Från kursen: Bildleverans

Sammanfattning: Bilder till webben

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Sammanfattning: Bilder till webben

Från kursen: Bildleverans

Anders Jensen och David Brohede resonerar kring balansgången mellan kvalitet och små filer på webben.
Köp medlemskap
Anders, mycket av det som du har tagit upp i det här kapitlet har kretsat kring filstorlek. Jag kan tänka att det där var en annan sak för 10-15 år sen, när det var långsammare bandbredd och såna saker. Hur viktigt är det där idag? – Det finns en viss risk att överskatta betydelsen av det, så är det. Förr var det viktigt, men det är fortfarande relevant. Jag tycker att det fortfarande är relevant. Pratar du med en webbdesigner kommer han hålla med mig om det här kan jag säga. De jagar laddningshastigheter och så här hela tiden och vi har sidor som ibland har extremt mycket bilder, det är väldigt relevant. – Man laddar på mobiler och har dåligt uppkoppling, det är klart. – Min ambition är mycket också att visa dig hur du kan anpassa en specifikation som du får, som du mycket väl kan få på filstorlek. Då gäller det att känna till lite tips och tricks. – När vi pratade om det här kapitlet pratade du om två värden. – När vi pratar om filstorlek kommer vi hamna i en situation där två värden ofta står mot varandra. Filstorlek kontra filkvalité, som jag har varit inne på. – Jag kan tänka att som fotograf vill jag att mina bilder ska se bra ut. – Så bra ut som möjligt. Du vill ha max-kvalité och den här webbmänniskan som jag relaterar till vill ha så små filer som möjligt. Det där blir en balans som inte alltid har ett entydigt svar utan det beror på situationen. – Har jag en portfoliobild som jag vill ska se bra ut är det viktigt hur den presenteras. Det är lite skillnad mot en katalog grej. – Med tusen produktbilder i rad. Det gäller också naturligtvis, att anpassa det här lite grann efter ändamålet. – Det som det kokar ner till tycker jag är att man får titta på bilden, bedöma den. – Innan man skickar iväg den ja. Det det är en klassiker, att man är så trygg i sina värden att man tänker att man inte behöver... Men så är det, dubbelkolla allt du skickar. – Anders, något trick kring filstorlek? Du är en trick-människa. – Ja, jag är en trick-människa. – Det är du lite. – En sak man kan säga som kanske inte många känner till är att detaljrikedomen spelar roll. Är det en detaljrik bild är det jobbigare att laga den, det krävs mer ettor och nollor. Det där kan man styra lite grann över genom att till exempel inte skärpa bilden. Struntar man i skärpan har man lite mindre detaljer som måste lagas. Brusreducerar man sin bild blir man av med lite detaljer som annars måste lagas. – Jag brukar lägga på filmkorn i mina bilder, det kan man låta bli med kanske. – Det är obegripligt. – Det tar väl lite filstorlek i alla fall? – Nu ska man komma ihåg att det här är på marginalen, för att uppfylla den mest skarpa specen som man kan få. Ändå en sak att känna till om man måste gå ner i filstorlek. – En annan grej Anders, som jag tycker att vi ska nämna är det här med retina skärmar, vad är det? – Retina skärmar är högdensitetsskärmar som har pixlarna väldigt mycket tätare än traditionella skärmar hade. Retina är Apples namn egentligen, högdensitetsskärmar är väl ett samlingsbegrepp kanske. – Det är inte bara Apple som gör såna. – Nej, det är det inte. De är lite speciella för de förstorar gärna saker och ting, dubbelt var det traditionellt. När den första retinan kom dubblades antalet pixlar. För att inte allt skulle bli pyttelitet, alltså en bild som är 400 pixlar skulle bli så där liten. Retina gör så att den drar upp den i 800, den dubblar storleken. Det är inte optimalt för då skulle man vilja ha en bild som är 800 från början för att utnyttja det här på bästa sätt. – Det är här det kommer in lite, hur man ska hantera det. – När du ska leverera webbilder idag kan du få en specifikation som säger: Skicka in en som är 1000 pixlar och en som är 2000, så att det finns både en traditionell version och en retina version. Det är webbkodning som avgör vilken som ska visas på vilken skärm och så. Så kan det vara idag. Jag tror det är lite av en historisk parentes som det heter. – Varför det? – Redan idag har vi massa olika förhållanden mellan det här, det är inte längre så att det är dubbelt så många pixlar utan det är 2,2 gånger så många pixlar eller 1,7 och så där. – Man kan inte skicka in en massa varianter av bilder. – Det är helt ohållbart. Vi får se vilken lösning det blir i framtiden men får du en sån specifikation är det inga konstigheter. Du exporterar naturligtvis bara ut en bild två gånger, med olika pixelbredd så att du har den. Och döper den smart så att det syns vilken som är retina. Det finns förstås en förinställning gör webbilder som du kan ladda ner så att du bara behöver ställa in den här pixelbredden. Vet du inte hur du installerar förinställningar finns en film i slutet av kursen.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto