Fotografen Eriks Johanssons fotograferande

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Fotografen Eriks Johanssons fotograferande

Från kursen: Moderskeppet följer Photoshopmästaren Erik Johansson

Fotografen och bildkonstnären Erik Johansson gillar utmaningen att göra bilden så klar som möjligt redan vid fotograferingstillfället.
Köp medlemskap
Du har din kamera bredvid här. – Ja, nuförtiden brukar jag fota med en Hasselblad X1D. Jag har dels den här och sen har jag en större Hasselblad också. Nu blev jag jättekladdig av bullen. Just att kunna ha nånting som är portabelt och lätt att ta med, tycker jag känns bra. Kameran man har med sig är den bästa kameran. Jag skulle säga att byggstenarna är väldigt viktiga. Bilden blir inte bättre än det grundmaterial jag har att arbeta med. Även om Photoshop är ett väldigt kraftfull verktyg så är det inte magi, utan det är ändå att kombinera olika delar. Jag skapar ingenting i Photoshop, utan det är att skapa övergångarna, det är egentligen det man skapar till stor del. Jag tycker att materialet är jätteviktigt, och materialet blir oftast inte heller bättre än hur man planerar det hela. Så i slutet så handlar det väldigt mycket om planering. Ibland handlar det mer om att samla material, och fota många olika delar. Ibland handlar det mer om att bygga upp en scen så mycket som möjligt. Men senare år har det väl blivit mer och mer att försöka bygga upp de här scenerna. Istället för att klippa in en modell i en scen, även om det är lite jobbigare att ta modellen dit, så blir det lite enklare med gräset i förgrunden framför modellen, och att ljuset och perspektiv stämmer automatiskt. Även om de här bilderna och idéerna jag gör ofta är omöjliga, så är det ändå någon form av realism som jag är ute efter. Att försöka fånga nånting som är omöjligt på ett realistiskt sätt, och då underlättar det oftast att kunna fota saker på riktigt, i så stor utsträckning som möjligt. – Men det betyder att här är väldigt mycket klart egentligen. – Just i det här fallet är det väldigt lite Photoshop faktiskt. Det här är nog den bilden som jag har kommit närmast med att skapa direkt i kameran kan man säga, och även himlen var faktiskt där. Jag klonade bort ett hus i bakgrunden som var lite störande, men annars så ligger ju jordhögarna och allting där som de gjorde. – Vad tycker du om det? – Jag tycker det är kul att man kan skapa nånting absurt och surrealistiskt redan direkt i kameran. Dels tycker jag att det känns intressant att visa att man inte alltid behöver använda Photoshop så mycket till allt, ibland kan man faktiskt skapa nånting direkt i kameran också. Det som egentligen är förändrat i efterhand, är att jag gjorde hålet något större, jag gjorde det något djupare liksom, att det gick upp lite mer på kanterna. Jag förstärkte färger och ljusriktning lite grann med hjälp av dodge and burn på högarna och på personerna lite grann, för att skapa en lite mer tredimensionell känsla på vissa objekt på nåt sätt. Jag förstärkte kanske också skitigheten lite på knappens yta på utsidan, för att få känslan av att den faktiskt hade varit nedgrävd en längre tid. – Vad tycker du om att fota? – Jag tycker att fotograferandet är väldigt roligt. Däremot så är jag inte alls bra på bröllopsfotografering, eller eventfotografering eller där man verkligen behöver fånga ett ögonblick, utan jag behöver planera nånting. Långt innan. Ställa kameran på stativ. Ha tid på mig att hitta den rätta vinkeln. Och sen trycka på knappen. Den här bilden heter Full Moon Service. Jag ville se vad som händer om man skapar en bild, där månen istället för att bara vara en måne som åker runt i rymden, istället är nånting som byts ut på kvällen av ett serviceteam. Jag tänkte att om det är någon som faktiskt jobbar med att byta ut månen, då behöver de förmodligen någon form av transportbil, de behöver förmodligen kanske någon form av skyddskläder, så att de inte smutsar ner månen. De behöver kanske till och med olika varianter av månen, så att de kan välja vilken de ska sätta upp. Jag började tänka på att jag behöver någon äng eller en liten kulle. De behöver förmodligen ha stege med sig, för att hänga upp månen i himlen. Det kanske ska vara två personer. En som väljer ut månen, och en som antingen placera upp eller placera ner den gamla månen. – En del kanske tänker att du gör allt arbete i Photoshop. – Mm, det tänker nog en del. Det är väl kanske inte så konstigt att man tänker det. Just efterarbetet och känslan i bilden sätts till stor del i Photoshop, Det är en stor del till varför jag gör de här behind the scenes-filmerna ibland också för att visa processen, och att visa att det ofta är ett väldigt praktiskt tillvägagångssätt. Att fotografera en modell i en miljö, och istället för att försöka ljussätta i efterhand, att istället ljussätta på plats, och få det att komma så nära som möjligt från början. Först tänkte jag ha blixtar, men sen tänkte jag att det är enklare med fast ljus, så jag ser vad som händer. Och när kvällen skulle bli mörkare så skulle bollarna eller lamporna bli ljusare i förhållande till omgivningsljuset. Så jag köpte ett gäng rislampor som jag satte glödlampor inuti, och sen hade jag en dieselgenerator precis utanför bild, och hade förlängningssladdar till de här olika lamporna. Jag tänkte att det som syns av sladdarna går förmodligen att ta bort. Det är ganska högt gräs så man skulle nog inte se så mycket. Jag tänkte att nån måne kanske skulle vara avstängd också. Jag hade nån gammal pilatesboll, inte helt matt, utan lite reflekterande också. Jag tänkte att den kunde nog passa bra, för den skulle förmodligen fånga upp ljuset från de andra månarna, och även reflektionerna också. Det var så jag tänkte att jag skulle göra. Följden av det här med att bygga upp scenen, var att jag då kunde hänga upp månen där jag ville ha den, ställa stegen där jag ville ha den, och kunde sen bara instruera modellerna att de kunde gå runt och testa. Se vad som funkar. Hålla upp månarna i olika positioner. Och det är ofta så det går till när jag fotar en bild. Det blir oftast att jag har ett utgångsscenario, och sen fotograferar jag 100 eller 200 bilder kanske av samma sak, i olika vinklar och på olika sätt, på de sätt som jag tror kan vara intressant. Man kan se här från början. När vi började fotografera så var det ganska ljust, och det ser ut som att bollarna inte ger så mycket ljus på omgivningen, och speciellt inte något ljus på gräset som omger just bollarna. Men när det blev mörkare och mörkare kan man se hur bollarna börjar ge mer ljus på omgivningen och det som är runt omkring.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto