Från kursen: Instagramma som proffsen

Instagram - om det okronologiska flödet

Från kursen: Instagramma som proffsen

Instagrams algoritmer bestämmer vilken räckvidd dina bilder ska få. Många faktorer avgör, men ingen vet exakt vilka.
Köp medlemskap
De första åren hade Instagram ett rakt kronologiskt flöde eller snarare omvänt kronologiskt flöde eftersom det nyaste hamnade överst. Ju mer nyligen något hade postats desto längre upp i flödet hamnade det. Så är det inte längre. Nu är ordningen betydligt mer mystisk och svårbemästrad. Det här är också något vi känner igen från Facebook. Det finns flera sidor av det här myntet. Problemet som Instagram ville åtgärda var att bra innehåll riskerade att drunkna i det här kronologiska flödet. Tänk dig att någon postar en riktigt intressant bild medan du sover och när du väl vaknar och kollar din Instagram så har så många andra hunnit posta saker särskilt om du följer många personer, att du aldrig hinner scrolla ända ner till den där fantastiska bilden. Och Instagram är väldigt intresserade av att du ska få en så bra upplevelse som möjligt och vill inte att du ska missa de bästa bilderna så därför ville de ha ett mer dynamiskt flöde och sen finns det garanterat också skäl som är kopplat till optimalt placering av annonser och sånt där också. Så som vanligt, så är det inte enbart ädla motiv i grunden. Men hur som helst, av de här skälen, uppfanns ett kvalitetsmått som lät algoritmen avgöra i vilken ordning bilder ska visas och hur länge och så där. Så idag blandas bilder som har postats precis nyss med bilder som är flera dagar gamla. Det här förgrymmade många användare och särskilt de som använde Instagram extremt mycket. De var vana vid att undersöka flödet och scrolla på tills de kände igen sig och visste då att de var ifatt, så att säga. Men det vet dem inte längre. Vi andra som kanske inte använder Instagram flera timmar varje dag kanske inte var lika upprörda. Men de som använder Instagram mest är också dem som hörs mest. Så man kan tala om en folkstorm när den här förändringen kom. Hur vet då Instagram om ett inlägg är intressant och ska prioriteras? En hel del handlar om hur andra personer interagerar med inlägget. Får inlägget många gilla-markeringar, många kommentarer. Tittar folk klart om det är ett videoklipp Stannar folk upp i bilden eller scrollar de vidare direkt och så vidare. Så det är såna saker som avgör, men vi vet inte exakt hur det här funkar. Instagram håller hårt på sina algoritmer. Men det vi vet styr till viss del vad som är smarta strategier. Nu avgörs inte bara av populäriteten hos det aktuella inlägget heller. Algoritmerna är mer komplexa än så och tur är kanske det för annars hade alla stora konton med dedikerade fans slagit ut alla nybörjare. Men det handlar förstås om procentuella viktningar, alltså hur många av dem som ser bilden gillar inlägget. Dels handlar det om hur ofta du postar, hur mycket du själv interagerar med andra. Hur populära dina bilder har varit rent historiskt och så vidare. Jag har som sagt inte alla svaren och dessutom skruvar Instagram ständigt på algoritmerna, så det är svårt att hänga med i svängarna. Mycket av det jag pratat om i andra filmer som handlar om strategi har sin grund i allt det här. Det handlar inte bara om att charma publiken om du vill ha många gilla- markeringar och nya följare och så där, utan för maximal räckvidd måste du också hitta strategier som gör att Instagram vill lyfta fram dina inlägg.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto