Så blir du en duktig naturfotograf

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Så blir du en duktig naturfotograf

Från kursen: Naturfoto – Arbetsflöde

Tore Hagman, Camilla Noresson och Patrik Larsson ger sina tankar kring vad som krävs för att bli en duktig naturfotograf.
Köp medlemskap
(Musik) – Vad krävs för egenskaper för att lyckas bli en duktig naturfotograf? – Att tycka om sitt motiv! Jag tror det är A och O i allt. Sen kan man säga tålamod och allt sådant där, det behövs inte, för tycker man om det så skapar man det tålamodet, de förutsättningar man behöver. Så jag tror att det absolut viktigaste är att tycka om det man fotograferar. Man ska vara en iakttagare. Jag brukar alltid säga det att om man tänker sig att man åker ut med kameran och ska fotografera, så ska man så att säga vrida om en strömbrytare till sig själv och säga: sök motiven. Göra sig mottaglig för vad man har runtomkring sig. Gör man inte det, utan bara hänger en kamera på axeln och knallar ut, då är man inte mottaglig. Man måste vara skärpt, man måste titta sig omkring, och veta vad man söker. Det är viktigt att hela tiden vara öppen för hur man kan utvecklas och hitta vägarna, det kan vara väldigt individuellt. En bra del är faktiskt att prata med andra fotografer som fotograferar natur, Diskutera bilder, fråga vad andra tycker om, att man analyserar varandras bilder. Det ger rätt så mycket, för det är återigen det där att jag har en upplevelse av bilden för att jag har varit där, men någon annan som inte har varit det kanske har en annan infallsvinkel som jag inte har tänkt på. Framför allt det här ljusa partiet vill jag ha ganska centralt inne i bilder, så att det mörka kommer utanför. Nu kan jag inte gå riktigt var som helst, det är spång här och vatten runtomkring, men jag försöker ändå leta upp en position som gör att det här blir ett centrum i bilden, det ljusa som är här. – Hur lär man sig på bästa sätt? – Man lär sig på bästa sätt genom att vara ute mycket, och det kan jag nog säga till er som ska bli landskapsfotografer, om ni sitter hemma och tror att ni ska bli duktiga fotografer så har ni tagit fel. Man måste vara ute, mycket! Vill man utvecklas, då måste man ta medvetna steg, och man måste våga göra det svårt för sig själv. Att inte bara gå ut och trycka av, utan gå ut och fundera, tänka, och sen trycka av. Att komma hem och vara medveten, och fundera, och försöka se "det här blev inte bra, varför blev inte det bra då?" Vad skulle jag ha gjort annorlunda? Det här är en bild som ... ja jag kan förstå vad jag har haft för tanke. Jag kan se vad jag för intention. Jag har den här busken härnere, och trädet som kapslar in det här, men det funkar liksom inte. Det blir en obalans, ljuset på trädet kommer ända upp i toppen, busken här nere ligger nästan och vilar på kanterna. Så det blir ingen trygghet, ingen balans i den här bilden. – Är det viktigt att även inspireras av annan typ av fotografering för att kunna bli en duktig naturfotograf? – Absolut! Absolut. Jag fövånas lite över att så få naturfotografer inspireras av andra fotografer som inte håller på med samma motivområde. Jag tror vi har väldigt mycket mer att hämta där. Även att dra paralleller till helt annan, väsensskild fotografi. Konst också, för den delen, ja konst kan ju vara foto, men konst som vi tänker oss konst, som måleri, akvareller och så vidare, att vi tittar även på det som inspiration. Jag tror att det har varit ganska utvecklande för mig att ta steget bort från den klassiska naturfotograferingen, och ge mig själv små uppdrag som jag inte vet vad de leder till. Om jag tittar tillbaka på vad jag har gjort för att utvecklas, då handlar det ofta om att försöka ge mig på motiv- områden som jag kanske känner mig inte obekväm med, men som känns svårt. Där jag inte kan ta till den där tryggheten som jag har, att man faktiskt sätter sig utanför boxen. Vi har det där någonstans att vi måste ge oss själva motivation, och det kanske inte räcker att åka ut till kusten och se alla klippor och tänka "vad gör jag för bild här som har med förnyelse att göra", det blir väldigt svårt. Vi har våra arter, 250 arter fåglar kanske som redan är fotograferade. Hur gör man nya bilder på det? Det är också väldigt väldigt svårt. Så utmaningen ligger någonstans och lurar, men jag tror man måste ställa sig den frågan, "hur kan jag förnya mig, hur kan jag påverka att utvecklingen går framåt?"

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto