Arbetsflöde när Erik Johansson skapar en bild

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Arbetsflöde när Erik Johansson skapar en bild

Från kursen: Moderskeppet följer Photoshopmästaren Erik Johansson

Fotografen och bildkonstnären Erik Johansson berättar om arbetsflödet i stora drag med tre områden: planering, fotograferande och efterarbete.
Köp medlemskap
Det här är några printar som jag hade från Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm för ett par år sen. Och mina föräldrar tycker det är kul att ha dem uppe. – Hur stolta är de? – De är väl stolta, det får man väl säga. I början tyckte de väl att det jag höll på med var lite konstigt, men när de började se vad jag gjorde så... Och det är ju samma med grannarna och alla andra här runtomkring. "Erik hissar upp en båt i en kran. Nu är det Erik som är ute och fotar igen." Men vad ska man säga, det är ju roligt. Jag gillar att kunna se saker printade så här, det finns en annan känsla i det, även om det är lite blänk i det nu. Processerna är väl uppdelade i tre delar. Att man har någon form av planeringsstadie och idéstadie, och sen fotograferingsstadiet som oftast går ganska snabbt, och sen efterarbetet med bilden i Photoshop. Det jag försöker göra är att jobba med flera projekt samtidigt, just för att överhuvudtaget vara produktiv. Jag tycker att det oftast blir bättre om man låter saker och ting ta tid. Man jobbar lite på nånting. Man lägger ifrån sig det. Kommer tillbaka några veckor senare och jobbar lite till. Jag tycker att det är bästa sättet att försöka se nånting objektivt, och att försöka se vad som faktiskt är bra och dåligt. En del idéer letar jag efter platser till just nu till exempel, en del idéer har jag tankar om när jag ska fotografera dem, och en del idéer håller jag fortfarande på med efterarbetet av. Så allt går in i varandra lite grann hela tiden. – Du pratade om grannarna här. Det är klart att du sticker ut lite grann. – Ja, det gör man väl kanske lite grann. – Det är ditt yrkesval. – Ja, jovisst Jag har alltid haft lite svårt för termen konstnär, men det är väl kanske det man är på något sätt. Fotokostnär kanske man kan säga. – I vilken del av processen är det störst risk att ett projekt faller? – Jag skulle säga att det oftast faller redan i planeringsstadiet. Det finns väldigt många bilder och idéer som jag har. När jag först kommer på dem känns väldigt bra och väldigt intressanta, och det är därför det är viktigt att lägga dem ifrån sig ett tag, för att komma tillbaka till dem och försöka se dem lite mer nyktert. Det innebär väl att det kanske inte är mer än fem procent av de idéer som jag skissar ner som jag sen faktiskt börjar jobba med på något sätt. – Vad jobbar dina föräldrar med? – Min pappa är bonde och driver fortfarande bondgården här. Min mamma är... ...säger jag rätt nu då? Verksamhetschef kanske, på ett äldreboende i Mariestad. De jobbar ju ganska nära här omkring. Min syster bor i närheten här också. – Hur lång tid tar hela den här processen ungefär? – En del idéer går ju snabbare än andra, men man kan väl säga att jag skapar kanske runt sex till åtta bilder per år. Det innebär ju att en bild kanske i snitt tar en och en halv månad kan man säga, men det finns vissa projekt som jag har fotat material för jag vill ha en sommarbild och då fotat i slutet av sommaren. Sen kommer jag på att jag behöver fota andra delar till det, som är väldigt specifika med ljus och perspektiv till exempel, och då kan det ju bli att jag måste lägga det projektet på is till nästa sommar. Så har det ju hänt några gånger. Det gör ju att ett projekt kan verka som att det tar ett år, eller mer, men det är inte nödvändigtvis så att det tar ett år, utan det är mer att det läggs på is.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto