Lär dig förutsättningar för landskapsfotografering

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Lär dig förutsättningar för landskapsfotografering

Från kursen: Naturfoto – Arbetsflöde

Tore Hagman, Camilla Noresson och Patrik Larsson ger sina tankar kring vad som är rätt förutsättningar för att få till en lyckad fotografering.
Köp medlemskap
Det är olika beroende på var man är någonstans. Om man är vid kusten, om vi tar det som ett exempel, så fungerar det att fotografera om det är blå himmel utan moln. Men om jag skulle gå in i skogen och fotografera måste jag ha gråljus. Och helst då en gråhimmel, som ändå är ganska ljus. Då har man jättestora förutsättningar att ta bra bilder där. Så beroende på var någonstans man är så använder man lite olika ljus. Jag gillar starkt gråväder, men vill du ha med himlen är en tråkig grå himmel inte något roligt heller. Då vill man kanske ha lite cumulusmoln, du förstår vad jag menar, då vill man bygga upp himlen med något slags innehåll. Det kan ju väldigt ofta vara så att i en landskapsbild är halva bilden himmel. De bästa förutsättningarna är väl att vädret stämmer, helt enkelt. Att det är den typ av väder som jag gillar. Jag älskar gråväder, det är det jag trivs absolut bäst att fotografera i. Det spelar ingen roll om det är nio på morgonen, tolv på dagen eller tre på eftermiddagen. Ljuset kommer att se ungefär lika ut. Det gör att jag aldrig behöver stressa fram en komposition, det är en sådan sak som man inte ska göra. Man fotograferar inte mitt på dagen, man fotograferar på morgonen och kvällen när ljuset är bra. I många hänseenden kan det vara så, men anpassar man bara sig till ljuset som finns så kan det vara bra även mitt på dagen. Nu har jag varit ute här en stund och visst, det har mörknat lite, men ljuset har inte förändrats egentligen. Det enda som händer när det mörknar är att man får ta längre tider på kameran, det är den enda skillnaden. Det har inte hänt något i övrigt, och det är väldigt tacksamt sådana här dagar, speciellt när man kommer till en ny plats. Då kan man gå runt i en timma först och kolla och sen kan man börja fotografera. Det är klassiskt att man säger "morgon och kväll", för då får man ofta ett mjukare ljus, ett varmare ljus framför allt. Men som gammal jag är nu blir det att jag vaknar någon gång vid åttatiden och kommer inte ut så där jättetidigt på morgnarna. Då kan dagen, om det är gråväder, kan mitt på dagen vara alldeles perfekt. Beroende lite på vad man strävar efter, men jag skulle rekommendera de som börjar med landskapsfotografering att börja med kvällarna. Då har man lite tid på sig, framför allt på sommaren. Och är man inte morgonpigg då får man välja det alternativet, annars går man upp tidigt på morgonen. Nu är det höst, det är november och det är mörkt, men det går att exponera bilderna här ändå. Jag tror jag hade fyra sekunder på den bilden som vi tittade på här i displayen. Det spelar ju ingen roll så länge man har stativ. Att jag hittade det här motivet, eller att jag fastnade för det, det var väl om man tittar på uppbyggnaden här, att det är två stammar som ramar in det och i bakgrunden ligger en låga som är väldigt väldigt grön, i förgrunden har vi vattet, så det blir en ganska fin sammanhållning i den här kompositionen tycker jag, man förknippar det här lite med urskog, eller gammalskog ska jag kanske säga. Det är ett motivområde som är väldigt trivsamt att jobba med kameran i, man har gott om tid på sig, det är inget som stör och det springer inte en massa folk i vägen, och så vidare. – Finns det tillfällen när det faktiskt inte går att ta bra bilder? – Ja, om det är för kraftig nederbörd är det egentligen det. Men om det blåser väldigt mycket går det att utnyttja den effekten, och det har jag gjort vid några tillfällen. Jag kan ta ett exempel från Rondane i Norge. Jag kom dit en höst, med fantastiska höstfärger. Och det blåste, det var nog näst intill storm i byarna. Och jag hade hittat ett motiv som jag kände "det här vill jag verkligen fånga". Det var ett rött träd som utmärkte sig väldigt väldigt tydligt. Och vad gör man? Jo, jag valde att ta stativet, jag hängde en plastpåse med sten under stativet, och exponerade på en sekund, vill jag minnas att det var. Under den sekunden rörde sig trädet hela tiden. Det blev en väldigt dramatisk bild, som jag kanske plockar fram som en av de bilder som jag vill ha med i min portfolio om jag skulle välja hundra. Jag tycker om att ha oväder och dramatiska moln, och mycket fart i vågor och sådant. Så då åker jag ut när det är de dagarna, så att man har lite koll på det. Är det makro vill jag ha andra förutsättningar. Då vill jag ha bra ljus, och gärna sol. Det handlar ju helt om vad man faktiskt ger sig ut för att göra. Där kommer man ju tillbaka till planeringsbiten. Om jag bestämmer att "om tre veckor ska jag åka till det stället och fotografera", om vädret då är helt fel, det funkar inte, då kommer jag inte att kunna göra något. Hade jag istället tittat på vädret innan jag åker dit, då hade det funkat istället. Så det handlar om att se förutsättningana för vad de är, och anpassa sig efter det.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto