Här lär du dig att få fin briljans i dina bilder

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Här lär du dig att få fin briljans i dina bilder

Från kursen: Perfekta utskrifter från Mac

Lär dig hur du får bra briljans i din utskrift genom att ställa en svart och vitpunkt.
Köp medlemskap
En bild som innehåller något som är svart och vitt bör ha en tydlig svart- och vitpunkt för att bilderna inte ska bli bleka och tråkiga. För att få en perfekt utskrift med bra briljans behöver du verkligen utnyttja hela omfånget i de bilder där omfånget ska utnyttjas. Du kan justera svart- och vitpunkt på två sätt. Dels med Vita och Svärta och dels med Tonkurva. Jag ska visa båda sätten men jag ska börja med vita och svärta. Vita drar du åt höger och du drar vita åt höger tills histogrammet går i väggen här. Du kan också kolla den här triangeln här uppe om den börjar lysa. Börjar den lysa vitt har du utfrätt nånstans i bilden, och det vill jag inte ha i det här fallet, så att jag tar den dit. Då ser jag att triangeln inte lyser, och att jag har kommit precis i kanten här vilket ju faktiskt är helt perfekt. Sen tar jag Svärta och drar den åt vänster. Där drar jag lite baserat på histogrammet men också baserat på hur bilden faktiskt ser ut. Jag skulle nog vilja ha den dit ungefär. Det kommer att finnas små, små partier som här nere, som blir helt kolsvarta. Jag tycker inte att det gör nånting utan att det kanske snarare är bra, därför att det är riktigt djupa mörka svarta skuggor, och om de är svarta så vet jag att det verkligen är nåt som blir svart i bilden. Kikar sen på Före och Efter. Jag ser att jag har fått en ganska bra skillnad. Den vänstra bilden är ju ganska dov, och den högra bilden är mycket klarare och tydligare. Det var alltså en bra effekt som Vita och Svärta gav mig där. I nästa bild här ska jag använda tonkurvan istället. Jag ska gå lite längre ner till Tonkurva, och då ska jag se till att jag är i den kurvan som har två ändpunkter. Om jag väljer första här så får jag en massa reglage här under, och de är inte intressanta i det här läget, utan den andra här som har ändpunkter är den som är intressant. För med de här ändpunkterna kan du flytta bildens vit- och svartpunkt. Jag tar tag i den här vitpunkten, för det är ju på högra sidan, och sen drar jag den inåt. Och jag drar den lite snett uppåt också och här behöver jag ju inte dra så långt. Kanske dit. Det här får jag basera på histogrammet också och de här små varningarna. Sen tar jag svartpunkten och drar den lite snett neråt höger. Det viktiga här är att jag inte släpper upp den, därför att då kommer bilden att bli extremt blek, och det kommer inte bli snyggt. Så håll den nere vid kanten och dra hellre lite neråt. Den drar jag ut dit ungefär för att få en bra svärta i det här mörka partiet. Det är ju fortfarande inte så att det är kolsvart riktigt, utan bara svart. Och jämför jag Före och Efter, så ser jag till vänster att jag har en ganska blek bild, och till höger en betydligt kontrastrikare och briljantare bild framförallt, som utnyttjar hela det här omfånget. När ska du använda tonkurvan och när ska du använda vita och svärta? Dels är det lite beroende på tycke och smak, men jag tycker att du ska använda vita och svärta om du ska göra små justeringar, när det inte är så mycket som ska förflyttas. Och hellre tonkurvan när det är stora kraftiga justeringar som ska göras. Ett av de svåraste områdena i en bild annars är svarta partier. Kikar jag här nere i det mörkaste partiet på den här bilden och zoomar in där, så ser jag ju allting där. Jag ser alla förändringar, jag ser till och med förändringar i gräset här, jag ser liksom förändringar i träden. Det är inte säkert att min utskrift kommer göra det. Så i det här fallet skulle jag kunna tänka mig att ta skuggupplättningen, och lätta upp den lite grann, för att få det här området att bli lite ljusare. Då är det troligare att utskriften också kommer se skillnad. Ett tips för att se det här lite bättre, kan vara att högerklicka på bakgrunden och göra den till vit. För ser jag skillnad i de här partierna med vit bakgrund är det troligare att det kommer att stämma, än om jag ser skillnad med en mörkgrå bakgrund exempelvis. Så tänk verkligen på att utnyttja hela omfånget. Se till att du har nånting som är vitt och nånting som är svart i bilden där det ska finnas. Och har du riktigt stora svarta partier, var inte rädd för att lätta upp dem lite grann. Det behöver inte bli blekt bara för att du gör det. Då har du nu en bild som utnyttjar hela tonomfånget, och du har tagit ett steg närmare en briljant och perfekt utskrift.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter