Negativ yta och bildkomposition

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Negativ yta och bildkomposition

Från kursen: Bildkomposition för fotografer

En bilds positiva och negativa yta syftar till det som är innanför bildens ramar. Lite krångligt, men vi förkarar!
Köp medlemskap
Du kanske har hört andra fotografer prata om bildens positiva och negativa yta och jag förstår om du kan tycka att det låter lite märkligt, speciellt när de kanske också pratar om bildens positiva och negativa rum, så jag tänkte att vi ska ta och reda ut det här, för genom att medvetet arbeta med de här begreppen så kan du verkligen lyfta dina bilder. – Ja, först ett par ord om bildens positiva och negativa rum, något som ligger lite utanför kompositionen, det syftar på det som syns i bilden, det positiva rummet, och det som finns utanför bildens kanter, det är dess negativa rum, och det negativa rummet är spännande eftersom det är betraktaren som fyller i det som finns utanför, för dig som fotograf är det alltså ett sätt för dig att öppna upp för betraktaren att göra sin egen tolkning av den här bilden, ett klassiskt exempel på där negativa ytan spelar roll är alltså när personen som är i bild tittar ut mot någonting som befinner utanför bildrutan, men det ligger lite utanför våra kompositionsregler så vi lämnar det en stund för att kunna prata om ytan, eller hur Camilla. – Ja, för när du inom kompositionsteori pratar om en bilds positiva och negativa yta så syftar det till det som finns innanför bildens ramar, den positiva ytan är den plats som ditt huvudmotiv tar, medans den negativa ytan är det tomrum som omger den, att komponera en bild med negativa ytor handlar om att utnyttja de tomma delarna av bilden för att ta fram nya former eller för att på andra sätt förstärka eller förbättra bilden, här är en klassisk bild med mycket negativ yta, eller negative space eller white space som man säger på engelska, här ser du ju att örnen är liksom frilagd mot den blåa himlen nästan. – Precis, och allt det här blåa, är det du kallar negativ yta då? – Det blåa är den negativa ytan och örnen utgör bildens positiva yta. – Vi säger tomrum, men tomrum är egentligen lite fel ord, för det behöver ju faktiskt inte vara tomt typ luft här som i exemplet med örnen, det kan lika gärna vara vatten, gräs, asfalt, skog eller en färg, när du komponerar din bild så kan du använda ytan runt motivet för att förstärka eller förbättra bilden genom att renodla den, det låter lite krångligt men kolla på de här exemplen. – Här har vi träd som står utmed en åker. – Mm, det finns ingen himmel här, ingen luft. – Näe, ingen luft men däremot så finns det ju massor av gräs, den här gröna regelbundna åkermarken bildar som en negativ yta till träden. – Den lilla ön uppe till vänster i bild, är det nåt som du tycker tillhör den positiva ytan eller den negativa ytan? – Den tillhör den positiva ytan skulle jag säga. – Mm, så det är en del av kompositionen? – Jaa. – Och här är det en kullerstensgata med en skugga på tycker jag det ser ut som. – Ja precis, här är det ju skuggan som egentligen ser ut som en stor svart klump som man kanske skulle tycka är negativ men den är trots det positiv skulle jag säga, eller vad tycker du? – Ja, det skulle jag väl säga, för det är ju den ögat faller på direkt när man ser den här bilden på kullerstenarna, trots att det finns fler detaljer där så upplever man ju inte att det är kullerstenarna som är huvudmotivet här, utan jag skulle säga att kullerstenarna är den negativa ytan då. De mest kända exempelbilderna på negativ yta är de du brukar se i typ psykologiartiklar, bilder som ser ut som en sak, till exempel en vas, men där tomrummet runt omkring bildar två stycken ansikten, eller andra former som möts, men inom foto används det inte så mycket för att förvirra ögonen och förvirra hjärnan även om det går att leka lite med det som på den här bilden. Den negativa ytan ger alltså ditt motiv lite andrum, betraktarens ögon får nånstans att vila samtidigt som det bidrar till en mer renodlad och enkel komposition, bilder som innehåller mycket negativ yta uppfattas oftast som avkopplande, lugna och fridfulla, men de kan också utstråla saker som lite mer ensamhet. – Hur ser då en bild med mycket positiv yta ut, jaa, det kan ju vara intressant att veta och där finns det ju massor av objekt som pockar på uppmärksamheten och den bilden upplevs ju som motsatsen, där är det fullt ös, intensitet och trängsel, här har jag ett exempel på två bilder som jag tycker illustrerar en bild med mycket negativ yta och en med mycket positiv yta, kika på dem, håller du med i vår beskrivning om hur positiva och negativa ytor kan upplevas.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter