dessutom är det en lösning som gör att bilder med väldigt låg upplösning, som den här, upplevs som lite mer organiska och på riktigt. Problemen här är ju väldigt olika. Det handlar om lite väl perfekta bilder och om bilder som har för låg upplösning, men lösningen är faktiskt densamma, nämligen att lägga till korn. Korn hittar du på högersidan i Framkalla under Effekter. Där finns nånting som heter Kornighet. Du kanske tänker nu att: Nu har han blivit helt galen. Ska jag lägga till korn till mina bilder, som jag har kämpat och slitit för att få så rena som möjligt. Ja, det tycker jag ibland att man ska göra. Men nu pratar vi om en bra utskrift och då kan det faktiskt vara bra. Det här strider liksom inte mot allt vett även om det kanske låter så. För en fördel med korn är att det skapar kontrast i ytor som annars kan vara lite släta. Om jag går ner och tittar på ytan med de här träden till exempel, och zoomar in till 400 % och ökar Kornigheten lite grann. Så där nånting. Då ser du säkert att det på något vis blir nästan som om det vore lite skarpare. Jag ska zooma ut lite till 200 %. Där har vi med korn. Och utan korn. Det är ju faktiskt lite mer kontrast och lite mer tryck i bilden med korn, och det här tycker jag är spännande om korn. Går jag sen upp och tittar i den helt släta ytan här, så är ju den nu såklart inte helt slät för den har lite korn i sig. Det kan jag också tycka är lite bra för då får den en lite mer organisk känsla. När det gäller korn har du tre stycken reglage att jobba med. Det är Mängd, alltså hur mycket korn. Det är Storlek. Och det är Ojämnhet. För att visa dessa ska jag zooma in ganska långt här, så att du verkligen ser skillnaden. Om vi nu tittar på den släta ytan här så är mängden hur mycket korn jag ska lägga, det är ju ganska självklart. Storleken kommer vara hur stora de ska vara. Här tycker jag inte du ska dra upp storlekarna jätte jättemycket, därför att då får kornet mer den här oskärpekaraktären, än den här lite mer detaljkryddande karaktären. Ojämnheten, den är dock ganska viktig. Står ojämnheten för långt ner så får du bara ett digitalt korn, det ser alltså väldigt artificiellt ut. Drar du upp den lite grann så får du det här lite mer organiska jämna kornet, som jag tycker blir mycket snyggare. Så var ganska försiktig med mängden, håll ner storleken, och se till att ojämnheten landar nånstans här i mitten på reglaget. Det här kan du såklart behöva justera lite beroende på vilken bild du ska jobba med. Den här bilden har ju betydligt lägre upplösning, och då kan jag behöva justera lite annorlunda. Kanske sänka storleken lite. Kanske dra ner ojämnheten något, bara för att få en lite bättre karaktär. Bilden har ju som sagt väldigt låg upplösning, den är bara 6 megapixel, och jag tycker att när jag lägger lite korn på den så får den liksom känslan av att det finns lite mer karaktär i den. Exakt hur du ska ställa reglagen är väldigt svårt att säga, du kommer att behöva prova dig fram lite grann på dina bilder. Och korn kanske inte är något som du kommer använda i alla bilder, men se till att det är nånting som finns i verktygslådan då du behöver den. Vid stora förstoringar. Delförstoringar. Och vid de tillfällen då du har en bild, där du vill ha lite mer organisk eller analog känsla.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter