Frammhäv bilden med skillnad i exponering

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap nu

Frammhäv bilden med skillnad i exponering

Från kursen: Perfekta porträtt med Lightroom Classic 5-6

Genom att mörka ned bakgrunden och ljusa upp förgrunden med radiellt filter i Lightroom skapar du kontrast mellan motivet och bakgrunden.
Köp medlemskap
I det här avsnittet ska jag prata om hur du på ett enkelt sätt med hjälp av exponeringsreglaget egentligen kan lyfta fram den du har fotograferat. Och vad tekniken handlar om egentligen, är att göra den du har fotograferat lite ljusare än bakgrunden, och på så sätt förtydliga för betraktaren att det här är huvudmotivet, det är den här personen som är den du ska fokusera på, så att säga. Och jag befinner mig i biblioteksmodulen, har en liten kille framför mig här, så jag trycker D på tangentbordet, för att komma över till framkallamodulen. Och tekniken jag tänker använda i det här avsnittet handlar om Radiellt filter och Justeringspensel. Och för just den här bilden så... Det jag vill göra är att jag vill mörka ner bakgrunden litegrann. Bilden här är väldigt ljus. Ansiktet och... ...den lille killen är ju väldigt ljus och fin. Men även kuddarna och sängen och väggen i bakgrunden här är lite för ljusa. Det behöver de inte vara. Så vad jag gör är att jag går in och markerar mitt radiella filter här. Det finns ett kortkommando för det också som är Shift + Z. Sådär! Jag börjar med att nollställa alla reglage Och Radiellt filter, till att börja med, hur fungerar det? Jo, det handlar om att jag drar ut en cirkel. Klickar nånstans mitt i bilden och drar ut en cirkel eller en liten ellips här. Den här cirkeln eller markeringen kan jag flytta genom att dra i den svarta mittpunkten. Men jag kan också ändra storleken, genom att dra i de här vita kvadraterna. Jag kan faktiskt också, om jag placerar muspekaren utanför min markering här, rotera den litegrann, om jag vill det. Och som standard fungerar Radiellt filter som så, att alla justeringar jag gör här, påverkar ytan utanför cirkeln. Det kan kännas lite ovant till en början. Men om jag nu till exempel drar ner exponeringen här ordentligt, så ser du att det är ytan utanför som har påverkats. Jag kan dock, om jag vill, faktiskt kryssa i den här lilla kryssrutan, som heter Invertera mask. Och gör jag det, så fungerar den precis tvärt om. Då är det ytan innanför markeringen, som påverkas av min justering. Nu vill jag inte det i det här fallet, men jag har gjort en bra markering runt den lille killens ansikte här och jag vill nu påverka exponeringen på det omgivande området. Ställer muspekaren ovanför exponeringsreglaget, håller ner Shift och trycker Piltangent ner ett par gånger, tills jag tycker att det omgivande känns lagom nertonat. Jag tycker att det här känns ganska bra faktiskt. Vill jag i det här läget, så kan jag finjustera luddreglaget. Luddreglaget är ju precis som vanligt, det justerar hus pass mjuk min markering ska vara. Om jag drar ner Ludd till 0. så får jag en hundraprocentigt skarp övergång. Sällan man vill ha det. Och drar jag upp luddreglaget till 100, så får jag liksom en väldigt mjuk övergång från det påverkade området till det icke påverkade, så att säga. Jag har faktiskt funnit att nånstans kring 75-80 är ett bra riktvärde, där det är bra att börja. Kring 75 faktiskt. Då får jag lagom mjuka, lagom hårda övergångar. Sådär! Titta! Före - efter. Jag kan trycka F8 på tangentbordet, för att dölja den högra panelen. Sen trycker jag Y för att jämföra. Före och efter. Bilden till vänster: mycket mycket ljusare bakgrund. Bilden till höger, jag har ju mörkat ner allting runtom här och mer fokus finns på mitt huvudmotiv, som i det här fallet är den lille killen och hans ansikte. I nästa exempel ska jag visa hur det radiella filtret kan kombineras med justeringspenseln. Den här bilden är tagen i motljus och den är ju för tillfället helt felaktig på det sättet att mitt huvudmotiv här är ju nästan mörkast i bilden. Det här är ju inte den perfekta situationen, så här vill man ju inte att det ska vara. Lösningen nu är alltså att ljusa upp huvudmotivet, den här lille killen. Jag ska inte, som i det förra exemplet, mörka ner nånting, utan jag ska faktiskt ljusa upp mitt motiv. Så jag gör på samma sätt. jag går in i mitt radiella filter. Jag klickar på ikonen eller Shift + Z. Och den här gången så ska jag ljusa upp honom, det vill säga invertera masken. Och så vill jag dra upp exponeringsreglaget litegrann. 0,8 och sen så ritar jag ut min cirkel på det där sättet. En ganska stor cirkel här. Jag vill att justeringen ska vara osynlig. Så där! och redan där har vi kommit en bra bit på vägen. Jag kan ju faktiskt... Jag nollställer den och sen ökar jag på den två tredjedelar genom att använda Shift + Piltangent upp. Så där! 0,66 Jag tycker fortfarande att han kan mycket väl bli lite ljusare. Jag stänger Radiellt filter och i stället går jag över till justeringspenseln. Jag kan också trycka K på tangentbordet. Och det jag gör nu, nu ska jag zooma in till att börja med, så att jag ser var jag målar någonstans. Jag trycker Z på tangentbordet. Sådär har jag honom bra i sikte. Och så ökar jag min exponering från 0 kanske till 0,66 igen. Då håller jag nere Shift och trycker två gånger på Piltangent upp. Sådär. Nu är det bara att måla in försiktigt, och säkerställa att all fokus hamnar på den här lille killen. Det är han som är huvudmotivet i bilden. Klar. Så zoomar jag ut. Och nu ser det betydligt bättre ut. Jag döljer högerpanelen igen och trycker Y för att göra en jämförelse med före och efter. Tycker det här är självklart mycket bättre Nu är det ingen tvekan om vad som är huvudmotivet.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter