Kamerautrustning vid natur- och landskapsfoto

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Kamerautrustning vid natur- och landskapsfoto

Från kursen: Naturfoto – Arbetsflöde

Tore Hagman, Camilla Noresson och Patrik Larsson berättar om hur stor betydelse kamerautrustningen har och vad de själva använder för utrustning.
Köp medlemskap
Jag har en kamera, det är en mellanformatskamera på 50 megapixel, det är en ganska stor kamera men det är mycket upplösning i den. Det är för att jag ska få de här små detaljerna även i stora bilder. Sen har jag två, eller max tre objektiv, där ett av dem är zoomobjektiv. Jag tycker att man ska försöka ta undan så mycket som möjligt, egentligen. Jag är ett väldigt stort fan av begränsningar föder kreativitet. Ju mer man begränsar sig, desto mer kreativ kommer man att bli. – Stativet, det har du alltid med dig? – Det ska alltid vara med, det går inte att vara utan det. När det gäller den här typen av fotografering måste det vara med. Jag tänker tillbaka igen till när jag började fotografera och köpte på mig en analog utrustning, det var också en Hasselbladsutrustning. Då kände jag det att jag hade tre objektiv som jag ständigt återkom till, och väldigt ofta så var det en vidvinkel, om vi pratar småbild blir det ungefär 28 till 35 millimeter. Det tror jag är landskapsfotografens absolut bästa brännvidd, den kommer att användas allra mest. Någon gång emellanåt sätter jag på ett normalobjektiv, eller ett kort tele. Men man behöver inte så jättemånga objektiv. Man behöver en bra kamera, man behöver minneskortet som tar in många exponeringar och så vidare, men det hänger alltså på dig själv oftast. Det här är min fotoväska som alltid är redo. Om jag åker ut vill jag vara lite flexibel beroende på vad jag hittar. Man kan säga att den bästa kameran är den du har med dig. Men det finns ju viss utrustning som underlättar, som hjälper dig att få det resultat du är ute efter. Makroobjektiv är en sådan. Du kan ha ett vanligt objektiv med mellanringar, och du kan göra på många olika sätt, men jag tycker ändå det är lättare att ha ett riktigt makroobjektiv. På mitt Canon hus här sitter det ett Sigma 150-millimeters makroobjektiv. Det använder jag väldigt mycket. Jag har ett 100-millimeters också, men det är mest detta som åker med. Sen har jag också ett allround 24-105, framför allt när jag åker till miljöer med skog och lite bäckar och så. Det är väldigt användbart om man vill ta den typen av motiv när man är ute. Sen har jag ett hus till här, Canon 70 D, som jag har som extra. Jag har alltid mitt teleobjektiv med också, för det kan jag också fotografera svampar och små motiv med, så det använder jag också väldigt mycket i sådana här miljöer, eller vid vatten. Jag fotograferar små djur och kryp ibland också och det här har jag tagit med mitt teleobjektiv för det är alltid lättare. Men jag är ute efter att skapa samma typ av bouqet som jag gör när jag fotograferar makro. Jag vill ha det här korta skärpedjupet, men jag har en längre närgräns, så att jag får en fin skärpa på de här grodorna jag har ställt in på. Sen håller jag på lite med gamla objektiv. Det här är Pentacon, ett 50-millimeters, och det skapar en speciell bubblig bouqet, kan man säga, så det är väldigt roligt att fotografera med. Och det här är ett Helios, ett ryskt objektiv som jag har modifierat genom att skruva ut ringen, ta ut första glasbiten, och vända den om, bak och fram, vilket gör att den får speciella egenskaper. Den här bilden är tagen med Helios som jag har modifierat genom att vända frontlinsen. Här är mycket solsken som träffar blad, så det blir ett mönster i bouqeten. Det är nästan ingen skärpa någonstans, förutom i mitten. Det biir som en tunnel. Jag har valt att hålla mina bilder på det viset, jag tycker om det där "tunnelseendet" i mitten, men det strider lite mot kompositionsreglerna. Sen kan man behöva lite mellanringar för att komma närmare, och då har jag två varianter. Det här är faktiskt original Chinon, det är också gammalt. Det köpte vi på loppmarknad för 10 kronor, objektivet har kostat 40 kronor på loppmarknad. Dem skruvar man på. Där finns tre stycken som sitter ihop så de går att dela, så att man kan vara flexibel, och sen sätter man mellanringarna här bak istället, det ser väldigt lustigt ut, men det funkar. Det varierar vad jag tar med, jag har också vanliga mellanringar. – Kan en duktig fotograf ta bra bilder med vilken utrustning som helst? – Ja, till viss del, du kan ta jättefina mobilbilder. Ibland tar jag bättre bilder med mobilen än med kameran. Jag vet inte varför, men det är ändå så att jag kan inte ta makrobilder med min mobil. Men jag kan ta en bild i stan, jag kan ta en bild i skogen. Jag tror att om man vet hur man ska göra, man har lärt sig lite, skaffat sig grundkunskap i komposition och ljushantering, då kan man ta rätt mycket med vilken kamera som helst. Kameran är ju ett sätt att få det du ser till någonting någon annan kan se. Det är det enda det handlar om. Det är ett sätt för en fotograf att uttrycka sig, fånga någonting, fånga ett ögonblick eller vad det nu kan vara, och föra det vidare. Blir det för mycket teknik emellan så kan det bli en spärr där på något vis.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto