Fishy island, en av fotografen Erik Johanssons bilder

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Fishy island, en av fotografen Erik Johanssons bilder

Från kursen: Moderskeppet följer Photoshopmästaren Erik Johansson

Fotografen och bildkonstnären Erik Johansson berättar historien bakom bilden Fishy island.
Köp medlemskap
Det här bilden med fisken är också en av mina tidigare bilder, Fishy island. Den är från 2009, så den är några år gammal den också. Det handlar mycket om att skapa en bild av att saker inte alltid är som man förväntar sig att de är. Tittar man bara på övre halvan av bilden ser det ut som att det är en vanlig ö, en vanlig svensk idyll med ett hus på. Men tittar man under ytan ser man att det är ryggen på en fisk. Tanken med det var ju bara att göra nån form av det oväntade. Vad som finns under ytan på något sätt. På samma sätt som med mannen som drar vägen bakom sig, så var det mer tillfälligheter som styrde än planering. Det gjorde att många projekt inte blev av, och inte alltid blev så bra som jag hade tänkt, men ibland funkar det också. I det här fallet så hade jag fotograferat en ö i Göteborgs skärgård, och jag hade fotograferat ett hus här i närheten. Jag färgade det rött, det var gult, för jag ville att det skulle se mer svenskt ut. Jag fotograferade stränderna på en annan plats, för jag ville skapa den perfekta platsen som jag inte riktigt kunde hitta annars. Sen var jag på semester på Kap Verde, och det var först då som jag tänkte att vi en dag skulle ut på en fisketur. Jag tänkte att då kunde jag kanske hitta fisken som jag behöver. Det kanske kan vara en exotisk fisk, jag vet inte riktigt vad det kan vara. Så det som egentligen styrde vilken fisk det blev, var mer beroende på vad det var vi skulle fånga den dagen. Vi fångade en massa olika fiskar. Det var en röd fisk och en blå fisk och massa olika former och färger, men de kändes lite för exotiska på något sätt, men sen fick vi upp den här fisken och jag tyckte den var perfekt. Ryggen på den var nästan som en ö, och jag tänkte att den här måste vi kunna använda. Så jag bad fiskarna att hålla upp den framför mig, och jag tog bara några snabba bilder på den handhållet, och det blev själva utgångspunkten för den här bilden. Eller utgångspunkten, men det blev den centrala figuren i bilden. Sen det som är under vattnet fotograferade jag i ett stenbrott uppe på Kinnekulle, ungefär en halvtimme härifrån. Sen jobbade jag med olika blåa filter och olika justeringslager, bara för att skapa den här känslan av ett mer undervattensaktigt, blåaktigt och inte helt klart liksom. En miljö just under vattenytan, som inte skulle kännas precis likadant som det som är över. Så, så gick det till.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter