Från kursen: Instagramma som proffsen

Instagram - Skriv bra bildtexter

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Instagram - Skriv bra bildtexter

Från kursen: Instagramma som proffsen

Målet med en bra bildtext är att få folk att stanna upp och interagera. Därför bör texten vara läsvärd, personlig och uppmuntra till kommentarer.
Köp medlemskap
Jag själv skriver ofta ganska tråkiga bildtexter. Jag mäktar sällan med mer än en kort notis om var min bild är tagen. Eftersom jag har många utländska följare så måste jag skriva på engelska, vilket gör tröskeln högre när jag vill sväva iväg och berätta något intressant och kärnfullt om bilden. Problemet med extremt korta bildtexter är att de inte ger betraktaren särskilt mycket. Ingen måste stanna upp för att läsa, ingen får veta något extra, ingen sporras att kommentera och så vidare. Så om du vill maximera dina chanser att bli framgångsrik på Instagram, ska du definitivt inte ta efter mig, utan istället ska du tänka på de här sakerna som jag räknade upp precis. Alltså lite längre och mer läsvärda bildtexter, bildtexter där du är personlig när det passar och att uppmuntra till kommentarer på olika sätt. När jag säger lite längre menar jag inte superlånga texter, inga uppsatser. Instagram är fortfarande ett snabbt medium där folk vill scrolla vidare. Så jättelånga berättelser i bildtexten är sällan att rekommendera, om det inte är något väldigt gripande du har att berätta. Vi kan ta en av mina resebilder som något slags 'case'. Hur hade jag kunnat göra en bättre bildtext till den här bilden? Nu kommer jag att låtsas att jag bara riktar mig till en svensk publik för att förenkla lite. Först och främst, hur kan jag göra bildtexten längre? Jo, det finns en massa varianter, jag kan berätta något som är intressant för personer som vill besöka samma plats, exempelvis hur man tar sig dit, vad det kostar, vilken tid på dygnet eller året som är bäst och så vidare. Eller så kan jag köra lite mer storytelling och berätta mer engagerat om hur det här ögonblicket uppstod. Det är en variant. Jag kan rabbla lite fakta kanske som kan vara kul för den intresserade. Jag kan hitta mer känslomässiga beröringspunkter som fångar in betraktaren och så vidare. Som du ser är det inte svårt att komma på saker när man börjar fundera i de här banorna. Ett sätt att göra bildtexten lite längre är att vara mer personlig. En fråga jag kan ställa mig är, vad kan jag berätta om den här bilden som ingen annan skulle berätta? I mitt fall är inte motivet unikt. Det är många som har postat bilder från samma plats, så vilket mervärde får mina följare för att det är just jag som har postat den här bilden. Att uppmuntra till kommentarer kan vara svårt. Det mest uppenbara är förstås att inkludera en lagom lätt besvarad fråga i din bildtext. När Instagrams algoritmer ser att många skriver på ditt inlägg ökar dina chanser att lyftas fram. Ett litet tjuvknep kanske man kan kalla det, som vissa konton använder, är att be folk om en åsikt. Två bilder på två klänningar exempelvis, och så skriver de: Vilken gillar du bäst, 1 eller 2? Sådant kan snabbt ge många kommentarer, det är väldigt enkelt att skriva en etta eller tvåa. Utan att veta säkert är jag övertygad om att Instagrams algoritmer är tillräckligt smarta för att fatta att den typen av kommentarer inte är lika värdefulla som andra kommentarer. Så om du tänker på de här tre faktorerna, så kommer du att kunna skapa bättre bildtexter och på så vis öka din räckvidd och nå en större publik.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto