Fotografen Erik Johansson väljer plats och modeller

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Fotografen Erik Johansson väljer plats och modeller

Från kursen: Moderskeppet följer Photoshopmästaren Erik Johansson

Fotografen och bildkonstnären Erik Johansson väljer ofta platser i närheten av hemstad Götene för sina bilder och vill gärna ha vanliga människor som modeller.
Köp medlemskap
(Miljöljud) – Hur tänkte du då när du skulle hitta en bra plats? – Jag tänkte väl mycket på var det här skulle kunna utspela sig? Jag tänkte att det skulle vara någon form av öppen plats. Inte för mycket distraktioner runt omkring. Det fanns en hästhage här ute, eller det finns en hästhage här precis framför huset, och en granne här har en grävmaskin. Så jag tänkte att det skulle kanske kunna vara en ganska bra plats Det går bara hästar där ibland. Så utan att man förstör nånting så skulle man kunna gräva ett hål där och sen bara fylla igen det igen. Och det är inte så långt bort, så jag skulle ganska enkelt kunna flytta knappen dit också. Sen hade den lite enbuskar och grejer lite längre bort, så jag gick ut dit och tittade hur det såg ut. Först tror jag att jag kanske använde en drönare för att se perspektivet ungefär, jag ville komma upp lite högre. Sen hissade jag upp kameran på ett ljusstativ för att få lite högre perspektiv för att testa att plåta. Sen kollade jag var solen skulle vara, och valde en dag då det skulle vara soligt, för att få lite riktning på ljuset. Här ute nånstans var det. Vi kan gå in här. Skissen är nånting och sen får man ju gå ut i naturen och försöka hitta de här platserna. Så nästa steg är ju oftast att hitta platserna. Och det innebär att först kanske bara kolla lite på kartor, vad kan vara intressant? Det här området kanske man känner till lite. Ibland kan det vara så när man kommer på en idé att man nästan direkt vet en plats som skulle kunna funka. Men ibland handlar det om att titta på kartor, gå ner i Google Street View, bara kolla runt lite grann för att se om nånting kan vara intressant. Jag försöker söka på nånting på internet. "Var finns det kulliga landskap?" "Västergötland." Och sen försöker man hitta nånting. – Här var det? – Här var det! Jag tror det var nånstans ungefär här. Och sen fotade jag i den riktningen. Jo, det stämmer ganska bra. Jag ville komma mellan huset där borta och ladugården där. Jag ville att man helst bara skulle se naturen här. – Så hålet var här? – Ja, hålet var här för nån månad sen ungefär. Vi grävde igen det sen eftersom det är hästar här. Här ungefär var knappen. Jag gick dit en dag och bestämde en dag som killen skulle gräva upp hålet i marken och sen åkte jag dit med knappen. Jag frågade också dagen innan om två grannar i närheten här, om de skulle kunna tänka sig att vara med i bild. – Så det är två grannar? – Ja, de bor bara 200 meter bort. – Vad sa de om att vara med? – De tyckte att det var en intressant, men väldigt konstig idé. Men de tyckte det var kul och jag känner dem lite grann. De vet ju även vad det är för typ av bilder jag gör så de tyckte det lät intressant och undrade vad de skulle ha på sig. Vanliga kläder, lite arbetskläder. Ibland är jag mer så att jag vill bestämma vad de ska ha på sig, beroende på om det är någon speciell färgskala i bilden, och ibland vill jag att det ska kännas naturligt, att de bara tar det de själva vill. Jag hade lite spadar på plats och handgrävde lite grann, för att få känslan av att det skulle kännas lite mer handgrävt också. Modellerna bor där borta. Så det är en väldigt lokal produktion i byn här. Grävmaskinisten bor där borta. En lite grävmaskin. – Du gillar det. – Ja, det är väl kul om man kan engagera lite lokalt på något sätt. Sen är det ibland så att man inte hittar precis det här landskapet med kullarna som man är ute efter. Oftast försöker jag i alla fall hitta förgrunden, och sen kan det ibland vara att jag fotograferar bakgrunden på en annan plats. Och himlen är ofta nånting som jag byter ut i mina bilder också. Himlen är oftast en ganska stor del av bilden och den är nånting som man kan berätta ganska mycket med. Skapa en dramaturgi eller dramatik. Man kan skapa en viss känsla i bilden. Så jag tror att det är sällan man hittar den där perfekta platsen med den perfekta himlen samtidigt. Jag tycker oftast att himlen är ett lätt sätt att komma närmare det man är ute efter på något sätt.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto