Så är en bra natur- och landskapsbild

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Så är en bra natur- och landskapsbild

Från kursen: Naturfoto – Arbetsflöde

Tore Hagman, Camilla Noresson och Patrik Larsson ger sina tankar kring vad som är en bra bild och vad den innehåller.
Köp medlemskap
För mig är en bra bild något som får mig att stanna upp, och förmedlar något. Det kan vara en känsla, det kan vara att jag tycker det är fint. Något som sticker ut från mängden, kanske. En känsla som kan vara positiv, eller en känsla som kan vara negativ. Det kan vara en känsla eller ett budskap som jag själv knyter an till min egen upplevelse, som jag kan identifiera mig med. Undermedvetet gör man nog det ibland. Det ska vara något som tilltalar mig, och ger ett budskap också i många fall. En bra bild för bara mig, den kan vara vad som helst i princip. Jag tycker att det kanske är viktigare att tänka på vad som är en bra bild för det jag vill göra. Jag tror att det är många som tycker att de har bra bilder, det är många som blivit satta framför familjealbum med bra bilder i, men det är aldrig speciellt roligt, för det är bra bilder för en viss person. Så frågan vad som är en bra bild i ett större sammanhang. Det tycker jag är viktigare fråga. Det där tål att funderas på väldigt länge. En bra bild är väl en bild man gärna vill återvända till, och titta på många gånger. Om vi tar exemplet Instagram och Facebook är det för de allra flesta så att man rullar fram bilder hela tiden, det rullar på och rullar på, och så plötsligt händer någonting, du ser en bild som du stannar upp för, och tänker "Den var bra! Den var riktigt bra, den var annorlunda, den vill jag titta på länge och återkomma till." När man känner så för en bild, då har den det som behövs för att den ska leva länge. – Vad tycker du att den innehåller? – Så lite som möjligt! Jag tycker det är den gyllene regeln med fotografi, att förenkla i så hög grad som det går. Och förenklar man, då innebär det att man har framför sig något stort, och så ska man minska ner det till något väldigt litet, men det berättar ändå historien om det stora. Nu kanske jag pratar i gåtor för många, men att gå så nära något så att man ändå berättar om helheten, det är vad det handlar om. Det här är en bild som faktiskt betyder rätt mycket för mig, det är ett av mina favoritområden här i Göteborg, Rya skog, ett litet område som är inklämt mellan Oljehamnen och Ryaverken. Det är just en novemberdag, ganska mörkt och murrigt, men det finns ändå otroliga färger i det här lilla kärret. Tack vare att det är så mörkt och lite murrigt, så kommer ljuset från himlen likadant tillbaka i speglingen. Det blir inte den där ljusa svåra himlen som annars kan vara lite trixigt när man är ute i skogen, att man har den jätteljusa bakgrunden. Om vi tänker att ögat dras till den ljusa bakgrunden kommer det här att vara ett ganska viktigt parti, men eftersom färgerna här är så starka orkar de ta över. Jag letar främst efter ett flöde på något sätt, ett intressant mönster, en intressant struktur, intressanta färger och så vidare, för att försöka få ihop det till något. De jag är mest nöjd med är de som kanske är ganska stökiga områden, som jag känner starkt för. Det är en aspekt av det hela, ju starkare jag känner för något desto enklare är det för mig att få fram det. Men att det finns den rätta enkelheten i dem. Sen försöker jag ofta hålla det ganska dämpat. – Hur viktigt är själva motivet för att få till en bra bild? – För mig är motivet ganska oviktigt, egentligen. Eller det är viktigt såtillvida att jag vill vara på rätt ställe, i rätt områden. Men vad det är exakt som hamnar framför kameran är ganska oviktigt. Om det råkar vara det trädet, eller det trädet, det har ingen större betydelse. Jag ser mer till vad det finns för innehåll, vad finns det för struktur, vad finns det för rörelse, vad finns det för flöde genom bilden, inte egentligen vad själva motivet är. Motivet är underordnat på något vis. Strukturen. Rörelsen, flödet. Nu kan vi kika på den här också, den är tagen på Söderåsen nere i Skåne. Ganska tidigt på våren, innan löven har slagit ut. Det här är nere i en ravin. Nere i en ravin kommer ljuset nästan alltid uppifrån, man får inte ljuset från sidorna. Det gör att man får ljus ovanpå de här jättegröna grenarna. Jag tycker det är så fint hur de sträcker sig ut här i ravinen. Sen tycker jag att det här trädet, här vid sidan, och det lilla gröna i bakgrunden är jätteviktigt. På något sätt skapar det starten till de här sträckande linjerna ut i ravinen. – Innebär en bra bild att den faktiskt också är bra rent tekniskt? – För mig, i den typ av fotografi jag gör, är det så. Extremt mycket hänger på detaljerna i motivet. Men i allmänhet, nej. Vad är tekniskt bra? Man kanske vill använda en oskärpa och då skulle man säga "Den är ju inte ens skarp". Och då är det kanske oskärpan i sig som bygger upp den där bilden. Det är väldigt svårt att definiera vad som är en bra bild. Finns känslan där är det helt oberoende av tekniken, egentligen. Men du använder tekniken medvetet för att uppnå en känsla. Jag tog fram den bild som jag tror är min mest publicerade. Den tog jag för många år sedan när jag var ledare för en safari i Kall. Baksidan av Åreskutan är det vi ser här. Solen har inte mer än precis kommit upp och lyser från vänster, rakt mot bergen i bakgrunden och Kallsjön som vi ser nedanför här. Jag har många gånger frågat mig vad det är som gör att den blivit så flitigt publicerad. För det här är en ganska klassisk bild. Den har en förgrund med hässjor, lador och skog, och så kommer bakgrunden med vidderna. Jag tror möjligen det kan betyda att det här är en bild som illustrerar väldigt väl Sverige, en typisk Sverigebild skulle man kunna säga, som det såg ut en gång i tiden, i bondelandskapet. Men så har den också en väldigt mjuk och behaglig ton. Det här är en analog bild, och frågan är hur den skulle ha sett ut med en digitalkamera i dag, den skulle förmodligen blivit lite mer färgglad, och då tror jag faktiskt att den tappar. – Finns det egentligen några regelrätta rätt eller fel när det gäller en bra bild? – Nej, egentligen inte. Men jag tror det ärväldigt viktigt när man börjar fotografera att man tänker i komposition, linjer, gyllene snittet. Att det är snyggt i de fyra hörnen, att det inte kommer in störande saker, och så vidare. Har man med sig det bygger man in det till slut så att det sitter där. Jag tror inte man kan säga att det finns rätt och fel, det gör det inte. Det kommer finnas sätt som tilltalar olika fotografer, och det är också så att tar man en bild - alla kommer att kunna hitta någon som gillar din bild, hur fel eller rätt den än är. Men ingen kommer kunna få en bild som alla gillar, hur rätt eller fel den än är, det går inte. Du fotograferar ju inte åt andra, så att de tycker det är en bra bild. Du fotograferar för att du vill skapa något själv som du är nöjd med. Jag tycker det är allra viktigast att man själv är nöjd med sin bild. Är sedan någon annan det också så är det ett plus, det är kul. Men det är inte för dem jag fotograferar, om det inte är något specifikt budskap jag vill visa med min bild, då kanske jag tar en bild för att visa andra "så här är det". Men det är en annan fråga.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto