Från kursen: Instagramma som proffsen

Instagram - Använd hashtaggar som folk söker på

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Instagram - Använd hashtaggar som folk söker på

Från kursen: Instagramma som proffsen

Hashtaggar används i första hand för att andra ska kunna hitta till dina bilder, men det finns andra användningsområden också.
Köp medlemskap
Huvudpoängen med hashtaggar är att andra Instagrammare ska kunna hitta fram till dina bilder. Men det finns många taggar som det inte är särskilt logiskt att söka på. Det är ju rimligt att personer som är intresserade av pärlplattor söker på "pärlplatta" exempelvis. Men det är inte logiskt att någon söker på "lekmedsonen" eller något sådant, så fokusera dina hashtaggar på sådant du gissar att folk kan söka på, om ditt mål är att nå ut till nya människor. Extremt breda hashtaggar är inte heller så effektiva i allmänhet. Om du har gjort en resa i USA och vill inspirera andra, så kan kanske #ArizonaRoadtrip vara en jättebra hashtag. Det är rimligt att andra som planerar en bilresa i just Arizona kan hitta fram till dig i jakten på inspiration. Men hashtaggen #travel är en gigantisk tagg som innehåller allt från semesterbilder till folk som åker tunnelbanan till jobbet. Oftast söker folk på mer specifika ämnen. Ägna en stund åt att fundera över om någon kommer att söka på hashtaggen du väljer. Sedan handlar det ju inte alltid om sökningar. Ibland klickar folk på en tagg som de hittar på en annan bild, men just om det är logiskt är ändå ett bra mått. Sedan använder vi hashtag också ibland, inte för att bli hittade utan bara för ge mer information om bilden. Den här #lekmedsonen är exempel på det. Jag vill bara berätta för betraktaren att pärlplattan skapades när jag lekte med min son. Det finns många stora, globala taggar som används på det här viset. Ett exempel är #nofilter som används när jag vill understryka att jag inte har redigerat bilden på något vis. Klassisk är solnedgångar där jag vill understryka att himlen var så här fantastisk på riktigt! Det här är inte ett filter som förstärker färgerna. En annan sådan tagg är #tbt som betyder throw back thursday. Det var den amerikanska tidningen Sports Illustrated som 2006 började posta gamla nostalgiska bilder på Nike-skor, tror jag att det var, i sin blogg på just torsdagar. Sedan blev det ett fenomen i sociala medier, så den taggen understryker att den här bilden inte är en ny bild utan en gammal nostalgisk bild. Det finns flera sådana som bara vill säga något om själva bilden snarare än att den ska bli sökbar eller lättare att hitta fram till. I övrigt är nog relevans det viktigaste när du väljer taggar. Tagga med sådant som faktiskt beskriver ditt motiv och avstå från fåniga generiska taggar som #amazingpicture, #greatphoto, #beautiful och liknande. Om det är taggar som hade fungerat på nästan vilken som helst av dina bilder så bör du troligen klura lite till. Jag själv är rätt dålig på det här. Många av taggarna jag använder är allmänna taggar som passar på de flesta resebilder, så jag ska också försöka bli lite bättre på det här, tänkte jag. Som avslutning vill jag också nämna ett väldigt bra sätt att hitta nya taggar när din fantasi tryter och det är att kika på relaterade taggar. När du klickar på en viss hashtag får du nämligen upp ett litet fält med nära släktingar till den tagg du har klickat på. Där kan du leta och göra lite research när du vill hitta nya taggar som kan passa dina inlägg.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto