Landfall, en av fotografen Erik Johanssons bilder

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Landfall, en av fotografen Erik Johanssons bilder

Från kursen: Moderskeppet följer Photoshopmästaren Erik Johansson

Fotografen och bildkonstnären Erik Johansson berättar historien bakom bilden Landfall.
Köp medlemskap
I det här fallet så ville jag få ett landskap att smälta som ett vattenfall. Om det skulle ske så skulle människan förmodligen ta och utnyttja förflyttningen av landmassa för att på något sätt utvinna den energin. Jag tänkte att det kanske skulle vara en kvarn eller ett kvarnhjul här. Det skulle vara nån form av objekt i bilden, så det inte bara var ett landskap som smälte ner, utan nånting som fångade uppmärksamheten i bilden. Jag tänkte: Hur ska jag få ett landskap att se ut som ett smältande vattenfall? Jo, det bästa vore om jag kunde ha nån form av vätska som liknar landmassa, som hade det här jordbitarna i sig på något sätt, som inte var helt mjuk, utan på något sätt även kunde återspegla själva känslan av marken. Jag experimenterade med olika vätskor, och i slutändan blev det en mix av vatten, mjöl, karamellfärg och kokosflingor. Jag hällde det på en pappmodell som jag hade byggt i samma skala. Jag hade fotograferat landskapet uppifrån i nån form av sädessilo på en gård. Jag hade ett ganska högt perspektiv, jag var väl en 20 meter upp i luften antar jag. Det var en väg som gick fram där, och jag visste redan att det nog kunde passa bra att fotografera ett hus i samma vinkel, så att det blev som en klippa som gick ut. Jag visste att solen befann sig från höger, och jag tittade även på en karta i efterhand för att se mer exakt var solen befann sig. Sen kunde jag använda pappmodellen och placerade en blixt i samma vinkel som solen var vid tillfället när jag fotograferade själva landskapet, och sen placerade jag vätskan på den. Då stämde både perspektiv och ljus på ett bra sätt, och jag kunde sen lägga ihop bilderna ovanpå varandra, för att bara maska ut de olika delarna och matcha färgerna. Det är lite pill och lite problemlösningstänk i det också, men när man börjar tänka på vad det är man behöver, just det med matchning av framförallt ljus och perspektiv, så blir det betydligt enklare skulle jag säga.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter