Från kursen: Bildleverans

Två bildstorlekar vid leverans till privatpersoner

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Två bildstorlekar vid leverans till privatpersoner

Från kursen: Bildleverans

Vill du minimera risken att dina kunder använder bilderna du levererar på fel sätt? Skicka då varje bild i två olika upplösningar med tydliga filnamn.
Köp medlemskap
Det första jag vill gå in på är upplösning därför att det är viktigast, tycker jag. Hur vill din kund använda bildfilerna? Jag tänker att det finns en massa varianter: visa på TV, visa på surfplatta, mobil, webbsidor, sociala medier, kanske göra fotoböcker eller göra utskrifter eller printar. Vilken upplösning är det då som behövs för alla de här användningsområdena? Ja, 5000 pixlar på långsidan, brukar räcka för det mesta. Jag brukar tänka att det är högupplöst standard. Du kan göra en busskursreklam på 5000 pixlar. Du kan höja det ännu mer, 6000 eller 7000 om du har en kamera, som ger så pass högupplösta filer. Men 5000 räcker gott och väl. Hur kommer det sig då, att vi inte alltid skickar 5000-pixlars filer till alla hela tiden? Ja, det blir för stora filer. Det är opraktiskt att mejla, det är opraktiskt att hantera på mobilen med begränsat lagringsutrymme. Så därför är det smart att ha två olika storlekar. En som du använder för visning på webben och via mejl. Och en som du använder för att skriva ut ifrån. Så du levererar två storlekar, två upplösningar, till dina kunder. Då kan kunden alltså printa, göra utskrifter från de högupplösta och ha de mindre lågupplösta filerna som väldigt lätthanterliga och smidiga kopior för visning. Hur stora ska de lågupplösta filerna vara? Ja, det finns ju en allmän uppfattning om att en lågupplöst fil är ungefär 800 pixlar bred. Det har varit så förr om åren, men idag är det ett föråldrat mått. Det var smart på den tiden, när skärmarna höll ungefär den upplösningen. Idag räcker inte 800 pixlar ens till en mobilskärm. Så begreppet lågupplöst håller på att förändras. Jag skulle säga att idag är det minst 2000 pixlar på långsidan som behövs för att det ska se bra ut. Min rekommendation är att faktiskt använda ett väldigt specifikt mått: Det är 2048 pixlar på långsidan. Det gör jag av tre orsaker. Dels är det så att det kommer att se bra ut på de flesta skärmar idag. Högupplösta TV-apparater, datorer, mobila enheter. Det räcker till de flesta skärmar vi har för att visa bilder för varandra idag. Dessutom är det vad Facebook rekommenderar för uppladdning. Det tänker jag att många av dina kunder kommer att vilja göra. Facebook rekommenderar specifikt 2048, då kommer de inte att skala om bilderna utan de kommer att visas i så bra kvalitet som möjligt. Och som tredje, så är det dessutom så att det blir en OK kvalitet om nån skulle vilja skriva ut bilden därhemma. 2048 pixlar räcker till en pixeltäthet på 175 ppi, om bilden skulle skrivas ut på en A4, vilket blir ganska OK. Och säg A5, då kommer det att se väldigt bra ut. Oavsett egentligen hur du bygger din affärsmodell, när det gäller hur du levererar filer, vad du tar betalt för, så vet vi att många skriver ut sina bilder ändå, även om bildfilerna egentligen är för lågupplösta för att se bra ut. Och därför, jag resonerar så i alla fall, jag vill att mina bilder ska se bra ut hos kund, var de än visas eller hur de hanteras. Därför har jag valt för min egen del 2048 som lågupplöst. Mitt råd till dig, när du ska leverera bildfiler till privatpersoner, det är att du gör dem i två storlekar, en lågupplöst - 2048 pixlar på längden, en högupplöst - 5000 pixlar på längden. Då har du maximerat möjligheterna att bilden ser bra ut i slutanvändningen.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto