Från kursen: Bildleverans

Rätt Lightroom-skärpa vid bildleverans

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Rätt Lightroom-skärpa vid bildleverans

Från kursen: Bildleverans

När du ska förbereda bilder för leverans i Lightroom måste du välja rätt skärpa, trots att du inte alltid vet hur bildens ska användas. Så här ska du tänka.
Köp medlemskap
Känner du igen den här Anders? – Ja, det gör jag faktiskt. Det är min kurs om skärpa. – Flera timmar lång om bara skärpa. Nu är jag lite nyfiken på hur mycket skärpa du vill prata om nu. – Du är orolig för att somna? – Nej, det är ingen fara. – Skärpa kommer att vara en väldigt begränsad del av den här kursen. Främst beroende på att Lightrooms exportskärpa gör ett sånt extremt bra jobb. Jag vet inte om du använder någonting annat för att skärpa dina bilder? – Nej, egentligen inte faktiskt. Adobe har byggt in en väldigt bra skärpningsalgoritm i Lightroom så att när du exporterar där så har du inte speciellt många olika val att välja mellan, men det du får är väldigt bra. – Om vi tittar på mängden just. Hur ofta skulle du säga att du ställer in standard, alltså varken låg eller hög? – 90%, det är väldigt ofta. – De andra två då? Låg och hög. – Hög kanske majoriteten av resterande kanske, jag vet inte. Säg 7% och 3%. – Det låter rimligt tycker jag, jag tror jag skulle hamna på liknande värden. Så det man egentligen behöver ta ställning till oftast som bildleverantör i den här exportfasen, är om man ska skärpa för skärm eller för papper. Där finns det en skillnad. – Där finns det skillnad. Det går att välja mellan matt och blankt papper. Matt papper, där blurras det lite mer så den skärps då lite extra för att kompensera för det här. Generellt sett så är det så Anders, att när du skärper för papper så skärps bilden mer än för skärm. Skärmskärpan i Lightroom är en lite försiktigare skärpa. – Då vill jag testa ett påstående på dig, som är så här. Hellre underskärpt än överskärpt. Håller du med om det? – Alla gånger. När jag pratar med till exempel personalen på Crimson, när vi pratar om det här med skärpning. Ett stort problem hos dem är överskärpta bilder. Det är alltid mycket värre med överskärpta bilder än underskärpta. När vi tittar på de här Anders så är det till och med svårt att identifiera den bilden som är helt oskärpt, tycker jag. När vi nu har gjort lite tester på det här. – Däremot om vi har en som är väldigt överskärpa så syns det. – Då syns det direkt. Då ser det dåligt och oprofessionellt ut. Så att överskärpt ska man vara försiktigt med. Det är då ofta kopplat till pappersskärpa. – Apropå det då. Ibland ställs man inför valet, som leverantör så vet man ju inte alltid om den här bilden jag levererar ska till skärm, papper eller till och med till både och, som är vanligt nuförtiden. Hur ska jag tänka då, hur ska jag skärpa en sån bild? – Det är vanligt om man skickar bilder till kunder som ska publicera på webben och sen trycka i någon tidning eller så. Då är det smart att välja skärmskärpan eftersom den är lite försiktigare. Då ser det bra ut på webben och det ser inte tokigt ut i tryck heller. – Det rimmar ju då med den här regeln. Hellre underskärpt än överskärpt. Om jag tänker på Lightrooms skärmskärpa i standardläge så kan jag inte påminna mig om att jag någonsin har sett en bild som är riktigt överskärpt på grund av just det. – Inte jag heller. Det ser nästan alltid bra ut. – Skulle det vara något så är det ofta att den har skärpts i ett tidigare steg. Den kanske är från Photoshop och har blivit skärpt där. – Det är en annan sak. Om den redan är färdigskärpt är det en annan sak. Var då försiktig med att lägga på ytterligare skärpa vid export. Men det är en annan fråga. – Sen vill jag lyfta fram en annan sak som avslutning. Det är vikten av kommunikation som finns i vissa fall. Det är ju så att mottagaren av din bild i sin tur lägger på en skärpa av olika ändamål. Den tänker att den får en oskärpt bild av dig och lägger på pappersskärpa eller någonting. Där är ju kommunikationen viktig. Du kan inte ta ansvar för allting som händer sen, där måste du ha kommunikation så att du vet hur du själv ska hantera skärpan.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto