Från kursen: Bildleverans

Att tänka på när du levererar bilder till tidningar

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Att tänka på när du levererar bilder till tidningar

Från kursen: Bildleverans

Kunskapsnivån varierar mycket mellan olika tidnignsredaktioner. Ofta måste du anpassa dina leveransinställningar efter det.
Köp medlemskap
Det här med att skicka till tidningar David, det är ju en på många sätt nervkittlande uppgift ibland, eftersom kunskapsnivån skiljer sig väldigt mycket. Det kan vara allt ifrån proffs ner till de som är väldigt ovana vid att hantera bild. – Verkligen, det får konsekvenser förstås. Ofta är det så att har du en väldigt kompetent beställare, stor tidning, kunnig personal, då vet de väldigt väl vad de beställer. Du får en tydlig specifikation och får du det så att det ska vara det här filformatet, vi vill ha TIFF, vi vill ha Adobe RGB, vi vill ha så här stor fil och så vidare. Då är det bara att du uppfyller det. – Har du sett den här kursen är du mästare på att uppfylla såna saker och vet exakt vad allting betyder. Då är det inga problem. Problemet blir om du har en mer ovan beställare, som egentligen bara säger till dig att skicka in en bild eller så. Då måste du veta hur du ska ställa in det här för att risk-minimera egentligen, så att så lite som möjligt kan gå fel. Folk kan göra konstiga saker med bilden i nästa led, den kan hamna på både webben och i tryck och såna här saker är inte ovanligt. Det finns många saker att ta hänsyn till. – Vad behöver man göra tänker du då? – Det får lite konsekvenser när det gäller just parametrar. Filformatet till exempel, det är JPEG, kvalité 80 som vi har rekommenderat. Färgrymd sRGB. – Ifall den skulle hamna på webben också och så vidare. – Exakt, så blir det. Skärpa är egentligen inte så mycket konstigheter då, jag ska prata lite mer om det sen i kapitlet. Men skärmstandard är ändå grundrekommendationen. Metadata, det handlar om att ta med kontaktuppgifter. Extra viktigt när det gäller tidningar såklart, så att de kan kontakta dig några år framåt i tiden. – Får jag flika in en grej där? Har du ett avtal med tidningen eller avtalat vissa rättigheter för hur bilden får användas och så där så kan det vara smart att skriva in det i metadatan. För det är liksom standard, det är så man ska göra. Det finns ett fält som heter Rättigheter och användarvillkor som ligger under avdelningen IPTC i metadatan. Där kan du skriva in det så följer det med. – Så upplösning då, som ofta är viktigt att klura lite på. Det här avgörs lite grann av hur specen ser ut. Även om du inte har en väldigt kompetent spec som vi var inne på så kan du ändå få veta att din bild ska vara si och så stor i cm och sånt där. Det påverkar lite grann hur du ska skicka in den där. Upplösning ska jag prata mycket mer om i kapitlet.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto