Från kursen: Bildleverans

Utmaningar vid bildleverans till privatpersoner

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Utmaningar vid bildleverans till privatpersoner

Från kursen: Bildleverans

Lär dig hur du minimerar riskerna för att något går snett när du levererar bilder till privatpersoner som inte kan lika mycket om digitala bilder som du.
Köp medlemskap
Du sa till mig innan, att leverera till privatpersoner, det innebär lite speciella utmaningar. – Ja. – Då blir jag jättenyfiken och undrar vad du tänker på. – Jag tänker på flera saker. Jag tänker på dels att du som fotograf inte riktigt har kontroll över hur bilderna återges eller visas upp. De kan visas på okalibrerade skärmar, på labb som inte är bra och så vidare. Det har man inte kontroll över och det är en utmaning att hantera själv. Sen är det dessutom så att kunden har inte alltid ett begrepp om vad till exempel en högupplöst fil är, att det är en lämplig fil att använda för att skriva ut. Det behöver du som fotograf kommunicera på nåt bra sätt. Den största fallgropen är kanske att man gör det tekniskt krångligt för kunden i ambitionen att det ska bli teknisk perfektion på högsta nivå, så krånglar man till det för kunden. Det som händer är inte att kunden upplever det bättre, utan det upplevs osäkert och krångligt. Det jag tänker är, att som fotograf, din viktigaste uppgift är att låta kunden få uppleva glädjen i bilderna, och inte en massa tekniskt krångel. – Nej, OK. Vad svårt det verkar, en massa fallgropar. Hur undviker man de här fallgroparna, om vi pratar i parametrar? – Ja, det finns ju vissa som är givna. Filformat, JPEG, inte mycket att säga. Det är det som gäller. Skärpning, det är lite intressant, för det är faktiskt Lightooms standardskärpa för skärmvisning, som ät det bästa, oavsett användning. Ska bilderna upp på webben är det bäst. Ska bilderna printas är det fortfarande bäst, därför att många fotolabb skärper upp lite själva. – Just det. – Vi vill inte riskera att få överskärpta bilder, så därför är den... – Det är enkelt också att ha samma inställning på alla. – De här däremot, Upplösning och Färgrymd kommer jag att vilja dyka lite djupare i i det här kapitlet. – Då skiter du bara i metadata? – Nej. Nej, det ska vi inte glömma. Metadata, du ska självklart skicka med metadata, men var medveten om att en privatperson som inte är van att hantera digitala bildfiler på ett professionellt sätt, kanske inte känner till metadata, och inte letar däri heller utan du behöver ändra filnamnen lite smartare i stället. Både för att kommunicera hur bilden ska användas, till exempel webb eller visning eller print eller så. Men också kanske fotografens namn, jag brukar lägga in det i filnamnet också. Det är inte så dumt att göra det. Självklart, baka in vanlig metadata med dina kontaktuppgifter och så vidare. Men annars så är det inte så mycket, utan det är de här två vi ska dyka lite i. Kom ihåg, det har vi pratat mycket om inför den här kursen, fokus är att göra det så enkelt som möjligt för kunden. Du ska ta bort alla möjliga felkällor där kunden kan göra tekniskt fel. Det ska vara så enkelt som möjligt, så att fokus blir att uppleva det fina med bilderna.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto