Från kursen: Bildleverans

Rätt färgrymd vid bildleverans till privatpersoner

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Rätt färgrymd vid bildleverans till privatpersoner

Från kursen: Bildleverans

När du levererar till privatpersoner bör du alltid välja färgrymden sRGB. Här får du lära dig varför.
Köp medlemskap
Först vill jag bara tipsa dig som är ny inför begreppet färgrymd, eller dig som vill få bättre koll på sRGB och aRGB och så att se kursen Korrekta färger i digitala bilder här på Moderskeppet Guld. Du har säker hört rekommendationen att skicka sRGB till privatkunder. Samtidigt har du säkert hört att många fotografer väljer att skicka en större färgrymd exempelvis AdobeRGB. Vad är då vinsterna och kostnaderna med respektive och varför rekommenderar vi i den här kursen att alltid skicka sRGB? Det här handlar om en analys av kostnader och vinster. Den som levererar aRGB gör det på grund av att det är en större färgrymd, som kan beskriva mer intensiva färger än sRGB. Och vinsten här är då att vissa bilder som innehåller så här intensiva färger kommer att kunna se lite bättre ut i vissa fall. Exempelvis om man visar dem på en riktigt bra bildskärm eller skriver ut på en riktigt bra fotoskrivare. Det finns helt klart vinster med att aRGB-bilder. Men kostnaden då? Eller nackdelarna? Risken är att dina kunder blandar ihop filerna och råkar ladda upp en aRGB-bild på webben eller skicka den till ett enklare fotolabb som inte läser av profiler korrekt. Då kommer bilden garanterat att se sämre ut. En aRGB-bild på webben ser blaskig ut. Att skicka en aRGB-bild till ett enklare fotolabb, det har jag testat inför den här kursen. En sRGB-bild ser betydligt bättre ut. Det är faktiskt förvånansvärt få labb som läser av färgprofiler i bilder och de räknar faktiskt med sRGB. Så då är det smartare att ha en sån bild från början. Du minimerar riskerna för kunden genom att välja sRGB som leverans-färgrymd. Du gör det enklare för kunden att göra rätt och får en bild som ser så bra ut som möjligt. Vinsten här gäller alltså några få bilder om de har intensiva färger och om de visas på ett medium med stor färgrymd. Men risken gäller alla bilder om kunden råkar göra lite fel. Den risken, bedömer jag, är mycket större än den potentiella vinsten. Därför är det smartast att skicka alla filer till privatpersoner, oavsett lågupplösta eller högupplösta, i färgrymden sRGB.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto