Från kursen: Instagramma som proffsen

Instagram - breda eller smala hashtaggar?

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Instagram - breda eller smala hashtaggar?

Från kursen: Instagramma som proffsen

De populäraste hashtaggarna innebär också stenhård konkurrens. Mellanskiktet brukar vara det mest effektiva.
Köp medlemskap
Väldigt populära och breda hashtaggar är sällan effektiva, dels för att konkurrensen är stenhård och dels för att folk inte söker på väldigt breda hashtaggar när de är ute efter nånting specifikt, men för smala hashtaggar är inte heller optimalt förstås, dessa söker folk inte heller på och dessutom så blir ju vägarna in till din bild färre när det inte finns så många andra bilder med samma tagg, för det är ju inte alltid så att folk manuellt skriver in en tagg i sökfältet, utan vanligare är kanske att de springer på en bild som har en viss hashtagg och då blir de nyfikna och klickar på den för att få se andra bilder på samma tema och det är på det viset de hittar fram till dig, så det är bra om du använder taggar som används av lagom många andra. Det svåra är ju då att definiera vad som är lagom många i det här perspektivet, här finns det lite olika skolor så du kan få höra vitt skilda råd beroende på vem du pratar med, jag brukar säga att taggar som använts flera miljoner gånger är mer eller mindre lönlösa om du inte redan har extremt många följare och redan är väldigt populär och detsamma gäller då taggar som bara har använts ett fåtal gånger av skälet som jag nämnde tidigare, men allt däremellan kan egentligen då vara intressanta hashtaggar att överväga, dock är ju det här förstås också kopplat till vilken typ av inlägg du postar, om du postar från en väldigt specifik plats exempelvis så kan det ändå vara värt att tagga med nånting som bara använts ett fåtal gånger kanske, för kvantitet ska inte överskattas med en väldigt smal tagg ökar ju chanserna att de som kommer till din bild verkligen är intresserade av just det du har postat och att få tio besökare där tre kanske klickar Gilla på din bild kan ju vara bättre då än att få femtio besökare där bara en trycker en Gillamarkering. En annan aspekt av konkurrensen är det som kallas Populäraste på Instagram, när du går in på en tagg hamnar du först på avdelningen med de populäraste bilderna med just den taggen och det är förstås ett utmärkt skyltfönster för dina bilder om du lyckas hamna där, i det vanliga hashtaggflödet riskerar din bild att snabbt sjunka undan och inte uppmärksammas av särskilt många, men i det här skyltfönstret kan det vara annorlunda och att bli populärast bland hundra bilder är förstås mycket enklare än att bli populärast bland en miljon bilder, så det är ett gott skäl till att använda lite smalare hashtaggar. Så det lite vaga rådet jag kan ge är alltså att använda tillräckligt breda hashtaggar för att tillräckligt många ska hitta fram till taggen, men samtidigt tillräckligt smala taggar för att ge dig själv en chans att hamna i skyltfönstret för de Populäraste plus då det faktum att smalare taggar brukar vara en mer relevant beskrivning av vad din bild innehåller så att du når rätt publik.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto