Fotografen Erik Johansson visar sina viktigaste verktyg i Photoshop

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Fotografen Erik Johansson visar sina viktigaste verktyg i Photoshop

Från kursen: Moderskeppet följer Photoshopmästaren Erik Johansson

Fotografen och bildkonstnären Erik Johansson visar sina tre viktigaste verktyg i Photoshop.
Köp medlemskap
Något annat jag kanske kan visa lite snabbt är inom friläggningsteknik, om jag till exempel tar en bild på ett träd som är en ganska vanlig grej. Nånting som jag fotar ganska ofta är träd, och jag försöker fota mycket himlar. En himmel ser alltid olika ut. Är jag vid en plats med en öppen horisont har jag kameran med mig. Jag försöker alltid att fota himlen för det är bra att ha. Träd är också nånting som jag försöker fota så mycket jag kan, för det är ganska bra att ha olika varianter. De ser också alltid ganska olika ut. Ofta brukar jag fota träd lite underifrån för att göra det lättare att frilägga, och det är inte så jättekänsligt perspektivmässigt just med träd skulle jag säga. Man brukar kunna komma undan med det. De tekniker jag framförallt brukar använda är magnetiskt lasso för att göra enklare markeringar, för att sen gå in och finjustera det. Det kan vara att man gör en markering så här, för att sedan antingen gå in med penseln och målar in eller målar ut nånting om man behöver, eller går in med verktyget Smudge, och mjukar till masken lite grann där det behövs. Ska man ta resten av trädet skulle det vara en ganska tidskrävande process att gå runt varenda lite gren och använda den på det sättet, så det jag brukar göra i det fallet är att titta på färgkanalerna. Jag försöker hitta den färgkanal som har högst kontrast, alltså störst skillnad mellan trädet och bakgrunden. I det här fallet kan vi säga att den blå färgkanalen har ganska tydligt den största skillnaden. Jag gör helt enkelt en markering av den blå färgkanalen genom att hålla in Cmd eller Ctrl och trycka på själva kanalen för att få en markering av den. Sen gör jag helt enkelt en markering. Nu ser det konstigt ut, för nu ser man himlen och inte trädet, så jag får invertera masken. Det jag sen brukar göra är i princip bara att gå in i levels först för att dra in svart- och vitpunkt något. Men inte hela vägen så att det blir för grovt, för då blir det för hård övergång mellan trädet och bakgrunden. När jag har dragit in det lite grann så kan man ju se att den här grenen ska vara vit, det ska inte vara något svart på den. Och då brukar jag gå in med verktygen Dodge och Burn. Sätter den till exempel på Dodge > Highlights, för att sen manuellt gå in och bara finjustera, för att då få fram de olika delarna. Till slut har man då det här trädet, och kan då lägga in vilken bakgrund man vill istället. Det är den typen av tekniker, men sen brukar jag ibland använda Pen Tool, just för att kunna följa en form till exempel. Att klippa ut en bil eller liknande. Då är inte magnetiskt lasso alltid optimalt, eftersom det kan bli ganska hackigt när det försöker hitta kanter på olika sätt. I princip är det magnetiskt lasso, Pen Tool och titta på de olika kanalerna för att separera olika delar. Det är väl lite teknik så, om man säger. – Vad tycker du om att sitta och pilla? – Jag tycker att det är ganska kul att bara sitta och greja med sånt här. Det är nästan lite meditativt ibland. Om man har jobbat med en bild länge så kan man bli lite trött på den, men för det mesta tycker jag bara att det är roligt. Det är ju ett pilljobb. Man får gilla det där tror jag, det är nog ingen nackdel.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto