Lyft fram ett motiv med hjälp av varma och kalla toner

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Lyft fram ett motiv med hjälp av varma och kalla toner

Från kursen: Perfekta porträtt med Lightroom Classic 5-6

Genom att göra bakgrunden lite kallare och huvudmotivet varmare i Lightroom så dras ögat per automatik till huvudmotivet och avståndet och separationen ökar.
Köp medlemskap
Ett mer subtilt sätt att framhäva huvudmotivet och öka separationen mellan ditt huvudmotiv och det övriga i bilden kan faktiskt vara att jobba med varma och kalla färger. Det som upplevs som varmt upplevs också som närmare kameran, det som är lite kallare och lite svalare känns lite längre bort, och det kan vi faktiskt använda oss av och utnyttja när vi jobbar med porträtt i Lightroom, jag tänkte visa med två bilder hur det kan fungera och hur det ser ut. Det här är som sagt en lite mer subtil metod så effekten blir inte så där "in your face" supertydlig, men den finns där. Jag gick in i Framkallamodulen här genom att trycka D på tangentbordet, och det jag tänkte göra i just det här exemplet är att med hjälp av Justeringspenseln måla in paret här och förgrunden, göra den lite varmare, och sen bakgrunden, den här öppna ytan, den tänkte jag också måla in, fast göra den lite kallare och eventuellt så lägger jag också på ett Radiellt filter för att ljusa upp dem lite grann. Jag får se! Jag börjar med att aktivera Justeringspenseln, jag trycker K på tangentbordet, nollställer alla reglagen, drar upp lite temperatur så jag får upp lite värme. Nu ska jag alltså måla på en varmare vitbalans kan man säga, så där, och med en bra pensel vald så är det bara att måla på. Jag ska måla löven här, de kan gott behöva bli lite mer gyllenbruna ändå, och så upp över den här tjejen och killen, så där. Tittar på en Före och Efter. Ser du att de har blivit lite varmare, det syns framförallt i löven. Jag klickar Nytt och ska nu istället måla med en kallare färg, en kallare ton här, så jag drar ner den här till -30 och målar då på bakgrunden. Så där nånting, det behöver inte vara så där supernoga, nåt sånt, så slår jag av, och slår på. Jag har skapat en större separation mellan bakgrunden och förgrunden och jag har liksom ökat avståndet mellan dem på något sätt. Jag kan förstås förstärka det här lite grann till, jag kan göra det här ännu lite kallare och jag kan göra förgrunden ännu lite varmare. Före, Efter, Före och Efter. Subtil skillnad men den påverkar betraktaren och det känns lite mer behagligt och lite närmare och avståndet mellan bakgrunden och det här paret i just det här fallet ökar och separationen ökar. Se Före och Efter, Före och Efter. Och om jag vill, för just den här bilden, så kan jag kombinera det här genom att göra dem lite ljusare också, då kan jag lägga på ett Radiellt filter, nollställer Temperaturen och drar upp Exponeringen 1/3 steg kanske, sen drar jag ut mitt Radiella filter, så där nånting. Sen säkerställer jag att den är Inverterad, det vill säga att jag vill påverka ytan innanför cirkeln. Jag kan slå Av, slå På, slå Av, slå På. Jag kan öka Exponeringen ytterligare 1 steg om jag vill, och även här kan jag faktiskt öka temperaturen lite grann, det blev kanske lite väl ljust. Så där nånting. En subtil skillnad men som faktiskt har en viss effekt. Vi ska se om jag stänger högerpanelen och trycker Y för att visa Före och Efter. Den högra bilden, här har jag en varmare ton nära kameran och nära betraktaren, de känns närmare, avståndet mot den lite kallare bakgrunden har ökat. Jag har ett exempel till där jag ska försöka göra ungefär samma sak, den här gången ska jag bara jobba med Justeringspenseln, trycker K för att aktivera min Justeringspensel, jag ska inte justera Exponeringen i det här fallet, utan jag ska bara göra bakgrunden lite kallare. Jag ska också lägga på en pensel och göra henne varmare, men jag börjar med att måla in bakgrunden lite kallare, så jag målar på här med en Temperatur på -30, det vill säga att jag målar in en lite blåaktig ton, och det här är så subtilt så det är nästan så att det inte syns direkt när jag målar, det är rätt fräckt. Men där är det en lite varm ton i bakgrunden och där blir det lite kallare. Jag kan komplettera det här genom att skapa en ny pensel som istället ökar temperaturen, inte speciellt mycket i det här fallet, kanske 20, jag kan måla med en ganska stor pensel för här finns inte så mycket detaljer, så där nånting, då är jag klar med den. Jag tar och stänger högerpanelen och trycker Y för att jämföra Före och Efter. Återigen ingen dramatisk skillnad, men genom att göra bakgrunden lite kallare och ditt huvudmotiv lite varmare så dras ögat per automatik till huvudmotivet och avståndet och separationen ökar.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter