Fotografen Erik Johanssons efterarbete i Photoshop

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Fotografen Erik Johanssons efterarbete i Photoshop

Från kursen: Moderskeppet följer Photoshopmästaren Erik Johansson

Fotografen och bildkonstnären Erik Johansson jobbar i Photoshop på ett sätt som gör det enkelt att gå tillbaka i processen och ändra i bilden.
Köp medlemskap
Det första jag gör när jag är klar med fotograferandet är att öppna allting i Lightroom och går igenom alla bilder. Stjärnmärker de som jag tycker är bäst. Går igenom igen och stjärnmärker igen och försöker få ner mitt urval till ett par bilder som jag tror skulle funka bäst som en utgångspunkt. Kombinerandet i Photoshop är ju egentligen som att lägga ett pussel. Jag försöker jobba på ett väldigt odestruktivt sätt. Jag försöker behålla alla lager. Bygger upp bilden bakifrån och fram, ungefär som om man tänker sig att man skulle göra det med sax och papper. Man börjar med en himmel och sen lägger man kanske moln ovanpå, och lägger sen bakgrunden, mellangrunden och förgrunden, och bygger hela vägen upp mot kameran. Här har vi själva filerna. Det är första versionen, eller det var kanske till och med nån version noll innan version ett, för det är en annan position på modellen som håller bollen här. Så det här var i princip utgångspunkten för att få en känsla för kompositionen. Det jag gör i första läget är att placera ut allting ganska grovt. Det gör att jag ganska enkelt kan flytta runt saker, och experimentera utan att behöva känna att jag behöver flytta nånting, och sen fixa varenda liten detalj för att få det perfekt. Det här är mer för att bara få en känsla för bilden. – Hur mycket av redigeringen av en bild är sånt som du vet hur du ska göra, och hur mycket prövar du dig fram? – Det finns alltid nya tekniska utmaningar med alla bilder, och det tycker jag fortfarande även om jag har jobbat ganska mycket i Photoshop nu. För varje ny bild jag jobbar på finns det alltid nån liten grej som jag upptäcker, eller något nytt sätt man kan göra nånting. Det är intressant att man fortfarande kan lära sig även om man har spenderat mycket tid i ett program. Just det här att det inte finns ett rätt sätt att göra saker, det gör ju också att man kan lära sig väldigt mycket genom att bara spendera väldigt mycket tid i Photoshop. Även om man inte alltid gör det på det snabbaste sättet, så kanske man lär sig en process eller ett sätt att göra nånting, som man tycker funkar för sig själv också. Här kan man se att ena bilden är den här delen här. Egentligen hade det varit bättre att fota den i ett enda stycke, men jag lyckades inte fånga de olika delarna på det sätt jag ville. Men eftersom jag alltid fotar på stativ, så hade jag möjligheten att kombinera flera delar. En del var stegen och den övre bakgrunden här. Sen hade jag en del i förgrunden här. Matchar de olika delarna lite med kurvlager, för att ljusa upp lite grann. Drar ner färgmättnaden en aning för att matcha de båda lagren. Sen har vi den här bilden som är en separat bild. Vi kan titta inuti den också. Det är ett smart objekt. Sen har vi även bilen som en separat bild här på högersidan. (Miljöljud) – Det här är egentligen bilden med månarna, den högra nedre delen av bilden. Det jag gjorde var egentligen att jag klonade bort de olika strecken på månarna och sen la jag på en måntextur ovanpå här. Samma sak här. Lägger på en måntextur och matchar med färg. När man ser det så här ser man ju att det inte passar in överhuvudtaget. Men om jag lägger på ett kurvlager och ljusar upp ordentligt. Experimenterar bara lite. Lägger in lite mer röd i den, drar ner blå lite grann för att få en mer gulaktig ton. Det här är bara att testa sig fram för att se vad som känns rätt liksom. Hitta en balans. Sen gör man detta var för sig för varje måne kan man säga. Jag tänkte att det skulle vara nån röd måne. – Vad är din superkraft när det gäller redigeringen? – Jaa... ...jag vet inte. Jag tror att ju mer man skapar bilder, ju mer blir man duktig på att se ljus och får en magkänsla för vad som känns bra. Det är svårt att förklara. Jag tror att min stil och magkänsla råkar sammanträffa med det som folk gillar. Jag tror att tålamod kanske är nånting som är en bra superkraft, för det är en ganska tidskrävande process att gå in och finjustera allting, för att få det att se perfekt ut. Att inte stressa alltför mycket, och om man tröttnar på en bild som man inte känner för att jobba på mer. Lägg ifrån dig den då. Jobba med något annat i en månad, eller kanske två. Sen kan du komma tillbaka den. – Hur lång tid tog det att göra den här redigeringen? – Nu har jag ju inte klockat exakt hur lång tid det tog. Jag vet att jag höll på några månader innan jag var klar med den, men effektiv tid tror jag inte var mer än kanske fyra eller fem dagar. Det var inte en jätteavancerad bild med tanke på att allting fanns där. De stora delarna som jag jobbade på med den här bilden, var att byta ut himmel och byta ut lamporna mot måntextur. Det som tog lite längre tid än vad jag hade tänkt var att jag inte hade riktig koll på vilken typ av himmel det skulle vara. Jag hade ganska många himlar att testa, innan jag hittade en som jag tyckte passade bra. Jag gillade att det fanns ett ljust parti precis runtom där månen las in. Egentligen är det här en himmel jag fotograferade vid en solnedgång vid ett annat tillfälle. Solen är precis nedanför här och lyser upp himlen i just det området där månen är. Jag gillade också hur solen fortfarande träffar lite grann på molnen på sidan här, och det gör också att man på något sätt får känslan av att månen faktiskt kastar någon form av ljus även på bakgrunden, så att det inte bara känns som en plats som befinner sig där. – Hur vet du när en bild är färdig? – Det är intressant det där, för jag vet inte när en bild är färdig. Jag har pratat med andra fotografer och redigerare, och personer som gör lite liknande grejer som jag gör. En del tycker att de vet precis när en bild är klar. De har en vision vad de vill göra, och när den är klar, så är den klar. Men jag vet inte riktigt. Ibland kan jag gå tillbaka och ändra nånting. När bilden nästan är klar kan jag känna att himlen inte funkar och att jag måste byta ut den. Därför gillar jag att arbeta på ett odestruktivt sätt, att försöka behålla allting, och även om det skapar väldigt mycket tyngre filer, så underlättar det väldigt mycket med just det att byta ut saker och så. – Vad tycker du om den? – Jag tycker att den blev bra och stämningsfull. Jag var rädd för att den kanske kändes aningen mörk när jag var klar med den, men samtidigt kände jag att det är en bild som utspelar sig på natten. Den ska vara mörk. Framförallt ska uppmärksamheten dras mot de här månarna, som verkligen ska kännas som att de skiner av sig själva nästan. Jag tror att jag har haft några olika slutversioner, där jag har haft aningen olika ljusstyrka på dem, och även när jag ska printa den på till exempel matt papper, så drar jag upp ljuset en aning. Speciellt i mellantonerna för att vara säker på att jag inte förlorar dem på det matta papperet till exempel. Det är också nånting som kommer med erfarenhet skulle jag säga. Eller test, eller erfarenhet. Man kan nog säga att jag experimenterar efter misslyckanden med för mörkt printade bilder. Så är det ju. Jag tycker att jag är nöjd med den här, jag tycker att den blev fin på något sätt. Och jag tror inte att jag skulle kunnat föreställa mig att den skulle bli så magisk som den blev på något sätt. Det är ju sånt man inte alltid vet innan, men när man väl kommer ut på fotograferingsstället, eller den första chansen man får för att faktiskt se vad det kommer se ut som. Och sen även när man börjar sätta ihop första versionen, är väl på ett sätt också när man kan se att så här kommer det bli, det kommer bli fint.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter