Från kursen: Instagramma som proffsen

Kort bakgrund till dagens Instagram

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Kort bakgrund till dagens Instagram

Från kursen: Instagramma som proffsen

Instagram har genomgått olika faser genom historien. Mycket av arvet kommer från appen Hipstamtic.
Köp medlemskap
Instagram lanserades 2010 och antalet användare växte väldigt snabbt och idag är ju siffrorna hisnande, numera finns det faktiskt över 1 miljard konton på Instagram så det är såklart en av de absoluta jättarna inom sociala medier och man kan ju fråga sig då vad det egentligen är som har lockat så många människor. Från början så handlade nog det mesta om timing, Instagram fångade upp den här vågen som kom så starkt, nämligen vår önskan att snabbt kunna dela med oss till andra, det skulle gå snabbt, det skulle vara enkelt, och det skulle vara en mobilapp, för mobilkamerorna var ju det nya självklara dagboksverktyget och medan Facebook då innehöll allt mellan himmel och jord var Instagram helt och hållet fokuserat på just bilder. Några som hade fångat upp en annan våg strax före Instagram var personerna bakom appen Hipstamatic, för i en tid där digitalkamerorna hade utvecklats snabbt mot teknisk perfektion så insåg de att världen var redo för en motreaktion så de skapade en kameraapp som via filter kunde efterhärma den här retrokänslan i bilder som plåtats med gamla billiga plastkameror, och det var i ett kvadratiskt format och det här blev snabbt en succé, men, det Histamatic saknade var det sociala, det var en ren kameraapp och den skulle fungera och kännas som en riktig gammal plastkamera, så Instagram såg sin chans att kombinera den här vurmen för kvadratiska bilder med retrofilter med vilja att dela med sig av sina bilder på ett snabbt och enkelt sätt och det blev framgångssagan som idag alltså har över 1 miljard användare. Jag berättar inte detta för att grotta ner mig i appens historia egentligen utan för att det är intressant att fundera då över var de här filtren kommer ifrån och de här faserna som Instagram har gått igenom, för från början var det inget koncept som tilltalade så kallade riktiga fotografer om jag får generalisera lite, små lågupplösta bilder med knasiga filter som dessutom alltid var kvadratiska, det var inget som attraherade gruppen med en jättedyr kamera som ville ha teknisk perfektion i stora maffiga bilder, men vågen hann ju ikapp dem också som bekant och i dagens extrema bildöverflöd kan kanske inte alla bilder se likadana ut så trenderna har tydligt gått mot ett annat bildspråk än det här med optimal teknisk kvalité och appar som Hipstamatic och Instagram har ju förstås kraftigt bidragit till den utvecklingen. Sen var det ju förstås det här med den förföriska räckvidden, att nå ut till världen med sina bilder på ett enkelt sätt var roligare än att bygga portfoliowebbsidor som har ganska få besökare, så för varje år hamnade fler och fler fotografer på Instagram och snacket om att Instagram bara innehåller unga personer som postar bilder på vad de äter och så vidare avtog, sen har ju förstås då även Instagram utvecklats med nya möjligheter och funktioner för att hänga med i tiden, kravet på ett kvadratiskt format är borta och filterhysterin är lite mer nertonad, så det här är parallella utvecklingar som har hjälpt varandra, men min huvudpoäng med den här korta överflygning av Instagrams bakgrund är som sagt att ge dig en ökad förståelse för arvet som ligger till grund för att appen ser ut som den gör idag och att det till syvende och sist handlar om att nå ut till världen med sina bilder och även om det kanske började i en annan ände så är Instagram idag med sitt bildfokus en självklar plattform för fotografer, allt från den enklaste amatörfotograf till världens största fotografnamn.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto